Gå till innehåll

Wifi funkar bara för vissa enheter


Recommended Posts

Vårt hemma-wifi har slutat funka på två enheter men funkar som vanligt på två andra enheter.

Vet inte om det är en slump men de enheter där det funkar är Apple och de andra är Android respektive PC. 

Vad kan ha hänt och vad gör jag åt det?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om routern har jag gjort i omgångar. Nu varierar det också mellan vilka enheter som kan koppla upp sig mot wifi och inte. 

Ibland står att inte routerkabeln är inkopplad, ibland att annan användare använder wifi etc. Dessa problem har inte varit där tidigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. KAN det vara så att enheterna ansluter via wifi men om internet saknas kopplas anslutningen ner? Alltså att problemet inte (enbart) är den trådlösa förbindelsen?

Har du någon enhet som, åtminstone tillfälligt, kan anslutas via kabel till routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Hm. KAN det vara så att enheterna ansluter via wifi men om internet saknas kopplas anslutningen ner? Alltså att problemet inte (enbart) är den trådlösa förbindelsen?

Har du någon enhet som, åtminstone tillfälligt, kan anslutas via kabel till routern?

Har testat med kabel nu utan resultat. 

Nedan är en av några olika felmeddelanden som visas.

 

20240106_202253.thumb.jpg.0aa66e796886d31fda49a2b4c588c511.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Har du eller någon annan ändrat något på routern, flyttad någon kabel eller ändrat någon inställning innan detta problem började?

Ja, flyttat routern och kabel. 

Men sedan har det flyttats tillbaka för att felsöka utan att det har hjälpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mikael63 sade:

En 4G router alltså. Då kan det ju vara knas hos din ISP, eller med SIM-kortet, precis som felmeddelandet antyder

Den kan både användas som 4G och "vanlig" router. I detta fallet är det det senare. Så inget SIM-kort finns. Och som sagt så funkar det bra på några enheter men fortfarande inte på andra.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har väl egentligen inga idéer till orsak/avhjälpning, försöker bara få med så mycket fakta som möjligt i tråden.

Inga andra accesspunkter än denna router finns i nätverket?

De enheter där det fungerar har inte, då, hoppat över till 4G?

Har du i routerns webbgränssnitt möjlighet att reservera en "ny" (annan) ip-adress för en(1) av de krånglande enheterna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Jepz sade:

Ja, flyttat routern och kabel. 

Men sedan har det flyttats tillbaka för att felsöka utan att det har hjälpt.

Kolla för säkerhets skull att internetkabeln utifrån världen verkligen är ansluten till rätt port på routern och inte till en LAN-port. Din problembeskrivning liknar det man upplever om man råkar använda en switch i stället för en router och så blir det om man råkar koppla fel.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Kolla för säkerhets skull att internetkabeln utifrån världen verkligen är ansluten till rätt port på routern och inte till en LAN-port. Din problembeskrivning liknar det man upplever om man råkar använda en switch i stället för en router och så blir det om man råkar koppla fel.

Routern har bara två portar. De är likadana o har nätverkssymbol men står inget. Har testat bägge utan resultat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mikael63 sade:

Okej, jag har väl egentligen inga idéer till orsak/avhjälpning, försöker bara få med så mycket fakta som möjligt i tråden.

Inga andra accesspunkter än denna router finns i nätverket?

De enheter där det fungerar har inte, då, hoppat över till 4G?

Har du i routerns webbgränssnitt möjlighet att reservera en "ny" (annan) ip-adress för en(1) av de krånglande enheterna?

 

Fibern kommer först in till en fiberswitch. Sedan med kabel till routern.

Tror det är samma wifinät oavsett om routern kör fiber eller 4G.

Hur reserverar jag ny ip-adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Jepz sade:

Den kan både användas som 4G och "vanlig" router. I detta fallet är det det senare. Så inget SIM-kort finns. Och som sagt så funkar det bra på några enheter men fortfarande inte på andra.

1 timme sedan, Jepz sade:

Routern har bara två portar. De är likadana o har nätverkssymbol men står inget. Har testat bägge utan resultat. 

Lite märkligt att routern inte har någon dedikerad WAN-port, men det är förmodligen för att kunna använda båda för det lokala nätverket när den används för mobilt bredband. Routern behöver konfigureras för att användas för ett fast bredband, vilket du förmodligen inte har gjort utifrån informationen tidigare i tråden.

Ser att Cecilia länkat till en manual, på engelska. Men då hade jag redan hittat en på svenska och där beskrivs detta under punkt 4.3.1.1 Ethernet LAN as WAN (Ethernet-LAN som WAN). Obs! numreringarna stämmer inte mellan de två språkversionerna.
SW14236_4G-AC53U_UM_WEB.pdf (asus.com)

 

5 timmar sedan, Cecilia sade:

Din problembeskrivning liknar det man upplever om man råkar använda en switch i stället för en router och så blir det om man råkar koppla fel.

Kjell brukar ha bra information, se bl a rubrikerna "WAN och LAN" och "Routerns uppgift".
Hur funkar det? - Routern | Kjell.com

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Jepz sade:

Hur reserverar jag ny ip-adress?

Det är normalt inget man behöver göra. Här var det mer tänkt för att se om det blir någon skillnad eller ej. Blir det ingen skillnad är det bättre att ändra tillbaks.

Här hittade jag info om det för någon (annan?) ASUS:

https://www.asus.com/support/FAQ/1000906/

Men det kan som sagt vara bra att kolla att det ser okej ut i inställningarna och för DHCP bör det vara typ
image.png.d3f513c0364c93c44975c91e3a29f96a.png

Där finns då drygt 250 adresser som routern kan dela ut, ingen enhet ska behöva bli utan ip-adress.

Min lite ogrundade tanke var att man ändrar området till att vara 192.168.1.2 - 192.168.1.200 och sedan ger man manuellt en av de krånglande enheterna ex. 192.168.1.201. Den ska då inte behöva vara med i huggsexan om tillgängliga adresser.
(man brukar säga att "det kan vara en adresskonflikt")

(Detta är något man kan göra med skrivare, se till att de har en egen adress. (Dock inte samma sak som en fast adress, något man i så fall sätter i skrivaren)

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-01-06 at 16:00, Jepz sade:

Vårt hemma-wifi har slutat funka på två enheter men funkar som vanligt på två andra enheter.

Ska inte anmärka på påståendet, det var ju så det uppfattades. Men enheternas anslutning till WiFi (accesspunkten i routern) kan ha fungerat korrekt hela tiden, som jag skrev i tidigare inlägg så verkar routern inte ha varit konfigurerad för WAN i en av LAN-portarna (i alla fall min tolkning). Fast i så fall märkligt att inte problemet fanns där tidigare, som du skrev. Har routern kanske fabriksåterställts, av någon anledning.

Om det intresserar någon ...

Får man bara en publik IP-adress från sin internetleverantör, och inte har en router (routerfunktion, via WAN-port) med i uppkopplingen utan kopplar via en switch (som Cecilia skrev om) så är det endast en av flera kabelanslutna enheter som får den publika IP-adressen, den som först får kontakt med internetleverantören (förutsätter att DHCP används, liksom fortsättningsvis här i inlägget). Får man två publika IP-adresser så kan två enheter kopplade till switchen ansluta till internet, men kan inte kommunicera med varandra (utom via internet). O.s.v. om man tilldelas fler publika IP-adresser.

Ansluter man en router, trådlös router, till internet via en av LAN-portarna (i stället för WAN-porten) så finns det två DHCP-servrar som de anslutna enheterna kan få IP-adress från, den i routern och en hos internetleverantören. Men endast en enhet kan få anslutning till internet, den som får IP-adress från internetleverantören, om det är en (1) publik IP-adress som tilldelas, o.s.v., se ovan. Det är enheterna som skickar förfrågan om IP-adress och den DHCP-server som svarar först tilldelar en IP-adress.

Är osäker på om det i fallet närmast ovan är någon skillnad mellan enheter anslutna i LAN-portarna och enheter anslutna trådlöst, men det har mindre betydelse det är ju ändå felkopplat om routern inte är ansluten till internet via WAN-porten.

Så kanske någon eller alla mobilerna haft anslutning till mobilnätet igång (problemet här i tråden). Och då växlar mobilen över till det om anslutningen via WiFi inte kommer vidare ut på det fasta bredbandet. Något som eventuellt förklarar hur enheterna omväxlande saknat och haft tillgång till internet.

Det är lätt att dra fel slutsatser av att globen visas, den visas för tre olika tillstånd. Datorn är inte ansluten till routern (trådlöst eller med kabel), routern har ingen anslutning till internet eller att internetuppkopplingen trots allt fungerar. Kontrollen görs mot en server på internet och fungerar inte den kontrollen så visas globen även om allt fungerar som det ska - datorn är ansluten i det lokala nätet och routern till internet.
Har du internet eller inte? Så här enkelt kollar du själv - PCforAlla

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...