Gå till innehåll

Vad har hänt med Edge?


kiwi01

Recommended Posts

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Menar du instruktionen för hur man växlar tillbaka till klassiska Outlook genom att välja växlingsknappen i den Nya Outlook ?

Det är så jag har gjort.

Om växlingsknappen saknas, ska man gå till Startmenyn och i 6 rätt komplicerade steg registrera återgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Menar du instruktionen för hur man växlar tillbaka till klassiska Outlook genom att välja växlingsknappen i den Nya Outlook ?

Det är så jag har gjort.

Om du har gjort det så finns alltså denna växlingsknapp hos dig - är det korrekt?

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Om växlingsknappen saknas, ska man gå till Startmenyn och i 6 rätt komplicerade steg registrera återgången

Ja, men nu saknas den väl inte hos dig - eller?

De sex stegen är väl egentligen fem steg eftersom 1. (i länken) uppmanar att man ska starta Outlook via den ikon som INTE har en liten text med Ny på sig.

Citat

image.png.b00ee1cd01864e63d990aa63a5e21481.png

Har du två olika ikoner i Startmenyn, för att starta Outlook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, kiwi01 sade:

Ja, jag har Outlook och Outlook (New)

Om du väljer att starta Outlook, ser den då inte annorlunda ut än hur det ser ut om du startar Outlook (New)?
Om utseendet är lika dvs. så som du inte vill ha det behöver du redigera i registret.

***

43 minuter sedan, kiwi01 sade:

Nej, jag vill inte ha copilot, jag ville ha Edge. 

Edge har du, det har du visat med dina skärmklipp.

Copilot är en "modul" som ingår i Edge. Går att stänga av visningen av just den, enligt tidigare inlägg.

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Om du väljer att starta Outlook, ser den då inte annorlunda ut än hur det ser ut om du startar Outlook (New)?
Om utseendet är lika dvs. så som du inte vill ha det behöver du redigera i registret.

***

Edge har du, det har du visat med dina skärmklipp.

Copilot är en "modul" som ingår i Edge. Går att stänga av visningen av just den, enligt tidigare inlägg.

Var menar du då att jag ska klicka för att komma till Edge? 
Notera att det enda jag är intresserad av när det gäller Edge är att ta fram webbsidan där jag på sedvanligt vis
skriver in webbadressen till min bank/banker för att betala räkningar. Ingenting annat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar hela din bild från inlägget 16:51 (2023-11-12)

Det inom grönfärgat område ÄR Edge och där kan du skriva in en webbadress.

Det inom Magenta är Copilot, en liten del, ett tillägg om man så vill, till Edge.

GW osv. visas för att det är inställt att visas så när man väljer ny flik. Troligen inget du aktivt har valt utan medföljer tillsammans med uppdateringen av Edge.
Du kan dock aktivt välja att annat ska visas när du väljer ny flik.

image.thumb.png.227ecf4bc4b0f007c00d114dbad261d5.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här har jag bakom min Edge-ikon nu.
Här kan jag göra sökningar i "mittenfilen" eller skriva in webbadressen direkt i adressfältet längst upp.

"Utforska händelser och mer" lite diskret längst ner.

Ser ganska "normalt" ut.  (Bortse från från allt längst ner som är mitt eget aktivitetsfällt.)

Skärmbild (369).png

Redigerad av kiwi01
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker kiWi01 skall prova Firefox. Installera den och prova dig fram och installera några plugins, så kommer du att se skillnaden du vill ha.

Thunderbird för din E-Post.

Blir du inte nöjd avinstallerar du det.

Det är en av dom bättre webb-läsare som sållar ut popup under förutsättning att du installerar några plugins.

AdGuard AdBlocker och Privacy badger är mycket bra.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd och tipps ni har skickat. För ögonblicket är jag nöjd med det jag har – så länge det varar, vet aldrig vad som händer imorgon.
Orkar inte med mer nyheter,

 

Som nyss när jag öppnade Chrome: Välkommen till Skype. Varför det?
Mina två skrivare spökar fortfarande.
Och TV Hub Mini som Tele2 skickade till mig som ersättning för Tivo.
Helt värdelös. Men det skriver jag inte om här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-14 at 22:21, kiwi01 sade:

Det här har jag bakom min Edge-ikon nu.
Här kan jag göra sökningar i "mittenfilen" eller skriva in webbadressen direkt i adressfältet längst upp.

"Utforska händelser och mer" lite diskret längst ner.

Ser ganska "normalt" ut.  (Bortse från från allt längst ner som är mitt eget aktivitetsfällt.)

Skärmbild (369).png

Notera att Längst ned till höger i din bild så finns "knappen" ANPASSA..

Klickar du på den så väljer du de intresseområden som passar dig.. Gillar du inte sport, så avmarkerar du den, gillar du däremot Resor så markerar du den så den visar ett litet V (bock) osv. 
Därmed slipper du se irrelevanta "nyheter" i Edges startsida..

Ser du reklam-artiklar som t.ex. PC tidningen, då klickar du i reklamens övre högra hörn (Det dyker upp tre prickar (...)) och där kan du välja: Blockera PC tidningen osv...
Svårare än så är det inte att skräddarsy det som Edges startsida skall visa för dig..

Redigerad av WindowsPro
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det var ju förstås bara en tidsfråga att jag skulle tvingas att acceptera ”Nya Outlook”, och igår var tiden inne. Självklart underhåller de inte ett gammalt program parallellt med ett nytt.
Bortskämd som jag var med den snygga grafiken undrar jag bara – varför måste den nya se så oerhört tråkig och menlös ut? Och varför håller de på att posta sina ”Veckla ut”-meddelanden som inte har ett dugg med Microsoft att göra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Igår eller kanske redan i förrgår kunde jag inte komma in i datorn på förmiddagen, ett meddelande på skärmen uppmanade mig att vänta då en uppdatering av Outlook genomförs.

Måste vara något jätteviktigt, tänker jag då man gör det mitt på dagen.
Suck. Arbetet verkar inte gå framåt. När jag trycker på ikonen för att Outlook kommer den gamla snygga grafiken synlig även om den bara glider förbi, sen blir det blankt, efter en stunds väntan kommer ”Nya Outlook” fram. Fortfarande syns de blåvita rundlarna i högra hörnet, som om man fortfarande skulle kunna återgå…? Jag aktar mig noga. För några dagar sedan upptäckte jag en viss förbättring – att resp mejl hade försetts med cirklar i olika färger. De mejl där man bekräftar att man dragit den månatliga avgiften har fått en blå färg vilket är toppen, det minskar risken att jag av misstag slänger meddelandet i papperskorgen. Någon annan förändring såg jag inte. Det ser lika tråkigt ut som tidigare.

Jag gissar att ni har läst artikeln ”Hejdå e-post” i PC för Alla. Har än så länge bara lästa några rader men av det lilla jag läste kan jag inse att jag snart nog tvingas att acceptera AI/Copilot och även de nyheter som påstås komma till Outlook.

Läste också någonstans att Windows 10 uppdateringarna kommer att upphöra, inte nu omgående men i slutet av -25. Men det är ju ett annat ämne och hör inte hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så länge sedan jag tittade in på Edge, det såg ut som sist, som jag beskrev det för en tid sedan.
Men inte idag.
”Din webbläsare har uppdaterats till den senaste versionen”. De jobbar på för att Edge ska bli en webbläsare bl a med uppmaningar som Kom ihåg att regelbundet importera dina favoriter från andra webbläsare. Inget för mig men för att komma till Edge var jag tvungen att klicka på nästa och nästa ett antal gånger. Efter sista klicket kom jag till en webbsida fullt med foton:  kungen, kändisar som skilt sig och mycket mera i samma stil. Jag skulle ju till banken …
Vist kunde jag skriva in bankens webbadress i sökrutan och hittade min bank men varför måste man passera en massa kändisar först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, kiwi01 sade:

Jag gissar att ni har läst artikeln ”Hejdå e-post” i PC för Alla. Har än så länge bara lästa några rader men av det lilla jag läste kan jag inse att jag snart nog tvingas att acceptera AI/Copilot och även de nyheter som påstås komma till Outlook.

Copilot torde förhoppningsvis gå att stänga av på samma sätt som den går att stänga av i Edge.

8 minuter sedan, kiwi01 sade:

varför måste man passera en massa kändisar först?

Troligen för att du inte har valt att ändra på vad som ska visas.

 

Tillägg:

Om man inte gillar Edge och eller Outlook finns ju flera andra alternativ till webbläsare och e-postklient. Det kan vara mindre energikrävande att lära sig andra bra och kända program jämfört med att ideligen ondgöra sig över något man inte gillar.

Jag har inte bara valt bort Microsofts Edge och Outlook (privat) utan har även valt bort Microsoft som operativsystem. Då kan Microsoft ändra hur mycket de vill utan att det stör mig.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl medveten om att det finns andra alternativ men det finns skäl till att jag vill ha den kvar även om jag inte behöver dem dagligen. 

Varför kommenterar du sådan som du inte använder, då vet du ju inte vilka problem det finns.

Eftersom jag upplevs som ett störningsmoment här så ska jag inte ställa frågor i fortsättningen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, kiwi01 sade:

Varför kommenterar du sådan som du inte använder, då vet du ju inte vilka problem det finns.

Det verkar vara få i forumet som använder Edge så om vi andra inte försöker svara är det nog stor risk att du inte får något svar alls.

18 minuter sedan, kiwi01 sade:

Eftersom jag upplevs som ett störningsmoment här så ska jag inte ställa frågor i fortsättningen.

Nu har du nog missuppfattat något, du är inte ett störningsmoment.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, kiwi01 sade:

Varför kommenterar du sådan som du inte använder, då vet du ju inte vilka problem det finns.

Jag använder Edge i jobbet och tycker den fungerar bra. Hanterar PDF skapligt exempelvis.
Samma sak med Outlook - i jobbet är den obligatorisk och den fungerar hyfsat bra.

Jag känner alltså till dessa men jag har valt bort dem i min privata dator i och med att jag även har valt bort Microsoft som operativsystem. Jag slipper därmed alla bekymmer relaterade till Microsoft.

Således känner jag till även andra produkter än Microsofts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Nu har du nog missuppfattat något, du är inte ett störningsmoment.

Precis. Om jag tyckte du var irriterande skulle jag inte bemöda mig att skriva inlägg i dina trådar. Du behöver ju inte läsa alla svar som att det är kritik riktad mot dig personligen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...