Gå till innehåll

Windows Vista SP1: Förbättring eller ej det är frågan


LasseG

Recommended Posts

Kan bara konstatera att för mig blev det ingen Hallelulja moment att testa Windows Vistas PS1,RC. Kunde inte märka någon större skillnad på prestandan eller visuellt se någon förbättring. Jag har inte märkt några fel eller andra konstigheter heller så det är ju bra. Får hoppas den skarpa versionen blir mer märkbar, och med detta test som varat i 24 timmar tackar jag och påbörjar avinstallationen och återställning av systemet.

ps: hörs vi inte igen så har jag inte fått igång datorn....;)

Mv LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej inte jag heller, hade större förväntningar...

när jag spelar counter-strike så flyter det väldigt dåligt, hoppades på att det skulle försvinna, men har inte märkt av NÅGON skillnad alls när det gäller prestandan i spel osv. fan vad sorgligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Jag trodde att sp1 skulle vara det stora lyftet för mitt vista. Men inte, lika segt vid ex. flyttning o kopiering av filer mellan hårddiskar. Nu har jag ju inte suttit med tidtagarur o mätt tiondelar.

Men rent allmänt så mäker jag inte någon skillnad alls. Vid omstart så ligger sidebarens ikoner aldrig där dom låg vid avslut. Ska prova med att spika fast dom små j.......a. Tycker Vista känns Blaha just nu.

Oeerhört besviken på Vista med tanke på vad man får för pengarna.

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.. det gick utan problem att avinstallera sp1, en ren och bra avinstallation utan problem....några omstarter sen var det klart, behövde inte åsterställa från senaste återställningspunkt utan allt ser ut som innan och det känns bra.

Mv LasseG

Testpilot :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej inte jag heller, hade större förväntningar...

när jag spelar counter-strike så flyter det väldigt dåligt, hoppades på att det skulle försvinna, men har inte märkt av NÅGON skillnad alls när det gäller prestandan i spel osv. fan vad sorgligt.

Jag trodde att sp1 skulle vara det stora lyftet för mitt vista. Men inte, lika segt vid ex. flyttning o kopiering av filer mellan hårddiskar. Nu har jag ju inte suttit med tidtagarur o mätt tiondelar.

Men rent allmänt så mäker jag inte någon skillnad alls. Vid omstart så ligger sidebarens ikoner aldrig där dom låg vid avslut. Ska prova med att spika fast dom små j.......a. Tycker Vista känns Blaha just nu.

Oeerhört besviken på Vista med tanke på vad man får för pengarna.

Lasse

Citerar Microsofts nyhetsbrev:

http://www.microsoft.com/sverige/pr/articl...07/0712062.mspx

Även om Release Candidate 1 är en nästan färdig version av Service Pack 1 rekommenderar Microsoft att installera SP1 RC1 på en testdator.

Så vänta tills den "skarpa" versionen släpps efter nyår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde in SP1 RC häromdagen och tycker mig uppleva en förändring.

Systemet känns snabbare. Det märks att filhanteringen är bättre.

Snabbare kopiering, överföring etc. Även booten känns lite snabbare, start av program mm.

Läste att svenska releasen av det fullständiga och färdiga SP1 kommer nog inte förräns

om ca ett halvår, ev. tidigare. Så jag körde in det trots att jag övervägde att inte göra

det för någon dag sedan. Men suget var för stort ;-)

Lär ju köra om datorn ändå inom ett halvår tänkte jag så,......det blev som det blev....;-)

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde in SP1 igår och märker nu att allt lagg med filkopiering och bara klickande runt i mappar flyter på mycket bättre eller ja iaf så som det ska göra.

Känns som Windows Vista börjar bli ett riktigt lovande operativsysmet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Microsoft berättat så tar det några timmar/dagar inte systemet är helt optimerat efter att du installerat SP1. Ärligt talat märker jag minimal skillnad vid vanlig använding på min stationära dator, däremot är det helt klart ett rejält lyft för de bärbara datorerna jag kör det på!

Jag ska vad det lider göra ett ordentligt prestandatest mellan Vista RTM, Vista med alla patchar, Vista med SP1 och se exakt hur det ligger till med prestandan! Jag gjorde ett liknande test med första SP1-betan och då rörde det sig om stora förändringar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej kan någon förklara jag har installerat min nya oem license vista ultimate kört alla live update .tar den med service pack 1 också eller får man leta efter det på ms hemsida? ser inte att live update har kört in den i datan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej kan någon förklara jag har installerat min nya oem license vista ultimate kört alla live update .tar den med service pack 1 också eller får man leta efter det på ms hemsida? ser inte att live update har kört in den i datan

Live Update är avsett för Symantecs produkter och oavsett om du blandar ihop detta med Windows Update så är svaret nej. Om du vill testa testversionen av SP1 så måste du ladda ner och köra cmd-filen från http://www.microsoft.com/downloads/info.as...isplayLang%3den

Då kommer SP1 att dyka upp på Windows Update efter att du installerat ett antal andra uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
Som Microsoft berättat så tar det några timmar/dagar inte systemet är helt optimerat efter att du installerat SP1. Ärligt talat märker jag minimal skillnad vid vanlig använding på min stationära dator, däremot är det helt klart ett rejält lyft för de bärbara datorerna jag kör det på!

Jag ska vad det lider göra ett ordentligt prestandatest mellan Vista RTM, Vista med alla patchar, Vista med SP1 och se exakt hur det ligger till med prestandan! Jag gjorde ett liknande test med första SP1-betan och då rörde det sig om stora förändringar!

Varför tar det några timmar dagar innan det är helt optimerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tar det några timmar dagar innan det är helt optimerat?

Därför att optimeringsrutiner för prestandakomponenter som ReadyBoost, SuperFetch samt indexeringen, defragmenteringen osv förbättrats och därför byggs allt sådant om. Det är samma sak med en "vanlig" Vista, det tar ett tag innan den är optimerad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tar det några timmar dagar innan det är helt optimerat?

Därför att optimeringsrutiner för prestandakomponenter som ReadyBoost, SuperFetch samt indexeringen, defragmenteringen osv förbättrats och därför byggs allt sådant om. Det är samma sak med en "vanlig" Vista, det tar ett tag innan den är optimerad :)

så du menar att man märker skilnaden efter några dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Japp då har man haft Vista SP1 i nån vecka, börjar märka nu att de mesta flyter på mycke bättre så som filöverföringar/packa upp filer.

Framför allt går det kalas fort att bläddra mellan mappar, och Vista rent allmänt känns rappare efter SP1.

På tal om SP1,nån som möjligtvis vet när/om Vista kommer börja säljas med SP1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...