Gå till innehåll

Försöker manuellt installera KB5031455 utan framgång


thomcats
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej! Jag försöker att manuellt uppdatera min stationära Windows 11-dator med KB5031455, men misslyckas varje gång. Jag har förstått att denna uppdatering är förutsättningen för att kunna uppdatera systemet till versionen 23H2. Jag får ett felmeddelande som lyder "Uppdateringen kan inte tillämpas på datorn". Har letat efter möjligheten att köra som administratör, men den funktionen finns inte med, när jag försöker öppna installationsfilen. Denna har jag för övrigt laddat ned från Microsofts Windows Update katalog. Om någon har en idé om hur detta problem skall lösas eller någon annan konstruktiv infallsvinkel, så tar jag tacksamt emot förslag.

MVH, thomcats

För datorns specifikationer, se bifogad fil

about-2.png

Redigerad av thomcats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jag föreslår att du hämtar Windows 11 version 23H2 från Microsofts hemsida och kör uppdateringen direkt, istället för att ta den via Windows Update.

Hämta Windows 11 här:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11
 

Hämta som ISO-fil, spara filen på en disk, packa upp filen (till exempel med 7-Zip) och kör installationen direkt.

Du får frågan om du vill behålla alla dina personliga filer, appar och program. Svara ja på det så blir din dator uppdaterad med Windows 11 23H2.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, X-Men sade:

Jag föreslår att du hämtar Windows 11 version 23H2 från Microsofts hemsida och kör uppdateringen direkt, istället för att ta den via Windows Update.

Hämta Windows 11 här:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11
 

Hämta som ISO-fil, spara filen på en disk, packa upp filen (till exempel med 7-Zip) och kör installationen direkt.

Du får frågan om du vill behålla alla dina personliga filer, appar och program. Svara ja på det så blir din dator uppdaterad med Windows 11 23H2.

 

OK! Vad bra! Det skall jag verkligen försöka. I morgon när jag är lite klarare i huvudet. 😉

😁

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag skall skratta eller gråta egentligen; mest skratta tror jag. 😄 

Jag förberedde mig verkligen mycket ordentligt. Av erfarenhet vet jag ju att det inte bara räcker med en enkel liten backup av C-disken utan det blev väl genomförd systembackup på två olika program samt en helt ny, gedigen uppdatering av alla mina egna filer. Var således förberedd till tänderna. Det var inte heller svårt alls att installera uppdateringen - med en lite oroväckande "parentes".  Vid flera tillfällen påpekades, att jag inte kunde spara allt jag ville. Jag kunde spara mina egna filer men inte mina appar och inställningar. Med liten, pytteliten, text förklarades att den version av Windows, som ligger i botten på min dator är installerad på amerikansk engelska - dvs en USA-version och inte en svensk version från början. Detta skulle således leda till konsekvenser. Men jag var nyfiken och beredd på att ta en titt i alla fall, så jag fortsatte uppdateringen. 

Och jag gillade helt enkelt inte vad jag såg.

Detta är första gången under alla de år jag jobbat med Windows, som jag inte var lockad alls av att fortsätta på inslagen väg. Allt kändes plastigt och förutbestämt på något sätt. Det var ett enda klickande hit och dit med syfte till att låta Micrsosoft ta del av mina data, för att skaffa mig en *personlig* upplevelse av Windows. Nu har jag redan en mycket personlig upplevelse av Windows och en jag inte vill ändra på. Till sist. Jag är väl kanske för gammal helt enkelt för att hänga med in i AI-världen och allt vad det implicerar. Egentligen skulle jag ha varit kvar i Windows 10. Jag gillade verkligen den versionen. Så är det med det. Jag väntar väl helt enkelt på att se vad för uppdateringar jag bjuds på utifrån den version av Windows 11 jag har nu.

Stort tack till X-Men dock för rådet, för det var lösningen på grundproblemet. Ladda ned den nya versionen från föreslagen sajt och gör uppdateringen. Då kommer 23H2 att finnas tillgänglig som i en liten ask - för den som vill ha den. 

MVH thomcats  🧓😉

 

 

 

 

 

  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är för gammal för att gå in i nya versionen av Windows 11 och egentligen vill vara kvar i Windows 10 måste jag tillhöra juratiden då jag uppskattat Windows 7 mest av alla Windows-versioner. 😇

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, X-Men sade:

Om du är för gammal för att gå in i nya versionen av Windows 11 och egentligen vill vara kvar i Windows 10 måste jag tillhöra juratiden då jag uppskattat Windows 7 mest av alla Windows-versioner. 😇

Hahahaa!  😁 Jag tänkte faktiskt på sjuan. Gillade den också skarpt, men tycker att 10:an varit väldigt smidig att arbeta med. Men, men. . . . om jag skulle ställas inför ett absolut sista val, så är det väl oklart vad jag skulle välja till sist! 😉

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...