Gå till innehåll

Extern hårdisk-konvertera från exFAT till NTFS


Anders Åström
Gå till lösning Löst av Anders Åström,

Recommended Posts

Det finns nog partitionsprogram som anser att de kan göra det men jag skulle ju inte vilja göra en sån sak utan att ha en kopia någon annanstans för säkerhets skull och då kan man väl lika gärna formatera om partitionen på vanligt sätt. Jag hittade även ett tips om att krympa partitionen på den externa disken och i det då tomma utrymmet skapa en ny NTFS-partition för att sen kopiera över filerna dit, partitionera om den krympta partitionen till NTFS och sen slå ihop partitionerna, men även det låter lite småfarligt utan en säkerhetskopia.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag hittade även ett tips om att krympa partitionen på den externa disken och i det då tomma utrymmet skapa en ny NTFS-partition för att sen kopiera över filerna dit, partitionera om den krympta partitionen till NTFS och sen slå ihop partitionerna, men även det låter lite småfarligt utan en säkerhetskopia.

En kopia på annan disk, annat ställe, låter väldigt klokt. En variant skulle kunna vara att efter att ha krympt, skapat en NTFS-partition på det lediga utrymmet och kopierat allt dit, så raderar man helt enkelt exFAT-partitionen och utökar sen nya NTFS-partitionen i det som blev ledigt. Fast jag är inte säker på att alla partitionsprogram kan utöka "åt det hållet".

Och som sagt, en kopia på annat ställe är klokt och då kan man ju lika gärna kopiera tillbaka efter omformatering till NTFS, som Cecilia skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser nu mer om filsystemet exFAT och det ser väl inte ut att vara behäftat med några nackdelar.

Bakgrunden till att jag satte igång med det här är att jag nyligen kopierade  bild- och filer till den här exFAT-externa disken och att jag idag kopierade dit en mapp på ca 300 mbit med textfiler. Efter den sistnämnda kopieringen öppnade jag 300-mbit-mappen och filerna fanns där med totalt ca 300 mbit. Sedan gjorde jag en ”säker borttagning” av disken.

Därefter USB-anslöt jag den igen. Bild- och filmfilerna fanns där och även mappen som ska innehålla textfilerna MEN mappen var tom!

Jag har repeterat proceduren med samma resultat. Innehållet i textmappen försvinner efter att disken kopplats bort från datorn.

Knepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Anders Åström sade:

Jag läser nu mer om filsystemet exFAT och det ser väl inte ut att vara behäftat med några nackdelar.

Bakgrunden till att jag satte igång med det här är att jag nyligen kopierade  bild- och filer till den här exFAT-externa disken och att jag idag kopierade dit en mapp på ca 300 mbit med textfiler. Efter den sistnämnda kopieringen öppnade jag 300-mbit-mappen och filerna fanns där med totalt ca 300 mbit. Sedan gjorde jag en ”säker borttagning” av disken.

Därefter USB-anslöt jag den igen. Bild- och filmfilerna fanns där och även mappen som ska innehålla textfilerna MEN mappen var tom!

Jag har repeterat proceduren med samma resultat. Innehållet i textmappen försvinner efter att disken kopplats bort från datorn.

Knepigt.

Har du kontrollerat hur mycket utrymme som har fyllts i mappen? Det kan vara så att dina textfiler är dolda. När du kopierat över textfilerna, kopplat bort disken, anslutit disken igen, kontrollera hur mycket utrymme som mappen tar upp. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade inte det men jag formaterade disken och kopierade sedan dit bild- och filmfilerna och då finns de kvar även efter borttagning av disken och öppning därefter. MEN ca 1 GB med filer har inte kopierats dit. Antingen detaljkollar jag vilka mappar det handlar om eller så gör jag om proceduren. 
Det är en SSD-disk och jag tappade den i golvet någon dag innan jag startade det här men filsystemet ser ut att vara OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD klarar ett fall betydligt bättre än en HDD. Risken finns, med en SSD, att någon krets eller flera lossar från kretskortet. Komponenterna är ytmonterade och kan lossa om kraften är mycket hög. Eventuellt kan kretskortet spricka. En SSD är trots allt mycket stötsäker.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-16 at 20:41, Anders Åström sade:

Jag läser nu mer om filsystemet exFAT och det ser väl inte ut att vara behäftat med några nackdelar.

Bakgrunden till att jag satte igång med det här är att jag nyligen kopierade  bild- och filer till den här exFAT-externa disken och att jag idag kopierade dit en mapp på ca 300 mbit med textfiler. Efter den sistnämnda kopieringen öppnade jag 300-mbit-mappen och filerna fanns där med totalt ca 300 mbit. Sedan gjorde jag en ”säker borttagning” av disken.

Därefter USB-anslöt jag den igen. Bild- och filmfilerna fanns där och även mappen som ska innehålla textfilerna MEN mappen var tom!

Jag har repeterat proceduren med samma resultat. Innehållet i textmappen försvinner efter att disken kopplats bort från datorn.

Knepigt.

Fråga! När du säger att du kopierade mappen, använde du då "dra och släpp" eller markerade du mappen och höll ned "ctrl" medan du tryckte till på "C"-tangenten..
 

Kuriosa:
"Skillnaden mellan dra och släpp och Ctrl + C (Kopiera) ligger i de åtgärder de utför och de alternativ de tillhandahåller:

Dra och släpp: Den här åtgärden kan antingen flytta eller kopiera en fil, beroende på om filen dras till en plats på samma enhet (flytta) eller en annan enhet (kopiera). När du drar en fil har du fler alternativ:

Om du håller ned Skift tvingas filen att flyttas
Om du håller ned Kontroll tvingas filen att kopieras
Om du håller ned Alt skapas en genväg till den ursprungliga filen


Ctrl + C (Kopiera): Den här åtgärden kopierar den valda filen eller filerna till Urklipp. De kopierade filerna kan sedan klistras in på en ny plats med Ctrl + V. Den här åtgärden kopierar alltid filerna, oavsett om destinationen finns på samma enhet eller en annan3.

Det är också värt att notera att dra och släpp bara flyttar säkerhetsrättigheterna från originalfilen, medan kopiera och klistra in kopierar alla säkerhetsrättigheter från den övre nivån och lägger till dem i den nya filen."

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...