Gå till innehåll

Går det att stänga av touchpad på laptop? Den är för känslig!


Peruna
Gå till lösning Löst av Peruna,

Recommended Posts

Hej!

Jag har haft några bärbara datorer genom åren och alla har det varit problem med att touchpad är alldeles för känslig.

Även min nuvarande har samma problem. När jag skriver text i ett dokument så helt plötsligt så hoppar markören in i text jag skrivit tidigare, så jag måste ta bort den delen och sedan flytta markören till där jag höll på att skriva igen. Efter ett tag så hoppar markören in i bakom liggande text igen så det jag skriver hamnar där igen.

Detta har gjort att jag gett upp att använda mina bärbara datorer för att skriva i dokument.

Jag undrar om det går att stänga av touchpad så man kan använda en mus med sladd i stället. För det är ganska tråkigt att ha en bärbar dator som det inte går att skriva med speciellt om man är ute och reser. Hemma har jag stationär dator så på den skriver jag i stället.

Mvh!

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Peruna sade:

Hej!

Jag har haft några bärbara datorer genom åren och alla har det varit problem med att touchpad är alldeles för känslig.

Även min nuvarande har samma problem. När jag skriver text i ett dokument så helt plötsligt så hoppar markören in i text jag skrivit tidigare, så jag måste ta bort den delen och sedan flytta markören till där jag höll på att skriva igen. Efter ett tag så hoppar markören in i bakom liggande text igen så det jag skriver hamnar där igen.

Detta har gjort att jag gett upp att använda mina bärbara datorer för att skriva i dokument.

Jag undrar om det går att stänga av touchpad så man kan använda en mus med sladd i stället. För det är ganska tråkigt att ha en bärbar dator som det inte går att skriva med speciellt om man är ute och reser. Hemma har jag stationär dator så på den skriver jag i stället.

Mvh!

Alf K

Hej! I Windows så kan du justera touchpadens (pekplattans) känslighet:

Högerklicka på Start och välj Inställningar för att öppna Windows 10-inställningarna.
Välj Enheter > pekplatta.
Gå till den högra rutan och gå till känslighet under avsnittet Tryckningar.
Klicka på rullgardinsmenyn
Välj det alternativ som du behöver. Känsligast, Hög känslighet, Medelkänslig, Låg känslighet.

Redigerad av WindowsPro
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Peruna sade:

Jag undrar om det går att stänga av touchpad så man kan använda en mus med sladd i stället.

Använder du en mus, som du frågar om (med eller utan sladd) så kan du helt stänga av pekplattan (i stället för att ändra känsligheten). Det bör finnas en knapp för att aktivera/inaktivera plattan, brukar vara en av funktionsknapparna men är inte samma för alla datorer. För en del datorer behöver också Fn-tangenten hållas ned samtidigt. På en del bärbara så inaktiveras pekplattan automatiskt när en mus ansluts (om det inte ändrats i inställningarna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Peruna sade:

Jag har ändrat till Låg Känslighet nu. Den stod i Medel Känslighet, så får hoppas det blir bra!

Skulle det inte vara bättre att inaktivera pekplattan när du använder en mus (se tidigare inlägg)?

Att musmarkören flyttar sig när du skriver beror rimligtvis på att du kommer åt plattan med handloven, och att markören flyttas kommer antagligen att hända även när du sänkt känsligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Hej igen!

Jag kommer inte åt pekplattan med någon del av handen för jag skriver med pekfinger valsen.

Jag har ingen aning om hur man stänger av pekplattan. Fanns inget alternativ när jag ändrade känsligheten.

Det är en HP 250 G6, om det kan vara till någon hjälp.

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inställningen har inte jag men jag kan i Start-menyn välja Synaptics Touchpad och i fönstret som kommer upp välja om pekplattan ska stängas av när en mus är ansluten.

Kommer härifrån: https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Video-Display-and-Touch/Disable-Synaptics-TouchPad-HP-250-G7/td-p/8240158

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Peruna sade:

Jag kommer inte åt pekplattan med någon del av handen för jag skriver med pekfinger valsen.

Känsligheten måste ju avse något och då rimligtvis beröringen av plattan. Och pekfingervals eller inte så finns ju möjligheten att handloven sjunker ner och berör plattan (det kan hända mig ibland när jag tar med datorn men inte någon mus). Vad skulle annars få muspekaren att flytta sig i texten? 

1 timme sedan, Peruna sade:

Jag har ingen aning om hur man stänger av pekplattan. Fanns inget alternativ när jag ändrade känsligheten.

On 2023-11-16 at 12:43, ChristerE sade:

Använder du en mus, som du frågar om (med eller utan sladd) så kan du helt stänga av pekplattan (i stället för att ändra känsligheten). Det bör finnas en knapp för att aktivera/inaktivera plattan, brukar vara en av funktionsknapparna men är inte samma för alla datorer. För en del datorer behöver också Fn-tangenten hållas ned samtidigt. På en del bärbara så inaktiveras pekplattan automatiskt när en mus ansluts (om det inte ändrats i inställningarna).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...