Gå till innehåll

Senaste uppdateringen sabbade Wifi i min Acer TravelMate P253-M


eklov

Recommended Posts

I går kväll uppdaterades datorn (den hade stått oanvänd sedan mars) i två etapper. Först installerades Office-programmen, medan Windows-uppdateringarna misslyckades.

Därefter uppdaterade jag det som misslyckades, se bilden. När datorn startats om fungerade inte Wifi-nätverkskortet, Broadcom virtual wireless adapter, trots att enhetshanteraren svarar att det fungerar korrekt.

Då startade jag om en gång till, samma resultat. Jag installerade om drivrutinen, samma resultat. Nu har jag återgått till före den sista (bilden) uppdateringen och det fungerar med Wifi igen och jag har ändrat inställningarna för Windows update att fråga mig före varje uppdatering. Någon som vet något om detta?

Wupd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du gjorde en systemåterställning till innan uppdateringarna?

Vad är det för valfri uppdatering som också finns?

Du kan pröva med att installera en uppdatering i taget för att se vilken det är som orsakar problemet (systemåterställning när problemet uppstår).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tvingades göra systemåterställning för att återgå till "mellanläget" då wifi fungerade. All Wupdate har ju gått via wifi.

Visst har jag tänkt ta en uppdatering i sänder för att se vilken som sabbar, men då jag återgick med hjälp av systemåterställning hamnade datorn efter återställningen i "Windows kan inte startas" och en reparationsruta kom upp och efter lååång tid hörde jag datorns startklang och då hade den gått igång. Då blev jag lite rädd att återställningen inte fungerar som den skall, så jag slängde ut en fråga här. Den valfria kollade jag inte alls och då valdes den väl inte heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, eklov sade:

Den valfria kollade jag inte alls och då valdes den väl inte heller?

Det beror ju på vad du hade för inställningar för Windows Update i datorn för så vitt jag minns kunde man i Windows 7 välja om man ville att valfria uppdateringar skulle installeras automatiskt eller inte.

Vad är det för valfri uppdatering som din Windowss tycker ska installeras?
Drivrutiner ligger väl normalt som valfria uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft den inställningen att valfria inte går in automatiskt. Istället har jag kollat varje KBxx....... för att se om det är något lömskt. Ofta finns synpunkter värda att ta till sig. Har inte haft tid att gå längre. Fotboll och hushållsarbete har gått före. Skall testa varje uppdatering för sig och se vilken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Nu vet jag mera: Det var den månatliga för juni och nu den för juli "2018-07, samlad månatlig säkerhetsrelaterad kvalitetsuppdatering för Windows 7 för x64-baserade system (KB4338818)" som sabbar Wifi. Se bifogade bild. Så fort uppdateringen är gjord, kan jag inte använda Wifi. Vid felsökning kommer svaret att jag inte har någon nätverkskabel ansluten. Hur får man Microsoft att lösa detta?

Netw-card.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mera information: När jag tittade i Windows update fanns den månatliga för juni där som viktig och förbockad. Nu har jag dolt både juli och nu juni och hoppas att de inte installeras då jag stänger av datorn! Men det känns inte bra. alla uppdateringar för .Net framework har jag installerat utan problem. När jag i denna stund tittade i Windows update fanns 2018-05, samlad månatlig säkerhetsrelaterad kvalitetsuppdatering för Windows 7 för x64-baserade system (KB4103718) där ibockad! Vad ska jag göra? Datorn hade alltså varit oanvänd ett tag (mars 2018). Skall jag testa med uppdateringarna i tur och ordning, när det tydligen vill in utav bara den?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I längden kan du ju inte använda en dator som saknar säkerhetsuppdateringar eftersom det kan innebära att det är lätt att hacka datorn.

Har du kollat om Acer på sin webbplats har några drivrutiner för det trådlösa nätverkskortet i din datormodell som är nyare än den du använder nu?
Eller om Qualcomm tillhandahåller drivrutiner för sina kretsar?

Får du inte ordning på det snart får du köpa ett USB-anslutet trådlöst nätverkskort och använda i stället för det gamla interna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

PROBLEMET LÖSTE SIG!
Jag hittade en drivrutin som klarar Windows update. Den heter atheros_wlan_10.0.0.352.exe
I enhetshanteraren står det:
Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network Adapter
Om drivrutinen står det:
Leverantör: Qualcomm Atheros Communications Inc.
Datum: 2017-04-17
Version: 10.0.0.352

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...