Gå till innehåll

Efter senaste uppdateringen startar datorn mycket långsammare


Lasse B

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Efter det att jag laddat ner senaste 2024-02, kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 23H2 för x64-baserade system (KB5034765) har jag märkt att datorn startar  vid uppstarten långsammare, mycket långsammare än tidigare, någon med samma problem.

Formaterade om datorn i dag, och inga problem med starten, innan jag laddade hem den senaste uppdateringen, då kom problemet.

Någon med samma problem ??

Tacksam för ett svar.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Lasse B sade:

Efter det att jag laddat ner senaste 2024-02, kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 23H2 för x64-baserade system (KB5034765) har jag märkt att datorn startar  vid uppstarten långsammare, mycket långsammare än tidigare, någon med samma problem.

Formaterade om datorn i dag, och inga problem med starten, innan jag laddade hem den senaste uppdateringen, då kom problemet.

Någon med samma problem ??

Tacksam för ett svar.

Lasse B

Det finns inga ännu rapporterade problem, liknande dina, med den uppdateringen. 
Jag föreslår att du kontaktar Microsoft, lämpligtvis via Feedback-funktionen i Windows. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har en klenare dator som jag upplever trögare efter gårdagens uppdatering. Har man äldre datorer som ej stöder 11:an så bör man förstå att det är lånad tid. Microsoft förbereder nu för 24H2 allt eftersom. Finns att läsa lite om framtiden här https://www.neowin.net/news/microsofts-upcoming-change-could-block-off-windows-11-cpu-requirements-bypass-on-old-pcs/

https://www.neowin.net/news/google-wants-unsupported-windows-11-pc-owners-to-ditch-10-and-move-to-chromeos-flex/

På mina andra datorer fungerar fungerar allt som vanligt.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns mer info om risken att äldre datorer portas från Windows 11 24H2. https://www.pcforalla.se/article/2236412/rapport-gamla-datorer-startar-helt-enkelt-inte-windows-11s-kommande-uppdatering.html

Verkar som Microsoft vill tappa en stor skara användare av Windows 11 pga. äldre datorer? Så antingen återgå till Windows 10 eller Linux. Hårda Bud😡

Så tag backup på era datorer och hoppas att man kan fixa detta problem framöver.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med äldre datorer menas datorer tillverkade före 2011. Intels processorer, t.ex. Core-serien av generation 2, har stöd för funktionen POPCNT, som Windows 11 version 24H2 kommer att kräva, förutom de redan inbyggda hårdvarukraven, som TPM och Secure Boot.
Visst finns det se som hänger kvar med datorer som saknar såväl TPM som Secure Boot och som kringgått spärren för de två hårdvarukraven men kravet på POPCNT innebär en spärr på ännu äldre hårdvara. 

Det handlar således om spärr på hårdvara som är 14 år gamla eller äldre. Jag ser inget problem i att köra Windows 10 istället för Windows 11 på så gamla datorer. Orken i dem är ändå svag i jämförelse med dagens hårdvara. Frågan är också hur många som använder 14 år gamla eller ännu äldre datorer och Windows 11. Det är trots allt lite trix med att få Windows 11 installerat och inget som merparten av befolkningen som håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg:

För de som har en dator med AMD-processor så introducerade AMD stöd för POPCNT redan i den processorserie som AMD lanserade 2007. Det innebär att datorer tillverkade för 17 år sedan, bestyckade med AMD-processor i serien K10, har stöd för POPCNT och "drabbas" inte av den kommande hårdvaruspärren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 7 datorer och kör Win 11 ej godkända på en del. 2019 och uppåt. Fungerar perfekt och kör avskalat system. Har även nya datorer från 2023 legitima. Samt kör Linux m.m.

Så det är många som kör 11:an med på gamla datorer. Även moddat ChromeBook som går extremt snabbt. Är ju inbiten tekniker sen många år och utmaningar skall man ju ha🤣

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, IT doktorn sade:

Har 7 datorer och kör Win 11 ej godkända på en del. 2019 och uppåt. Fungerar perfekt och kör avskalat system. Har även nya datorer från 2023 legitima. Samt kör Linux m.m.

Så det är många som kör 11:an med på gamla datorer. Även moddat ChromeBook som går extremt snabbt. Är ju inbiten tekniker sen många år och utmaningar skall man ju ha🤣

Med informationen ovan innebär det att ingen av alla ni "många" påverkas av den förändring (krav på stöd för POPCNT) av Windows 11 24H2 innebär. Ni kan luta er tillbaka i lugn och ro och glömma allt om POPCNT-kravet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Anders K sade:

Nu kanske det finns en lösning på problemet som jag antar att fler än jag och Lasse har. Bifogar en länk ifrån PC för Alla. 

 https://www.pcforalla.se/article/2241381/uppdatering-for-windows-11-kraschar-utforskaren.html

Sannolikt kommer det en ny uppdatering som fixar några av de problem som uppdateringen genererar. Svårt att säga om Microsoft kommer med en uppdatering enbart eller om de nödgas skapa ett par då felen som uppdateringen orsakar är flera.

Bäst kanske ändå är att avinstallera uppdateringen och invänta en nyare version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2024-02-13 at 19:42, Lasse B sade:

Efter det att jag laddat ner senaste 2024-02, kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 23H2 för x64-baserade system (KB5034765) ...

On 2024-02-20 at 22:19, X-Men sade:

Sannolikt kommer det en ny uppdatering som fixar några av de problem som uppdateringen genererar.

Här en till artikel från PC för Alla, ett par dagar gammal.

Microsoft bekräftar trasig Windows-uppdatering – kommer med lösning - PCforAlla

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa vägen för att slippa problem är att installera nytt/rent system och ej uppdatera. Dessutom ej installera från tillverkarens återställnings miljö. Då slipper man mycket förkonfigurerat som kan krångla vid vissa uppdateringar. Brukar följa med mycket bloatware vid köp av en ny dator.

Hämta senaste Windows versionen från Microsoft hemsida och kör uppdateringarna som krävs, gå även in i valfria uppdateringar i windows 11 och installera uppdateringar.

Med detta bör du komma långt och slippa problem.

Skjuta upp uppdateringar kommer att installeras vid nästa månads uppdateringar oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-02-13 at 19:42, Lasse B sade:

Efter det att jag laddat ner senaste 2024-02, kumulativ uppdatering för Windows 11 Version 23H2 för x64-baserade system (KB5034765) har jag märkt att datorn startar  vid uppstarten långsammare, mycket långsammare än tidigare, någon med samma problem.

Formaterade om datorn i dag, och inga problem med starten, innan jag laddade hem den senaste uppdateringen, då kom problemet.

Någon med samma problem ??

Tacksam för ett svar.

Lasse B

Om datorn är nyinstallerad (=Omformaterad) så krävs det en 8 till 10 uppstarter och avstängningar innan datorn och funktioner som t.ex. prefetch och liknande fungerar som den skall..

Dessutom kommer datorn att fungera som den skall när du har kört Windows update manuellt ett antal gånger så det inte finns fler uppdateringar kvar att hämta..

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...