Gå till innehåll

Windows 10 update laddar ej ner uppdateringar


IngerIM50

Recommended Posts

Jag har problem med Windows Update i min relativt nya dator med Windows 10
första månaderna gick det bra att ladda ner uppdateringar

men i och med Anniversary Update version 1607 fick jag problem med uppdateringar
uppladdningen stod still på hämtar 0 %
så denna stora uppdatering fick jag hämta ner manuellt från sidan på Microsoft
och allt gick bra...

Men sedan gick ett par månader och Windows update sa hela tiden att det kollat efter uppdateringar och att datorn var uppdaterad
men så började jag bli misstänksam och klickade på hämta uppdateringar,
och vips fanns några där trots allt  

så jag tryckte på ladda ner, Windows update bara stod och tuggade på 0 %
men rätt som det var efter några dagar så laddades en uppdatering ner
Och efter flera dagars "tuggande" med 3 % så laddades en till uppdatering ner
( jag kollade på installerade uppdateringar och de fanns där )

Nu står windows update och "tuggar" på 8 % och så där håller den på varje dag innan uppladdningen avbryts efter flera timmar
och fortsätter på samma sätt nästa dag

och det verkar som uppdateringar står i kö...
och först kan det stå t.ex laddar 65 % och sedan går tillbaka till 8 %

hoppas jag lyckats beskriva det hela så ni förstår vad jag menar

Jag undrar om någon vet varför mitt Windows update uppträder så här nu ?
och finns det något jag kan göra ?
så tacksam för tips... 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ture sade:

Kontenta i länken är att det finns en fix för nerladdning som kanske hjälper, här är en länk till fixen

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=53942

hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående är en bra början.

 

Nästa alternativ är att, via MS, plocka hem senaste windowsversionen på ett usb-minne och installera manuellt. Skulle inte ens det fungera kan en BIOS-uppdatering behövas... men det kan du ta hjälp med när det behövs. Just detta togs upp i en annan tråd under helgen.

 

Skälet att det blir så här kan vara många. Eventuellt kan det vara en BIOS-uppdatering som krävs eller så kan en gömd partition vara felaktig i storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte ett svar på frågan, men ändå!
Varför skall vi behöva hålla på med dessa ständiga uppdateringar? Kan inte MS bygga ett OS som står sig några år. Själv har jag stängt av dessa automatiska uppdateringar. Jag vill inte att dessa skall gå igång i tid och otid när jag håller på med annat. Och bli drabbad på samma sätt som IngerIM50! Frågan är hur länge ska jag ha uppdateringen avstängd? Och vad kan egentligen hända under tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst... man får hålla isär versionsuppdateringar och säkerhetsuppdateringar.

 

Att inte hålla ett system uppdaterat är, enligt min åsikt, rysk roulette med 5 laddade patroner av 6 möjliga. Det spelar ingen roll vilket system man tittar på så finns det INGET som inte behöver löpande uppdateringar. Vad Microsoft gjort med Windows 10 är vad Apple gjort med MacOS i många många år. Löpande uppdateringar utan att tvinga kunderna köpa ett nytt system. Den enda  begränsningen med löpande versionsuppdateringar är hårdvaran. Säkerhetsuppdateringar är en helt annan bollpark

För att skapa ett OS som inte kräver några säkerhetsuppdateringar så måste alla hackers på nätet upphöra med sin aktivitet. Och hur troligt är det? 

Gällande windows så sträcker det sig över ett nästintill obegränsad hårdvara där tillverkarna många gånger inte har för avsikt att datorerna ska hålla mer än några år. Microsoft säljer operativsystemet... hårdvarutillverkarna hänger oftast inte med att uppdatera drivrutiner och liknande

Apple säljer hårdvara och mjukvara i samma paket. När hårdvaran inte längre håller måttet så får man inte längre några versionsuppdateringar. Punkt slut!

 

Citat

Och vad kan egentligen hända under tiden?

Skulle du verkligen vilja göra dina bankaffärer och internethandel utan ett säkert system?

Citat

Jag vill inte att dessa skall gå igång i tid och otid när jag håller på med annat

Du har tittat närmare på de inställningar som finns? Det är bara att sätta ett schema där datorn uppdaterar när du absolut INTE sitter vid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Hanseg sade:

Kontenta i länken är att det finns en fix för nerladdning som kanske hjälper, här är en länk till fixen

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=53942

hans

Tack snälla.......kollade denna fix och läste att den kan strula med datorn....
Får kanske försöka kontakta Microsoft och se om de kan hjälpa mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Manneman sade:

Ovanstående är en bra början.

 

Nästa alternativ är att, via MS, plocka hem senaste windowsversionen på ett usb-minne och installera manuellt. Skulle inte ens det fungera kan en BIOS-uppdatering behövas... men det kan du ta hjälp med när det behövs. Just detta togs upp i en annan tråd under helgen.

 

Skälet att det blir så här kan vara många. Eventuellt kan det vara en BIOS-uppdatering som krävs eller så kan en gömd partition vara felaktig i storlek.

Tack snälla......får se hur mycket jag vågar själv.....det verkar som om det kan vara mera komplicerat att lösa detta problem än jag trodde....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger en länk här för att hämta eller  installera windows 10, bläddra ner till " download tool now " när du startar programmet så frågar det vad du vill göra.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

 

" Uppgradera den här datorn nu "    är förvalt

" Skapa installationsmedia för annan dator "    detta väljer du om  du vill bränna en DVD-skiva  eller skapa USB-minne med Windows 10

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Hanseg sade:

Lägger en länk här för att hämta eller  installera windows 10, bläddra ner till " download tool now " när du startar programmet så frågar det vad du vill göra.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

 

" Uppgradera den här datorn nu "    är förvalt

" Skapa installationsmedia för annan dator "    detta väljer du om  du vill bränna en DVD-skiva  eller skapa USB-minne med Windows 10

 

HANS

Men jag har redan Windows 10.....och Anniversary Update version 1607

Ps. vad är uppgraderings assistenten för WIndows ?
som blev tillagt på skrivbordet efter uppgraderingen till Anniversary Update version 1607

Redigerad av IngerIM50
tillägg av text
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, IngerIM50 sade:

Men jag har redan Windows 10.....och Anniversary Update version 1607

Ps. vad är uppgraderings assistenten för WIndows ?
som blev tillagt på skrivbordet efter uppgraderingen till Anniversary Update version 1607

Det som händer om du kör programmet är att att anniversary 1607 update installeras om (vilket tar någon timma) och installerade program ligger kvar om du inte väljer ren installation

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara värt att testa en del förslag på den här sidan, innan du installerar om Win 10.

Har själv bäst erfarenhet av att rensa ut Windows Update cachen (se sektion Windows 7, 8, and 10: Fix Windows Update by Deleting Its Cache Manually).

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...