Gå till innehåll

Varför visas inte ny anslutna och instalerade enheter i 'Den här datorn' ?


2stroke

Recommended Posts

Kopplade igår in diverse externa grejer till datorn tex skrivare och skanner osv.
Det började med att datorn bara stod och inte gjorde någonting alls när man kopplade in dem i de olika USB-uttagen på datorn.
Datorn verkade tydligen inte känna av att man anslutit något till den och således satte datorn inte igång med att hämta tex installations filer för de nya enheterna osv.
Varför ?
Då tog jag fram installations CD-skivorna som följt med de externa enheterna.
Yes det funkade, MEN de 'nya' enheterna syns inte i  'Den här datorn'
Hur kommer jag runt detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att koppla in en enhet i olika usb portar först. Är det en äldre laptop med Usb-2 så kanske det krävs en hubb med spännings matning. Modernare datorer klarar detta utan med typ Usb-3.

Kan bero på mycket. Vilken dator har du? Windows version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 timmar sedan, IT doktorn sade:

Testa att koppla in en enhet i olika USB portar först.
Är det en äldre laptop med USB-2 så kanske det krävs en hubb med spännings matning.
Modernare datorer klarar detta utan med typ Usb-3.

Kan bero på mycket. Vilken dator har du? Windows version?

Splitter ny DELL    PC med Windows-11
De olika enheterna har kabel anslutits via flera olika USB portar.

Har även provat ansluta USB-stickor och minneskortläsare osv men inget av det som ansluts visas i  'Den här datorn'

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ChristerE sade:

Ska de göra det då? Har det varit så tidigare?

Enheter kan mycket väl visas under "Hantering" - "Enhetshanteraren" i "appen" - "Den här datorn".

Min Brother-skrivare och min Canon-skanner visas i menyn för Enhetshanteraren, precis som alla moderkortets enheter (ljudkort, SATA-kort, LAN-kort, Bluetoothenhet, WLAN med mera.
De finns med så länge korrekta drivrutiner är installerade. Är inte korrekta drivrutiner installerade dyker de upp som "Andra enheter" med ett utropstecken. Ingen av skrivaren eller skannern visas korrekt om inte drivrutinerna är installerade i Windows 11 i min dator. Skrivare och skanner är för gamla för Windows 11 och jag kör med drivrutiner för Windows 7 och 10,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
58 minuter sedan, X-Men sade:

Enheter kan mycket väl visas under "Hantering" - "Enhetshanteraren" i "appen" - "Den här datorn".

Min Brother-skrivare och min Canon-skanner visas i menyn för Enhetshanteraren, precis som alla moderkortets enheter (ljudkort, SATA-kort, LAN-kort, Bluetoothenhet, WLAN med mera.

I "Enhetshanteraren" kan de mycket väl finnas, i fönstret "Datorhantering" eller i ett eget fönster. Men i "Den här datorn" har jag inte sett någon skrivare eller skanner, fast kan ju ha missat det.

image.png.4e369d6615d4c5637e75b7b3b69cb895.png

image.png.698c7961ec7036c96f81266c71ba8afd.png


TILLÄGG:
Tråden anger Windows 11 men bilderna är från 10:an, men innehållet är väl i stort sett detsamma.
 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, X-Men sade:

Enheter kan mycket väl visas under "Hantering" - "Enhetshanteraren" i "appen" - "Den här datorn".

image.jpeg.f1610738e00de6c0da0f63be78a890aa.jpeg

Appen "Den här datorn"

 

image.jpeg.3abf6526c23da01342fae45c6b33356e.jpeg

Öppnar "Hantera" i appen "Den här datorn"

 

image.jpeg.4e504c8d89944d00c99dcdfc87a2162f.jpeg

 

"Enhetshanteraren" är öppnad via appen "Den här datorn"
Min skrivare syns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, ChristerE sade:

Ska de göra det då ?
Har det varit så tidigare ?

Från det jag är van sedan länge på tidigare datorer  XP/7/10  så visas alla grejer som är anslutna till moderkortet
på ett eller annat sätt då man går in och öppnar  'Den här datorn'
( Jag har även en Lap-Top med Windows 11 och även på den visas allting man har anslutet när man tittar i   'Den här datorn'  )


Tex:
Så visas ju alltid datorns egen HDD som  C
Datorns egen CD/DVD spelare som  D
Ansluten extra hårddisk som  E
Ansluten kamera som  F
USB-minne som  G
osv osv osv osv........

Men på denna nya dator syns/finns ingenting under  'Den här datorn'   förutom:
* C , Datorns egen HDD.
* D , CD/DVD spelare

I övrigt helt blankt/tomt !?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

En USB-ansluten skrivare lär nog synas i  "Den här datorn" .

Nej, det är det som är problemet att vad jag än ansluter extern så att säga via USB uttagen så dyker det inte upp i  'Den här datorn'
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, 2stroke sade:

Från det jag är van sedan länge på tidigare datorer  XP/7/10  så visas alla grejer som är anslutna till moderkortet
på ett eller annat sätt då man går in och öppnar  'Den här datorn'
( Jag har även en Lap-Top med Windows 11 och även på den visas allting man har anslutet när man tittar i   'Den här datorn'  )


Tex:
Så visas ju alltid datorns egen HDD som  C
Datorns egen CD/DVD spelare som  D
Ansluten extra hårddisk som  E
Ansluten kamera som  F
USB-minne som  G
osv osv osv osv........

Men på denna nya dator syns/finns ingenting under  'Den här datorn'   förutom:
* C , Datorns egen HDD.
* D , CD/DVD spelare

I övrigt helt blankt/tomt !?!?

Ja, det är då enheter som har lagringsmöjlighet. Enheter utan lagringsmöjligheter, som ex. skanner, skrivare (utan minneskort), tangentbord, mus, headset, bankdosa osv. visas inte där/tilldelas ingen enhetsbokstav. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, X-Men sade:

"Enhetshanteraren" är öppnad via appen "Den här datorn"
Min skrivare syns.

Men att kunna komma till Enhetshanteraren via skrivbordsikonen "Den här datorn" är ju inte alls samma sak som att skrivaren skulle visas i "Den här datorn". Svårt att förstå att frågan i stället skulle handla om vägar för att komma till t ex Enhetshanteraren (om det nu var det som 2stroke avsåg).

Till Enhetshanteraren kommer man på flera sätt. T ex med högerklick på Start-knappen (som fungerar i både Windows 10 och i Windows 11), går att skriva Enhetshanteraren i sökfältet i Aktivitetslisten, eller hitta den i Kontrollpanelen.

Ett ställe som finns i Windows 10 men som jag inte hittar i Windows 11, för att via "Den här datorn" komma till Enhetshanteraren, är det som bilden visar.

image.png.8811f3dba8a98d6d2ffb103c81251734.png

 

11 timmar sedan, 2stroke sade:

Från det jag är van sedan länge på tidigare datorer  XP/7/10  så visas alla grejer som är anslutna till moderkortet
på ett eller annat sätt då man går in och öppnar  'Den här datorn'
( Jag har även en Lap-Top med Windows 11 och även på den visas allting man har anslutet när man tittar i   'Den här datorn'  )

Tex:
Så visas ju alltid datorns egen HDD som  C
Datorns egen CD/DVD spelare som  D
Ansluten extra hårddisk som  E
Ansluten kamera som  F
USB-minne som  G
osv osv osv osv........

Men där räknar du upp enheter med lagringsmöjligheter, som Mikael63 kommenterade, inte någon skrivare eller skanner. Tolkar detta som direkt i "Den här datorn" så som jag skriver om den. Avser du Enhetshanteraren (som X-Men skriver om) så visas väl inte där allt det du räknade upp. Och när du hänvisar till moderkortet så verkar det handla om Enhetshanteraren, inte grejer som visas i (alltså  i, inte via) "Den här datorn".
 

11 timmar sedan, 2stroke sade:

Men på denna nya dator syns/finns ingenting under  'Den här datorn'   förutom:
* C , Datorns egen HDD.
* D , CD/DVD spelare

I övrigt helt blankt/tomt !?!?

Då har du väl inte fler enheter, interna eller externa, som kan visas där. Stoppar jag t ex in ett USB-minne i en dator med Windows 11 som kommer den upp i "Den här datorn".
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, ChristerE sade:

Men att kunna komma till Enhetshanteraren via skrivbordsikonen "Den här datorn" är ju inte alls samma sak som att skrivaren skulle visas i "Den här datorn". Svårt att förstå att frågan i stället skulle handla om vägar för att komma till t ex Enhetshanteraren (om det nu var det som 2stroke avsåg).

Jag visade med bilder det jag skrev i mitt första inlägg.

Att öppna "Den här datorn" innebär att man öppnar Utforskaren (båda adresserar till filen explorer.exe) men med en enklare vy än vad Utforskaren ger vid öppnandet. Således är det samma funktion men med två olika startpositioner. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-01-18 at 21:32, X-Men sade:

Jag visade med bilder det jag skrev i mitt första inlägg.

Ja, du visade ett av flera sätt att hitta fram till Enhetshanteraren. Och jag förstod då också vad "appen" ("Den här datorn") handlade om, d v s skrivbordsikonen "Den här datorn".

Men frågan från @2stroke handlar om vad som visas i "Den här datorn" (är i alla fall vad som skrevs i frågan). Hänvisar till mina tidigare inlägg och citerar följande från ett av dem.

On 2024-01-17 at 00:05, ChristerE sade:

Men i "Den här datorn" har jag inte sett någon skrivare eller skanner, fast kan ju ha missat det.

image.png.698c7961ec7036c96f81266c71ba8afd.png
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...