Gå till innehåll

Gratis Avira - återställa filer från karantän


Gå till lösning Löst av Lena Sjostrom,

Recommended Posts


Har en bildbehandlingsdator som har Windows 7 Pro. Sedan  en tid tillbaka stöder inte F-Secure, som jag har på andra enheter, W7. Eftersom jag i princip inte har varit uppkopplad mot nätet, så såg jag inga större problem. Men valde ändå att installera ett gratisprogram, Avira, om jag skulle behöva göra något online. Tyvärr visade sig Avira vara ett dåligt val. Gratisversionen har sina begränsningar och det fick jag erfara igår. Inte online. Jobbade med att göra backup av filer till en extern hårddisk. Plötsligt uppenbarar sig Avira och säger att den satt 12 000 filer i karantän! Ja, tolvtusen! Det var inte lätt att försöka förstå vilka filer det var i programmet, så jag kunde ju inte bocka i och slänga dem. Någon logg går inte att hitta och sökvägarna framgår inte särskilt tydligt i programmets karantän. Jag misstänkte att det måste vara något på min externa disk som programmet feltolkat som virus eller annat. Gick igenom disken och upptäckte att flera av mina program inklusive nycklar var borta. Märkligt. Dessa har inte F-Secure tagit. Avira har alltså kapat programmen. Jag bockade i att de skulle återställas, men det gick inte. Frågan är hur jag nu gör? Antar att om jag avinstallerar Avira, då lär jag inte se röken av de program som låg på min externa disk. Några har jag på cd, men inte alla tyvärr. Eftersom de är så gamla, för W7, så går de ju inte att få tag på. 
Vad gör man i ett sånt läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

De som råkat för samma Avirabeteende har 1. Försökt återställa flera gånger tills det äntligen gått. eller 2. Hittat vägen till karantänen och kunnat återställa därifrån om filerna funnits kvar där.
https://www.reddit.com/r/antivirus/comments/y1hxyv/i_cant_restore_quarantined_files_from_avira/
Jag hoppas verkligen att du lyckas få tillbaka dina filer. Jag hade ingen aning om att Avira uppförde sig på det sättet. Du får nöja dig med Windows inbyggda antivirus för Windows 7.  Windows Essential tror jag det heter.
Senare Nej det hette Microsoft Security Essentials och det uppdateras inte längre. https://support.microsoft.com/sv-se/windows/vad-är-microsoft-security-essentials-c25ad47a-7d15-8072-1438-b07dffcbbb20

Redigerad av mbgtmari
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Enligt reddit-länken verkar det bli problem när Avira satt hela sökvägen i karantän.

Man behöver då skapa dessa sökvägar på nytt.

Är det massor av olika sökvägar borde man kunna göra ett skript för att återställa. Typ kopiera från loggen, klistra in i Anteckningar, frisera texter, lägga till md[mellanslag] framför varje rad, spara som typ skapakatalog.bat och köra den.

Tillägg:

Citat

The actual folder is located here on Win7:
%AllUsersProfile%\Avira\AntiVir Desktop\INFECTED
On Win 7 that usually expands to:
C:\ProgramData\Avira\AntiVir Desktop\INFECTED

https://www.techguy.org/threads/solved-where-does-avira-store-quarantined-files.903419/

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Tyvärr behöver man nog kunna mer än jag kan för att finna alla över 12 000 filer och få dem tillbaka. Det är lite överkurs för mig att mecka i register osv. Jag tittade lite igår efter var en ev loggfil skulle finnas. Jag letade länge utan att finna något begripligt. Ställde även in " visa dolda filer och mappar". 

Nu är jag inte vid den aktuella datorn förrän på onsdag, så felsökning får göras då. Har inte avinstallerat Avira eftersom jag då inte har minsta ledtråd. Att göra skärmdumpar på allt de satt i karantän insåg jag efter ett tag var hopplöst. 

Egentligen borde Avira få sig en skrapa som delar ut sitt program i gratisversion för att sedan hålla inne med vad de lagt i karantän. Alternativet återställ fanns ju, men funkade inte. Men sno över 12 000 filer på ett par minuter, det kunde programmet. Ingen bra reklam för Avira. Just nu ligger det kvar, men får jag en lösning, ska det bort omgående. Tydligen finns det många som drabbats och då undrar man varför Avira är så högt rankat?! 

Nå, finns det nån som kan hjälpa en amatör som mig, så blir jag glad. Det är en hel del jag har blivit av med. Som tur är fungerar programmen som är installerade. Men händer något, då är det kört. 

Har nyligen klonat över W7 till en ny disk. Kan det vara en idé att jämföra innehållet i Windowsmapparna i de diskar jag har med den som nu sitter i? För visserligen var det på en extern disk program och nycklar låg, men gissar att loggar syns på något sätt i Windows. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du har så rätt! Det var bara jag som amatör som trodde att det var det som kanske krävdes.. Kanske kan du hjälpa mig, så jag gör rätt? 

14 minuter sedan, Mikael63 sade:

Att mecka med registret hittar jag inget om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan han säkert. Men du kan nog utgå från hans citat från techguy-länken.
Om du i din Windows 7-dator klistrar in %AllUsersProfile%\ i sökrutan längst till vänster i aktivitetsfältet får du upp alla "allusers-profiler" du har, däribland de som gäller Avira.
Jag använde AVG antivirus när jag hade Windows 7 och har trots avinstallering av AVG fortfarande kvar ett par uppdateringsfiler därifrån. Så här ser det ut när jag hovrar över en av dem:
SkallusersprofileAVG.png.69ffd5a32b63b2d0b88c792594ef4e88.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, mbgtmari sade:

Det kan han säkert. Men du kan nog utgå från hans citat från techguy-länken.
Om du i din Windows 7-dator klistrar in %AllUsersProfile%\ i sökrutan längst till vänster i aktivitetsfältet får du upp alla "allusers-profiler" du har, däribland de som gäller Avira.
Jag använde AVG antivirus när jag hade Windows 7 och har trots avinstallering av AVG fortfarande kvar ett par uppdateringsfiler därifrån. Så här ser det ut när jag hovrar över en av dem:
SkallusersprofileAVG.png.69ffd5a32b63b2d0b88c792594ef4e88.png

Stort tack! 

Då jag inte riktigt hänger med i it-termerna, så blir det missförstånd. Bra att få förklaring. 

Jag testar detta på onsdag, så återkommer jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Lena Sjostrom sade:

Kanske kan du hjälpa mig, så jag gör rätt?

Jag vet ju inte vad Avira har gjort / varför det inte går att återställa de filer som ligger i karantän.

 

21 timmar sedan, Lena Sjostrom sade:

Någon logg går inte att hitta och sökvägarna framgår inte särskilt tydligt i programmets karantän.

Du kan alltså se vilka filer som ligger i karantän men inte var de har legat tidigare?
Finns möjlighet att ex. högerklicka på en(1) fil och välja att återställa eller undanta från karantänen? Alltså att det ser ut som man ska kunna det men att det inte fungerar? Eller finns inte ens något sådant val?

21 timmar sedan, Lena Sjostrom sade:

Jag misstänkte att det måste vara något på min externa disk som programmet feltolkat som virus eller annat.

Som sagt vet jag inte hur Avira jobbar men kan det vara så att externa enheters filer sätts i en karantänmapp på den externa enheten?

När du jobbat med den externa enheten, har den då tilldelats samma enhetsbokstav, och gör det fortfarande?
Tänker om filen E:\Bilder\2024\minbild.jpg har hamnat i karantän (och har med sig den sökvägen som information) och när man försöker återställa den går det inte för att disken heter nu F:\ Att det är därför som inte E:\Bilder\2024 kan hittas för att återställa till?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla! 

Vill bara titta in och tacka för alla tips och säga att jag återkommer när jag testat dem. Senare idag hoppas jag. 

Har dock en fråga innan jag sätter igång (har inte sett någon lösning på den): Har förstått att det kan vara svårt att avinstallera alla filer och mappar i Avira. (I alla fall i gratisversionen). Finns det något säkert verktyg för det? Som rensar bort allt? 

På återseende! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ju absolut inte börja avinstallera Avira innan ditt problem med de borttagna filerna är löst men Avira beskriver avinstallationen på sidan https://support.avira.com/hc/en-us/articles/360003162153-Uninstallation-of-Avira-for-Windows inklusive en länk till en sida som visar vilka mappar man kan behöva ta bort manuellt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att förstå saker och ting nu. Det går att finna alla de över 12 000 filerna i karantän på C programdata och i Aviras mapp. 

Fråga: Kan Revo Uninstaller göra jobbet att rensa bort allt som har med Avira att göra? 

Tror jag har en annan extern disk med samma innehåll som den Avira "kapade". 

Jobbar vidare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Två flugor i en smäll!! 

Hittade mina, av Avira kapade program och filer. Inte på datorn, men väl i en gammal extern hårddisk. Således avinstallerade jag Avira, tog bort en mapp i (C:) och kollade i registret att inget skräp låg kvar. Omstart... Det var då den andra flugan kom med i smällen! Jag hade en avslutad tråd här runt påsk om min sega ssd, klonen på en sprillans ny som inte heller blev piggare. Se länk till tråden nedanför. Nu blev ssd:n så snabb som den ska vara! Alltså har Avira bidragit till det problemet också. 

Borde vara förbud att öht erbjuda ett sådant program. Tills nyligen hade jag F-Secure Total, som många tror slöar ner system. Det har jag aldrig upplevt. Och inte norpade de program och filer och satte dem i karantän oåtkomliga för mig. Tyvärr stöder F-Secure inte längre W7. Men jag har dragit ur nätverkskabeln till min bildbehandlingsdator för gott. Och bästa OS, W7 Pro behärskar jag hyfsat bra. 

Här är länken till min tidigare tråd:

https://www.alltomwindows.se/topic/35238-dator-med-windows-7-långsam-windows-10-pro-pris-mm/
Tack alla! 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-04-08 at 10:37, Lena Sjostrom sade:

Eftersom jag i princip inte har varit uppkopplad mot nätet, så såg jag inga större problem. Men valde ändå att installera ett gratisprogram, Avira, om jag skulle behöva göra något online.

Om alternativet då är att sätta sig vid en annan dator, starta webbläsare, hämta något, lägga på USB-minne, flytta minnet till W7 datorn osv. kanske du skulle kunna installera en fjärrstyrningsmjukvara (som har stöd för W7) *) och från W7-datorn, vid behov, fjärrstyra din "rätta" dator och använda fjärrstyrningsmjukvarans filöverföring.

Visst, W7-datorn blir online men då endast mot fjärrstyrningsmjukvarans server. **)

 

*) ex. TeamViewer, Anyviewer, NoMachine, TightVNC osv.

**) Med en VNC-server på rätta datorn och en VNC-klient i W7-datorn sker trafiken lokalt. Jag fjärrstyr min Raspberry Pi på det sättet.

Systemkrav

https://community.teamviewer.com/English/kb/articles/24141-supported-operating-systems-for-teamviewer-classic

https://www.anyviewer.com/help/faq.html

https://kb.nomachine.com/AR07H00568?s=supported os

https://www.tightvnc.com/faq.php#OS

Redigerad av Mikael63
systemkrav
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

... kanske du skulle kunna installera en fjärrstyrningsmjukvara  ...

Tycker Windows inbyggda fjärrstyrning borde fungera (RDP - Remote Desktop Connection). Tror det ska fungera även med olika OS i datorerna. Pro-version behövs för datorn som ska fjärrstyras och det är ju Windows 7 Pro. Kopiera och klistra in filer fungerar mellan datorerna, och datumstämplarna blir på samma sätt som om t ex ett USB-minne skulle användas.

How to Use Remote Desktop in Windows 7: Step-by-Step Guide (wikihow.com)
how-to-enable-remote-desktop-windows7.pdf (ulm.edu)

Använder själv RDP ibland, för några datorer (Windows 10 och 11), men i mitt fall handlar det då om att hantera dem från ett tangentbord och med bildskärmarna på "huvuddatorn", den i laptopen och ett par till. Detta för att slippa flytta mig mellan datorerna, nu kan de placeras en bit bort (också de laptops och med skärmarna nedfällda). Plus att det fungerar så smidigt att kopiera filer mellan dem. Ett alternativ i mitt fall skulle vara att använda en KVM-switch men då behöver man växla mellan datorerna (och ha kablar till KVM-switchen). Nu kan jag lägga datorernas skärmar på "huvuddatorns" olika skärmar och enkelt "byta dator" bara genom att flytta musen mellan skärmarna. Eller mellan de fjärrstyrda datorerna i olika fönster på samma (stora) skärm.

Det här fungerar också helt lokalt, ingen dator behöver vara ansluten mot nätet, när man vill undvika en uppkoppling (router utan WAN-anslutning).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, ChristerE sade:

för datorn som ska fjärrstyras och det är ju Windows 7 Pro

Min tanke var att man sitter vid W7-datorn och arbetar med foton (eller vad som nu görs) och behöver man kolla nåt på nätet fjärrstyr man annan dator för det.

När jag kör(t) gamla OS och besöker en webbsida kan man få information att webbläsaren inte stöds. När man försöker installera annan/nyare webbläsare får man information att operativet inte stöds.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mikael63 sade:

Min tanke var att man sitter vid W7-datorn och arbetar med foton (eller vad som nu görs) och behöver man kolla nåt på nätet fjärrstyr man annan dator för det.

Missade där, vilken som var tänkt att styra, och att styras. Men spelar det någon större roll, tanken är att minimera uppkoppling mot nätet av W7-datorn, och det kan ju göras oavsett vem som är server och vem som fungerar som klient. Är skyddet det viktiga så fungerar väl "mitt missförstånd" också rätt bra, för enstaka tillfällen. Och finns "kraft så det räcker" går det ju också att jobba i W7-datorn fjärrstyrt från den ordinarie datorn. Några tankar i alla fall.

Ska någon dator fjärrstyras via internet så kan det vara enklare med TeamViewer och en del andra program, man slipper konfigurera routern för den fjärrstyrda datorn med "port forwarding". Men inom ett lokalt nätverk så finns inte det problemet, för RDP. Och man kan ordna så att ingen dator är uppkopplad till nätet vid överföring mellan W7-datorn och annan dator (se mitt förra inlägg).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...