Gå till innehåll

Reklamation AirPods


Olle35

Recommended Posts

Köpte AirPods för ungefär 1 månad sedan. Ena slutade fungera och lämna in till Elgiganten. Fick meddelande på kostnadsförslag för rengöring 499 kr som måste göras för att de ska fortsätta ärendet. Är inte det lite knepigt det inte ingår i ärendet när man har garanti?  Det är en produkt som sitter i öronen. Annat om de legat i glass. Så om de slutar fungera igen så ska man fortsätta betala 499 för rengöring varje gång? Då blir det ju dyra AirPods. Hur skulle ni agera? Betalat 499 eller skippat hela ärendet och köpt ett par billiga istället?  Ringa Apple?  Tänker främst om AirPods slutar fungera igen och igen. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Om varan täcks av reklamationsrätten utförs reparationen gratis. Om varan inte täcks av reklamationsrätt, kan det förekomma utgifter i samband med undersökning och eventuell reparation. Information om eventuella undersökningskostnader får du vid inlämning i varuhuset.

https://www.elgiganten.se/kundtjanst/hjalp-support/reklamation-produktansvar-servicevillkor

Vet inte riktigt hur man bör göra men man kanske inte ska säga att man "vill få varan reparerad/utbytt på garantin" utan att man vill "reklamera den"?

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom det med eller har Apple någon skötselanvisning för AirPods?
Det är kanske inte så trevligt för teknikerna att hålla på med produkter som är smutsiga med öronvax och hudceller, även om jag tycker att Elgiganten då skulle ha sagt något när du lämnade in den.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Cecilia sade:

Kom det med eller har Apple någon skötselanvisning för AirPods?
Det är kanske inte så trevligt för teknikerna att hålla på med produkter som är smutsiga med öronvax och hudceller, även om jag tycker att Elgiganten då skulle ha sagt något när du lämnade in den.

Jo det kan man förstå. Ja de kunde ju sagt något vid inlämnandet så man visste. Kan inte se någon instruktion kring rengöring. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Cecilia sade:

Skötselanvisning finns på sidan https://support.apple.com/sv-se/102672.

Skulle det kunna fungera att du går tillbaks till Elgiganten och säger att du tar hem och rengör enligt anvisningarna och sen lämnar in på nytt?
Då behöver de ju inte rengöra.

 

Jag mailade Elgiganten tidigare idag och nämnde jag tyckte det är konstigt jag inte fick veta något innan bland annat och hoppas det går att hitta en lösning. Jag kanske kan invänta svar på vad de svarar? De kanske föreslår att jag kan hämta dem för att rengöra själv. Gällande själva rengöringen  kanske det inte är så krångligt. Kan ju kolla länken. 

Redigerad av Olle35
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, på vilket sätt menar du att den slutat fungera? Ja det låter kanske som att jag är knäpp och inte fattar men det jag är ute efter är att det är mer vanligt än ovanligt att den ena tappar kontakten till den enhet som har den kopplad.

Det du skulle kunna försöka med är att avinstallera hela installationen från telefonen, jag förutsätter att det är en telefon de är kopplade till. Fabriksåterställ podarna enligt anvisning https://support.apple.com/sv-se/HT209463

Starta om telefonen så du är säker på att de inte finns där, koppla dem igen efter fabriksåterställningen.

Hoppas att detta löser ditt problem

Redigerad av Venoms
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Venoms sade:

En fråga, på vilket sätt menar du att den slutat fungera? Ja det låter kanske som att jag är knäpp och inte fattar men det jag är ute efter är att det är mer vanligt än ovanligt att den ena tappar kontakten till den enhet som har den kopplad.

Det du skulle kunna försöka med är att avinstallera hela installationen från telefonen, jag förutsätter att det är en telefon de är kopplade till. Fabriksåterställ podarna enligt anvisning https://support.apple.com/sv-se/HT209463

Starta om telefonen så du är säker på att de inte finns där, koppla dem igen efter fabriksåterställningen.

Hoppas att detta löser ditt problem

Att det inte hörs något i den ena. Japp. Jag mailade Elgiganten igår kring rengöringen och de ska höra av sig. De har lurarna för tillfället så inväntar besked. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inväntar besked fortfarande. Om jag förstår beskrivningen på rengöringen rätt verkar det som man inte behöver plocka isär något!? Har ej sån där ”plupp” som det är på de senaste. Frågan är så hur man får bort smuts om man bara kan torka på utsidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande inte fått återkoppling ifrån butiken och de i kundtjänst har sagt flera ggr de ska meddela butiken men inte hört något. Inne på tredje veckan snart. Fick mail idag från deras centrala kundtjänst igen de sa återigen de ska be butiken kontakta mig och att de såg lurarna var skickade till butiken i retur. 

Får testa rengöra själv. Kan inte se något i beskrivningen att man behöver ta isär något!?
 

Redigerad av Olle35
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fick meddelande igen på att de är igensatta och ej kan felsökas. Tyckte jag rengjorde ju. Kan vara insidan. 
499 kr för rengöring. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...