Gå till innehåll

Dator startar inte helt plötsligt...


Gå till lösning Löst av hasse99910,

Recommended Posts

En jobbarkompis kom hem med sin burk til lmig och vill jag skulle titta på den, eftersom den helt plötsligt inte startar alls.
Den hade fungerat kvällen innan, men dagen där på blinkar det bara till på DVD´n och inget mera händer.

Jag tänkte att det kunde vara nätagget, men har testat 2 st. olika utan framgång (3 med hans nätagg).
Skruvade bort sidan och började kolla inne i burken och det såg ok ut. 
Alla sladdar satt där de skulle och luktade inte bränt eller något.

Datorn är gammal  (ca 10 år), men han vill inte lägga för mycket pengar på någon ny, utan vill helst att denna kanske går att fixa.

Är Gigabyte GA-Z87x-UD3H, Intel 1150-4670K CPU, 600 Watt nätagg, Radeon 7700 HD och 16 GB DDR 3 Corsair XMS 3 RAM plus en SSD och en HDD och CD/DVD.

Plockade ur MB ur chassiet och kopplade in nätagg för att se om det var något liv i den, men det blinkar till i Master-Bioset först, och CPU-fläkten snurrar till ca ett halvt varv, på nätagget går fläkten kanske 2-3 varv så dör allt, för att efter några sekunder senare så händer sammma procedur igen, men då blinkar det till i BackUp-Bioset, för att sedan bara dö.
Finns en Dr.Debug-LED och där tänds ena symbolfältet till en tredjedel för att sedan svartna.

Kortet är även utrustat med 8 st. mätpunkter som man kan använda en multimeter för att kolla. 
Har mätt där, men de flesta mätpunkterna ger inget utslag. Även ställt om strömbrytarna för bioset som finns vid mätpunkterna. (Se bilder)
Tagit bort BIOS-Batteriet i ett par timmar, men allt är dött, även efter det.

Vad kan tänkas vara trasigt? MB eller CPU, eller båda två?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du plockade ur moderkortet innebär det också att all diskar, optiska enheter och grafikkort plockades bort innan du anslöt nätaggregatet igen?

Om så är fallet och du har moderkort, CPU och minnen kvar skulle jag föreslå att du plockar bort minnena också.

Har du möjlighet till att koppla in en högtalare (buzzer) till moderkortet vore det en fördel. Den kan ange en ledtråd till vad som kan vara fel genom de olika pip-signaler som moderkortet skickar till den. Anslutningen för denna finns på moderkortet där du ansluter strömbrytare, LED för disk och LED för när datorn är igång.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, X-Men sade:

När du plockade ur moderkortet innebär det också att all diskar, optiska enheter och grafikkort plockades bort innan du anslöt nätaggregatet igen?

Om så är fallet och du har moderkort, CPU och minnen kvar skulle jag föreslå att du plockar bort minnena också.

Har du möjlighet till att koppla in en högtalare (buzzer) till moderkortet vore det en fördel. Den kan ange en ledtråd till vad som kan vara fel genom de olika pip-signaler som moderkortet skickar till den. Anslutningen för denna finns på moderkortet där du ansluter strömbrytare, LED för disk och LED för när datorn är igång.

Har testat med både minnen i och bortplockade, samma resultat för båda...dött.

Buzzern som sitter på moderkortet är helt tyst.

Bara moderkort, CPU med fläkt, buzzer och nätagg vid senaste testen.

 

Redigerad av hasse99910
Glömde lite info...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Granska alla kondensatorer (ser ut som små torn) på moderkortet så att ingen har svällt eller spruckit.

Är allt damm bortblåst med tryckluft på burk från kylflänsar och fläktar?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Cecilia sade:

Granska alla kondensatorer (ser ut som små torn) på moderkortet så att ingen har svällt eller spruckit.

Är allt damm bortblåst med tryckluft på burk från kylflänsar och fläktar?

Ser ok ut med alla kondingar, och dammet är borta. Fanns en hel del inne i burken, för han har haft katter.... 😆

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du otur så är moderbordet väck om det fanns mycket damm. Jag brukar blåsa ur moderkort samt nätdel med tryckluft med kompressor.

Kanske fläkten på grafikkortet fastnat/def och grafik kretsen gett upp.

Du kanske kan få tag på ett bättre begagnat alt nytt till en billig penning via Tradera. Eller köp en begagnad dator.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, IT doktorn sade:

Har du otur så är moderbordet väck om det fanns mycket damm. Jag brukar blåsa ur moderkort samt nätdel med tryckluft med kompressor.

Kanske fläkten på grafikkortet fastnat/def och grafik kretsen gett upp.

Du kanske kan få tag på ett bättre begagnat alt nytt till en billig penning via Tradera. Eller köp en begagnad dator.

Ja det var min ide också att dammet kan ha gjort sitt, så att säga.

Grafikkortet fungerar testat i en annan dator, och det var inte så dammigt.

Har tittat lite på Tradera, det är väldigt varierande priser, och förhoppningsvis är det bara moderkortet som gett upp. Vad jag fattat så ger väl CPU sällan upp, om man inte labbar och överklockar en massa, men det är inte gjort,för han som äger datorn kommer nog inte in i bioset :) 

På moderkortet sitter det en röd On-knapp, den tänds i varje fall upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, IT doktorn sade:

Nån krets i modekortet

Kolla även på blocket om du finner en dator

Nja, vet inte om jag ska lägga ner så mycket arbete på en så gammal burk.

Får övertala honom att det kan vara idé att uppgradera sig.

Köpa beg. kan vara lite vanskligt och köpa på Blocket undviker jag, håller mig till Tradera vid beg. köp.:) 

Jag har för mig att jag råkade ut för ett liknade problem för en 10-15 är sedan, då var det något med Bioset som hade hängt sig, fick nytt MB via garantin,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns Blocket skydd där köparen får testa varan innan betalning sker. Har själv handlat mycket där utan problem.

Många företag byter ut datorer och är ett gyllene tillfälle för kunder till ett humant pris.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, IT doktorn sade:

Finns Blocket skydd där köparen får testa varan innan betalning sker. Har själv handlat mycket där utan problem.

Många företag byter ut datorer och är ett gyllene tillfälle för kunder till ett humant pris.

Ok, det visste jag inte, har inte handlat på Blocket på herrans många år. Ska kika lite o se vad som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, hasse99910 sade:

Ok, det visste jag inte, har inte handlat på Blocket på herrans många år. Ska kika lite o se vad som finns.

Jag köper aldrig något begagnat i komponentväg på varesig Blocket eller Tradera. 99% av alla som säljer via Blocket och Tradera tar ingen som helst hänsyn till ESD-problemen. Moderkort, minnen, CPU, grafikkort med mera visas upp på olika sätt. De ligger på soffor, parkettgolv, plastgolv, ryamattor, heltäckningsmattor, bord och även i händer på säljaren. Det finns de som visar upp att de skickar sakerna i en plastpåse från något varuhus för att skydda varan från damm. Allt är bäddat för att skada komponenter på de delikata korten. 

Köper du något från Blocket eller Tradera, som moderkort, ha det jag skriver i åtanke. Det i särklass vanligaste felet man får är intermittenta, vilket många påstår är dåligt skrivna drivrutiner och program.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, hasse99910 sade:

Har tittat lite på Tradera, det är väldigt varierande priser, och förhoppningsvis är det bara moderkortet som gett upp. Vad jag fattat så ger väl CPU sällan upp

Att köpa ett moderkort utan att veta om CPUn verkligen fungerar är en stor chansning som kanske innebär en onödig kostnad. Jag har varit med om CPU som packat, även om det är vanligare att moderkortet lägger av.

En Intel i3-12100F kostar idag 1150 kronor. Den presterar mycket bättre än den Intel i5-4670K som sitter på din kompis moderkort.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5948010

Kan du (din kompis) tänka dig att gå över till AMD kan en ny CPU för bara 850 kronor utklassa den gamla Intelprocessorn. En AMD Ryzen 3 4100 kostar inte mer idag.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6090823

Visst, du behöver nytt moderkort och nya minnen. Det kostar också men då blir datorn snabbare, kraftfullare, modern och kostnaden blir inte så hög jämfört med att köpa begagnade komponenter. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En AMD Ryzen 5 4600G kostar runt 1250 kronor. Den har integrerad grafik som är riktigt bra. 
När du skriver att grafikkortet är ett Radeon 7700 HD utgår jag från att det är ett äldre grafikkort i serien HD 7700. Tar vi HD7790, som är det vassaste i den serien så slår grafikkretsen i AMD Ryzen 5 4600G den prestandan som 7790 har! 

En AMD Ryzen 5 4600G innebär betydligt högre processorkraft än nuvarande defekta system samt bättre grafikprestanda än det grafikkort som det defekta systemet har. Samtidigt sjunker den maximala energiförbrukning för både CPU och GPU till låga 65W! Det är lika mycket, eller mindre än vad enbart 4670K förbrukar!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6219358

Kostnaden för att få minst lika bra prestanda som det gamla systemet är inte särskilt hög.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, X-Men sade:

En AMD Ryzen 5 4600G kostar runt 1250 kronor. Den har integrerad grafik som är riktigt bra. 
När du skriver att grafikkortet är ett Radeon 7700 HD utgår jag från att det är ett äldre grafikkort i serien HD 7700. Tar vi HD7790, som är det vassaste i den serien så slår grafikkretsen i AMD Ryzen 5 4600G den prestandan som 7790 har! 

En AMD Ryzen 5 4600G innebär betydligt högre processorkraft än nuvarande defekta system samt bättre grafikprestanda än det grafikkort som det defekta systemet har. Samtidigt sjunker den maximala energiförbrukning för både CPU och GPU till låga 65W! Det är lika mycket, eller mindre än vad enbart 4670K förbrukar!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6219358

Kostnaden för att få minst lika bra prestanda som det gamla systemet är inte särskilt hög.

Tack för tipset. Ska kolla med honom.

Vilket moderkort kan du rekommendera?

Han är en vanlig datoranvändare, har den för surf och streaming, tror inte att han redigerar något eller spelar spel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, hasse99910 sade:

Tack för tipset. Ska kolla med honom.

Vilket moderkort kan du rekommendera?

Han är en vanlig datoranvändare, har den för surf och streaming, tror inte att han redigerar något eller spelar spel. 

Val av moderkort kan göras när val av CPU har gjorts. De CPUer jag tagit fram som exempel på alternativ till nuvarande är bara exempel. Det kanske finns någon annan som passar din kompis bättre. Men om datorn är för surf, strömning, kontorsprogram med mera krävs det inte mer än de föreslagna.

Du kan höra med din kompis vilken budget han kan tänka sig för moderkort, CPU och minne så kan jag plocka ihop något. Skulle din kompis komma på att han vill spela krävande spel längre fram finns det fortfarande möjligheter att sätta i ett grafikkort för ändamålet.

Skulle din kompis komma på att han vill hålla på med krävande bild-, ljud- och videoredigering blir det knepigare då sådana saker ställer högre krav på CPUn. 
Hör med din kompis vad han har tänkt sig använda datorn till och en vägledande budget så skall jag plocka ihop något lämpligt i paket med CPU, minnen och moderkort.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 minuter sedan, X-Men sade:

Val av moderkort kan göras när val av CPU har gjorts. De CPUer jag tagit fram som exempel på alternativ till nuvarande är bara exempel. Det kanske finns någon annan som passar din kompis bättre. Men om datorn är för surf, strömning, kontorsprogram med mera krävs det inte mer än de föreslagna.

Du kan höra med din kompis vilken budget han kan tänka sig för moderkort, CPU och minne så kan jag plocka ihop något. Skulle din kompis komma på att han vill spela krävande spel längre fram finns det fortfarande möjligheter att sätta i ett grafikkort för ändamålet.

Skulle din kompis komma på att han vill hålla på med krävande bild-, ljud- och videoredigering blir det knepigare då sådana saker ställer högre krav på CPUn. 
Hör med din kompis vad han har tänkt sig använda datorn till och en vägledande budget så skall jag plocka ihop något lämpligt i paket med CPU, minnen och moderkort.

Haha, helst vill han betala 0:-, är snål, köper beg. mobiler av kompisar...

Jag kollade lite på AMD hos netonnet.se och de var ju inte dyra direkt. Jag har inte kört AMD på ca 20-25 år, så min kunskap där är usel.

Ska man satsa på Ryzen 5 eller 7 och AM4 ? Ryzen 3 verkar väl ok, men kanske inte så framtidssäker.

Är det DDR 4 eller 5 på dessa kort (AM4) ? Går man upp till AM5 så sticker priset iväg.

Budget max 4-5.000:-

Redigerad av hasse99910
Tillägg...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...