Gå till innehåll

(UEFI, BIOS) Vilken ordningsföljd ska partitionerna ha?


Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

(UEFI, BIOS) Vilken ordningsföljd ska Operativsystemens partitioner ha på hårddisken?

Så här blev ordningsföljden på partitionerna när jag la in W10, W11 och Zorin Os Lite i HP EliteDesk 800 G2 SFF på en SSD hårddisk. Titta på bilderna nedan.

1.thumb.jpg.8fab0e19853b29c79307edd9490dd299.jpg

2.thumb.jpg.bc4730aa8dc3d4bbdd1d6a68a73fb2d3.jpg

Kom gärna med åsikter om vilken ordningsföljd som partitionerna med Operativsystemen ska ha på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inget problem med datorn. Jag bara funderar på om partitionerna bör ligga i en viss ordningsföljd.

Det går ju att göra annorlunda mot vad jag har gjort om man har en 1 TB disk. Man kan ju först använda cirka 830 GB till att installera Windows 10 på och då efter installationen av Windows 10 så blir Startpartitionen 100 MB, 16MB, Windows 10 cirka 830 GB, Återställningspartitionen 523 MB och cirka 100 GB oanvänt inte allokerat om jag räknar rätt. 

Efter detta går man till Diskhanteraren och minskar man utrymmet på Windows 10 så att man efter Windows 10 får ett oanvänt inte allokerat utrymme och här installerar man då de övriga Operativsystemen.

Då blir ordningsföljden på partitionerna troligen: Startpartition 100 MB, 16 MB, W10, W11, EFI(Zorin), /(Zorin), /Home(Zorin), SWAP, Återställningspartition Windows och oanvänt utrymme inte allokerat 100 GB.

Alltså så att Windows Återställningspartion kommer sist ordningen av partitionerna på hårddisken.

Jag fick en notis att X-Men hade svarat medan jag skrev detta inlägg så jag vet inte vad han svarat nu när jag skriver detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

De skapas väl allt eftersom de behövs under installationen och ordningen beror på i vilken ordning du installerar de olika operativsystemen.

1 timme sedan, X-Men sade:

Jag ser inte heller något problem i hur partitionerna kommer. 

43 minuter sedan, Cecilia sade:

Det enda som jag kan komma på kan vara ett krav är att startpartitionen ligger först. Allt annat styrs av "länkar".

Håller med om att turordningen inte har någon betydelse. Så kan man ju ha flera OS på disken (flera diskar) så startpartionens placering kan heller inte ha någon betydelse. Men BIOS/UEFI behöver veta hur start av datorn lämnas över till något operativsystem.

Jörgen Städje har en genomgång om det hela hos Sweclockers, för diskar med MBR. Något motsvarande bör gälla för diskar med GPT.
Det händer när du startar din dator - Del 4 och 5 – Läs in bootsektorer och Windows (sweclockers.com)

Här några till artiklar.
GUID Partition Table - Wikipedia
Diskhantering i Windows: Så gör du en partition - PCforAlla
Så skiljer du på mbr och gpt – när du ska köpa hårddisk - PCforAlla
What's the Difference Between GPT and MBR When Partitioning a Drive? (howtogeek.com)

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då spelar det ingen roll var Windows Återställningspartition hamnar på disken där Operativsystemen finns?

Jag kanske förstår det här dåligt?

Ordningsföljden på partitionerna och ordningsföljden på hur man installerar är kanske två olika saker?

Jag har tidigare läst på Internet att om man ska ha flera Windows Operativsystem så ska det äldsta Operativsystemet installeras först och det nyaste Windows Operativsystemet sist.

Jag har tidigare gjort så när jag lagt in W2000, WXP och W7 på datorer.

Gör inte detta att turordningen på partitionerna spelar roll?

Ska man ha både Windows och Linux baserade Operativsystem i datorn så ska Linux installeras efter Windows enligt:

Flera operativsystem i datorn — Linux Mint Installation Guide documentation (linuxmint-installation-guide.readthedocs.io)

Nu något lite annat, men fortfarande angående partitionerna.

Vid min installation av Zorin (Linux baserat) så gjorde jag partition /dev/sda6 som EFI partition och valde /dev/sda6 som Enhet för installation av starthanteraren.

3.thumb.JPG.17f3f54e6ee698c0c8fb8d4f024215a6.JPG

Jag tror att Zorin starthanterare ändå hamnade bredvid Windows starthanterare i Windows startpartition? Detta fungerar.

När datorn startar upp kommer jag först till Zorin starthanterare trycker jag på Enter så startar Zorin, väljer jag istället Windows Boot Manager (på /dev så kommer jag till Windows starthanterare.

Om jag i Windows starthanterare väljer det Windows som är högst upp på listan så startar detta Windows.

Väljer jag däremot det understa Windows så kommer jag tillbaka till Zorin starthanterare och måste igen välja Windows Boot Manager (på /dev innan detta Windows startar.

4.thumb.JPG.c0d39800af69f3d9d3a6227bb001859c.JPG

På andra gamla datorer så har jag Kombinationen W Vista, W10 och Zorin OS samt en kombi med WXP, W8.1 och Zorin. Här har jag bara ändrat startordningen i Windows starthanterare för att slippa detta. Se länken den som orkar.

Linux, W10 och WXP, nu smidigare uppstart av WXP än tidigare. - Linux & Unix - Eforum (idg.se)

Detta fungerar inte med W10 och W11 i Windows starthanterare. Jag har redan bytt plats på W10 och W11 i Windows blå fina starthanterare.

Någon som har en lösning på så jag slipper komma tillbaka till Zorin starthanteraren vid start av det ena Windows systemet?

Inget stort problem eftersom alla tre Operativsystemen ändå startar så snabbt med SSD disken trots en extra vända tillbaka till Zorin starthanterare för det ena Windows systemet innan det startar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av skälen till att man installerar en äldre Windowsversion först och därefter i turordning beror på att starthanteraren i nyare Windowsversioner fungerar bättre då de kan hantera äldre Windowsversioner.

När man enbart har Windowsversioner i datorn är det i boothanteraren som man fixar. Nu har du anat än Windows och det har jag inte använt mig av tidigare.
Jag kikar på det under dagen och återkommer om ingen annan (Linux-användare t.ex.) har svarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
2 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Så då spelar det ingen roll var Windows Återställningspartition hamnar på disken där Operativsystemen finns?

Jag kanske förstår det här dåligt?

Ordningsföljden på partitionerna och ordningsföljden på hur man installerar är kanske två olika saker?

Jag har tidigare läst på Internet att om man ska ha flera Windows Operativsystem så ska det äldsta Operativsystemet installeras först och det nyaste Windows Operativsystemet sist.

Jag har tidigare gjort så när jag lagt in W2000, WXP och W7 på datorer.

Gör inte detta att turordningen på partitionerna spelar roll?

Ska man ha både Windows och Linux baserade Operativsystem i datorn så ska Linux installeras efter Windows enligt:

Flera operativsystem i datorn — Linux Mint Installation Guide documentation (linuxmint-installation-guide.readthedocs.io)

På andra gamla datorer så har jag Kombinationen W Vista, W10 och Zorin OS samt en kombi med WXP, W8.1 och Zorin. Här har jag bara ändrat startordningen i Windows starthanterare för att slippa detta.

 

Det stämmer, ordningsföljden av partitionerna för de olika operativsystemen på disken spelar ingen roll. De olika operativsystemen som du installerar tar det utrymme de behöver och skapar de partitioner som krävs på disken. Operativsystemen hanterar i sin tur de partitioner som tillhör just det operativsystemet. 
Installationsordningen av operativsystemen har dock betydelse, vilket du redan lärt dig. Att påstå att du förstår det här dåligt kan man inte göra. Det du gör är inte något som särskilt många gör. Jag har haft två operativsystem installerade på en och samma disk men det är många år sedan. Vad jag däremot har gjort, vilket jag tycker varit lättare att hantera, är att installera olika operativsystem på olika diskar. Jag har Windows 11 och Windows 7 på olika diskar där jag har två diskar med var sin Windows 7-installation. 

Det jag funderat på är om du tänkt tanken att köra dina andra operativsystem virtuellt i Windows 11 istället för att installera dem en och en på en disk. Jag kör mycket idag virtuellt istället för att ha olika operativsystem på flera diskar. Hanteringen av operativsystemen blir lättare om de körs virtuellt. Du startar det operativsystem du vill använda medan Windows 11 körs i bakgrunden. När du är klar stänger du ner den virtuella maskinen och kan starta nästa, om så önskas.

Det innebär också att du inte behöver starta om datorn när du vill byta operativsystem. Jag kör Windows 10, Windows 7 och Windows XP virtuellt i Windows 11. Windows XP kör jag virtuellt i en virtuell Windows 7-maskin och orsaken är att Microsoft har (hade) en kostnadsfri virtuell maskin för XP. 

Genom att köra de olika operativsystemen virtuellt kan du lätt ominstallera vilken du vill om så skulle behövas. Väljer du dessutom under installationen att den virtuella maskinen inte skall ha en delad disk utan installeras som en enskild disk är det bara att radera den virtuella maskinen så är den borta. Inget annat operativsystem berörs. 

Får du virus i en virtuell maskin är den vanligtvis isolerad mot värden, vilket gör att viruset stannar i den virtuella maskinen. Den virtuella maskinen kan bli lite långsammare än vid uppstart från en disk då värden tar kraft från datorsystemet. Men ju kraftfullare dator desto mindre påverkar det den virtuella maskinen. 

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mikael63 sade:

Är du helt säker på det? Var det inte "enbart" /dev/sda ?

(sda6 är en partition, inte en enhet)

Jag tycker att jag så tydligt minns att jag vid installationen av Zorin skapade en efi partition på 1 GB på sda6 och därefter valde sda6 för installation av Zorin starthanteraren och sedan installerade Zorin Os Lite. Som enligt bilden i mitt tidigare inlägg.

Bilden i mitt tidigare inlägg tog jag fram igår från Zorin installations usb. Bilden är inte från installationstillfället tidigare.

Tidigare när jag installerat Zorin Os Lite på Legacy BIOS så har det bara fungerat att välja enbart sda som starthanteraren plats innan installation av Zorin Os Lite.

X-Men tack för all information.

Tack X-Men för förslaget om att installera Operativsystemen virtuellt. Jag har provat att installera Windows XP virtuellt under en kort tid på en klenare Windows 7 dator men allt gick ganska segt så jag avbröt detta efter en kort tid. Jag är i dagsläget ointresserad av att prova detta på nytt.

Redigerad av Vinterfiskaren
Formulerade om texten i början. La till texten i mitt tidigare inlägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det vill du kunna starta dina olika Windows OS utan att först komma tillbaka till Zorin.

Det finns ett enkelt litet program som kanske löser det. Jag använder själv flera olika OS med den skillnaden att de ligger på separata diskar.

Värt att prova iReboot från NeoSmart Technologies. Fungerar klockrent för mig.

16205708243_ce139f144e_o.png.d2352c0d185a189e51affc5c38b3f615.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, lordshivaya sade:

Som jag förstår det vill du kunna starta dina olika Windows OS utan att först komma tillbaka till Zorin.

Tack för förslaget.

Jag kan starta Zorin, W10 och W11 mer eller mindre direkt. Det enda problemet är att jag kommer tillbaka en gång till till Zorin Starthanterare för det Windows som är längst ner i Windows starthanterare men när jag sen återigen väljer Windows i Zorin starthanterare så startar det Windows snabbt som det ska. Därför är jag inte i dagsläget intresserad av att prova en extra starthanterare men tack för förslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, lordshivaya sade:

Jag använder själv flera olika OS med den skillnaden att de ligger på separata diskar.

Om det tillför något för någon ...

Tror man ska hålla sig till det ena eller andra sättet att hantera flera OS, inte blanda dessa. Antingen har man någon starthanterare som tar över efter att BIOS/UEFI lämnat över till den disk där starthanteraren lagts till (som Vinterfiskaren gör), eller så hanterar man valet av OS i BIOS/UEFI och växlar där till den disk med det OS man vill starta (som lordshivaya gör, som också X-Men skrivit om). Och där kommer iReboot med i bilden, så man inte själv behöver gå in i BIOS/UEFI för att ställa om, eller använda den bootmeny som finns i en del datorer.

(Så finns också möjligheten att använda virtuella datorer.)

Fick träff på följande artikel vid en snabb googling.
BIOS: Så kommer du åt datorns grundinställningar | Pctidningen.se

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...