Gå till innehåll

söker hjälp omstart


baff

Recommended Posts

det finns massor av länkar om "inaktivera" men jag hittar inga som "aktiverar" ,

alltså:  "automatisk omstart vid inaktivitet" 

jag skulle vilja att min dator startar om sig själv, om jag lämnat datorn i mer än tio minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, baff sade:

jag skulle vilja att min dator startar om sig själv, om jag lämnat datorn i mer än tio minuter.

Har du tänkt på att det innebära att om du lämnar datorn i en timme så startar den om sig 6 gånger under tiden?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kanske kan man villkora händelsen i Schemaläggaren så att uppgiften endast körs när användaren är inloggad? Då krävs förstås att det inte sker en automatisk inloggning av användaren.

Om jag förstår *) inläggen i tråden som @mbgtmari länkar till behöver man först sätta ett intervall när omstart ska ske, sedan får man lägga till ett villkor att datorn är "sysslolös" en viss tid. Intervallet kan då vara ex. 20 minuter. Var 20:e minut startas datorn om men bara om den inte jobbar med något.

 

*) sitter inte med någon Windowsdator nu där jag kan kolla själv.

Redigerad av Mikael63
*)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var väldigt intressanta inlägg som svar på min fråga, jag tar mig en rejäl fundering på saken... :huh:

på motfrågan varför, så är svaret att: efter omstart behöver man logga in med kod vilket borde öka säkerheten, :unsure:

stort jätte tack alla :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om anledningen bara är att det ska krävas att man behöver logga in efter 10 minuters inaktivitet så går det att ställa in registret att datorn ska låsas efter en viss tid, se beskrivningen på sidan https://www.tenforums.com/tutorials/118314-automatically-lock-computer-when-idle-specified-time-windows-10-a.html Method 2 (om du inte har Pro då Method 1 fungerar).

Trycka Win+L låser (loggar ut) på en gång om man kommer ihåg det när man går ifrån datorn.

Sidan https://www.thewindowsclub.com/lock-computer-inactivity-windows-10 tar upp ytterligare några alternativ och deras alternativ 1 och 2 verkar lättare (ladda inte ner program från sidan, det är reklam).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
49 minuter sedan, baff sade:

det var väldigt intressanta inlägg som svar på min fråga, jag tar mig en rejäl fundering på saken... :huh:

på motfrågan varför, så är svaret att: efter omstart behöver man logga in med kod vilket borde öka säkerheten, :unsure:

stort jätte tack alla :wub:

Det absolut enklaste sättet att tvinga fram en inloggning efter viss tids inaktivitet är ju att använda den inbyggda SKÄRMSLÄCKAREN..
Klicka på förstoringsglaset, skriv skärmsläckare, Välj: Aktivera eller inaktivera skärmsläckaren
Välj sedan en skärmsläckare, ange väntetid vid "Vänta:" och bocka i rutan för: "Återvänd till inloggningsskärmen"
Välj Verkställ och OK
Därefter kommer all inaktivitet längre än inställd tid att tvinga fram en ny inloggning! 

Snabbt, enkelt och SÄKERT!

(Allt utan massa pill i registret eller schemaläggaren)

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, WindowsPro sade:

Det absolut enklaste sättet att tvinga fram en inloggning efter viss tids inaktivitet är ju att använda den inbyggda SKÄRMSLÄCKAREN..
Klicka på förstoringsglaset, skriv skärmsläckare, Välj: Aktivera eller inaktivera skärmsläckaren
Välj sedan en skärmsläckare, ange väntetid vid "Vänta:" och bocka i rutan för: "Återvänd till inloggningsskärmen"
Välj Verkställ och OK
Därefter kommer all inaktivitet längre än inställd tid att tvinga fram en ny inloggning! 

Snabbt, enkelt och SÄKERT!

(Allt utan massa pill i registret eller schemaläggaren)

Det där är alternativ 2 på andra sidan jag länkade till.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...