eklov

Senaste uppdateringen sabbade Wifi i min Acer TravelMate P253-M

Recommended Posts

I går kväll uppdaterades datorn (den hade stått oanvänd sedan mars) i två etapper. Först installerades Office-programmen, medan Windows-uppdateringarna misslyckades.

Därefter uppdaterade jag det som misslyckades, se bilden. När datorn startats om fungerade inte Wifi-nätverkskortet, Broadcom virtual wireless adapter, trots att enhetshanteraren svarar att det fungerar korrekt.

Då startade jag om en gång till, samma resultat. Jag installerade om drivrutinen, samma resultat. Nu har jag återgått till före den sista (bilden) uppdateringen och det fungerar med Wifi igen och jag har ändrat inställningarna för Windows update att fråga mig före varje uppdatering. Någon som vet något om detta?

Wupd.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att du gjorde en systemåterställning till innan uppdateringarna?

Vad är det för valfri uppdatering som också finns?

Du kan pröva med att installera en uppdatering i taget för att se vilken det är som orsakar problemet (systemåterställning när problemet uppstår).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag tvingades göra systemåterställning för att återgå till "mellanläget" då wifi fungerade. All Wupdate har ju gått via wifi.

Visst har jag tänkt ta en uppdatering i sänder för att se vilken som sabbar, men då jag återgick med hjälp av systemåterställning hamnade datorn efter återställningen i "Windows kan inte startas" och en reparationsruta kom upp och efter lååång tid hörde jag datorns startklang och då hade den gått igång. Då blev jag lite rädd att återställningen inte fungerar som den skall, så jag slängde ut en fråga här. Den valfria kollade jag inte alls och då valdes den väl inte heller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, eklov sade:

Den valfria kollade jag inte alls och då valdes den väl inte heller?

Det beror ju på vad du hade för inställningar för Windows Update i datorn för så vitt jag minns kunde man i Windows 7 välja om man ville att valfria uppdateringar skulle installeras automatiskt eller inte.

Vad är det för valfri uppdatering som din Windowss tycker ska installeras?
Drivrutiner ligger väl normalt som valfria uppdateringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft den inställningen att valfria inte går in automatiskt. Istället har jag kollat varje KBxx....... för att se om det är något lömskt. Ofta finns synpunkter värda att ta till sig. Har inte haft tid att gå längre. Fotboll och hushållsarbete har gått före. Skall testa varje uppdatering för sig och se vilken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju viktigt att kolla, och ev. installera först, om det på Viktigt finns en drivrutin som har med WiFi att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande innehåll

• Av .RIHTT
      1. Ända sedan jag bytte till en iPhone  (jobbet)
      är det i princip ett omöjligt helvete varje gång man ska ansluta min HP laptop till dess internet-delning.

Jag vet, iPhonen är säkert värdelös och hade jag bestämt hade jag skickat den rakt i asfalten med glaset först.
      Det fungerade ALLTID, alltså 1000 tals gånger  av tusentals när jag delade internet med android tidigare.

Men vad kan man göra i en windows dator då?
      Varför är den så seg?
      Man kan sitta och trycka som en duracell-kanin på refresh "karta över tillgängliga nätverk" 

Jag vill ha snabbkommandon, batchfiler och veta hur man via cmd
      tvingar upp en trådlös anslutning. 

netsh wlan connect name="wifi"

enter , man ska få omedelbar feedback efter varje tangenttryck i  min värld.Och när det inte fungerar så finns massa meningslösa diagnostik och verktyg som står i någon minut och tramsar utan att komma fram till ens ett rimligt svar.  

2.  En annan windows7 dator tappar  användar-info

Vilket är helt sinnessjukt, jag misstänker det är ström-bortfall eller virus men ef windows loggbok är meningslös kan jag inte tyda eller hitta spår är jag desperat.
      Det har hänt 2ggr senaste halvåret

Det som händer är:

Datorn är utloggad utan mänsklig interaktion.
      Datorn föreslår en ny,okänd  user som heter "användaren"
      Inget lösenord fungerar.
      Inga avancerade start-alternativ hjälper.
      kassan svarar på ping inom lan.
      katalog-uppslag inom lan tillåts ej

enda som hjälper är byta ut utilman.exe till cmd.exe för att "hacka sig" in med
      ny net user , och sätta nytt password *    

• Av IngerIM50
      Jag har problem med Windows Update i min relativt nya dator med Windows 10
      första månaderna gick det bra att ladda ner uppdateringar
      men i och med Anniversary Update version 1607 fick jag problem med uppdateringar
      uppladdningen stod still på hämtar 0 %
      så denna stora uppdatering fick jag hämta ner manuellt från sidan på Microsoft
      och allt gick bra...
      Men sedan gick ett par månader och Windows update sa hela tiden att det kollat efter uppdateringar och att datorn var uppdaterad
      men så började jag bli misstänksam och klickade på hämta uppdateringar,
      och vips fanns några där trots allt  

så jag tryckte på ladda ner, Windows update bara stod och tuggade på 0 %
      men rätt som det var efter några dagar så laddades en uppdatering ner
      Och efter flera dagars "tuggande" med 3 % så laddades en till uppdatering ner
      ( jag kollade på installerade uppdateringar och de fanns där )

Nu står windows update och "tuggar" på 8 % och så där håller den på varje dag innan uppladdningen avbryts efter flera timmar
      och fortsätter på samma sätt nästa dag

och det verkar som uppdateringar står i kö...
      och först kan det stå t.ex laddar 65 % och sedan går tillbaka till 8 %

hoppas jag lyckats beskriva det hela så ni förstår vad jag menar

Jag undrar om någon vet varför mitt Windows update uppträder så här nu ?
      och finns det något jag kan göra ?
      så tacksam för tips... 

• Av IngerIM50
      Jag försöker ladda ned : Funktionsuppdatering av Windows 10, version 1607
      men det går inte utan det står bara att den väntar på nedladdning, och står och "tuggar på"
      - Laddar ned uppdateringar (4 %)
      jag har mobilt bredband med sticka / modem i min bärbara dator  ( Telia )
      Varför funkar det inte
      samma sak hände i går och det laddades inte ner
      jag har kunnat ladda ner tidigare uppdateringar men denna uppdatering krånglar
      Så tacksam för tips och hjälp
    • Av Ängegärd
      HEjSann & hallå!!!
      Har precis packat upp en "HP ProOne 400 G2 AiO" (https://www.dustinhome.se/product/5010960971/proone-400-g2-aio).
      Varför jag skriver här är att jag inte får igång det trådlösa. Datorn hittar inget wifi och under inställningar finns inte wifi alternativet. Vad kan vara tok???
      Tacksam för hjälp/ideér???

Ligger jag i fel forumgrupp får admin gärna flytta mig
    • Av Korpen
      Windows update slutar inte söka efter uppdateringar i windows 7 home premium SP1, har testat att köra en fix it från microsoft men det hjälpte inte, nån som har någon ide hur man löser detta? Jag får inga felmeddelanden utan windows update bara söker och söker..
      Tack på förhand
    • Av ByggareBob
      http://www.dn.se/ekonomi/nya-varningar-utfardas-for-windows-10/
      http://www.forbes.com/sites/erikkain/2015/07/26/gamers-should-be-worried-about-windows-10-automatic-updates/

Ja, vad säger expertisen, skall vi behöva frukta?