Gå till innehåll

Winrar eller Winzip, vilket är bäst?


ea

Recommended Posts

Gäst yassin_2999

WinRar klara av Winzip men Winzip klarar inte av WinRar.

Jag brukar köra så här:

Ska jag packa ihop något i mindre storlekar så kör jag Winrar men ska jag packa ihop flera hundra MB så brukar det bli Winzip. Jag tycker att Winzip tar mindre kraft och mindre tid...medans Winrar tar mer kraft o mer tid. Sen hur själva kompromeringen blir det är strunt samma...då det inte ger någon större skilland när det kommer till media filer  ;)

Tycker att man ska iallafall ska ha båda installerade :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder också 7-Zip som jag anser har det bästa öppna formatet idag (.7z). Dock komprimerar enbart .paq8o bättre men är oerhört segt. PeaZip klarar att skapa .paq8o.

7-Zip 4.57 är den senaste versionen. Har sett 7-Zip 4.59 alfa 2 ute på vift :) (se forumet på SourceForge)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yo!

Testade 7-Zip och det liknade ju winrar en hel del vilket är positivt. Dock så har jag en fråga.

Om man vill tex packa upp en dvdfilm (jag vet, shame on me) så räckte det med att dubbelklicka på en fil i winrar (så packade den upp hela filmen, dvs ca 4,6 gig). När jag dubbelklickade på en fil med 7-zip så packar den bara upp just den rarfilen (47mb)

Finns det nån inställning i 7-zip som gör att den packar upp hela alltet direkt?

Tack på förhand boys  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yo!

Testade 7-Zip och det liknade ju winrar en hel del vilket är positivt. Dock så har jag en fråga.

Om man vill tex packa upp en dvdfilm (jag vet, shame on me) så räckte det med att dubbelklicka på en fil i winrar (så packade den upp hela filmen, dvs ca 4,6 gig). När jag dubbelklickade på en fil med 7-zip så packar den bara upp just den rarfilen (47mb)

Finns det nån inställning i 7-zip som gör att den packar upp hela alltet direkt?

Tack på förhand boys  8)

Är du säker på att det var en rar-fil du klickade på? Beteendet låter som zip.... och dom måste packas upp var för sig, eller som Landsfiskalen säger... markera alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Testade att markera alla men då skrev den bara över filerna så det vart ingen skillnad :/

Winrar verkar vara smidare...

Håller med...

WinRar = 1:st plats  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att svara på huvudfrågan, så har jag hört att Winrar är bäst. Det var dock länge sedan jag använde det och ännu längre sedan jag använde Winzip. Mitt favoritalternativ var IZarc (som dessutom är gratis), men numera uppskattar jag mest av allt enkelheten i 7-Zip. Litet, litet program med stora möjligheter. 7z-formatet verkar fungera jättebra, använder det för arkivering av filer som jag tar backup på.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att markera alla men då skrev den bara över filerna så det vart ingen skillnad :/

Winrar verkar vara smidare...

Jag kollade upp detta med att packa upp rar-arkiv med 7zip.... man måste starta uppackningen från "rätt" fil. Man börjar med den första filen i arkivet.... d.v.s den som har filändelsen .rar. Dom andra har ju ändelsen .r00, .r01 o.s.v. Detta gäller arkiv som har den "nya" stilen på filändelsen. Den äldre varianten med enbart numrering som filändelse, startar man så klart uppackningen med lägsta nummret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att markera alla men då skrev den bara över filerna så det vart ingen skillnad :/

Winrar verkar vara smidare...

Jag kollade upp detta med att packa upp rar-arkiv med 7zip.... man måste starta uppackningen från "rätt" fil. Man börjar med den första filen i arkivet.... d.v.s den som har filändelsen .rar. Dom andra har ju ändelsen .r00, .r01 o.s.v. Detta gäller arkiv som har den "nya" stilen på filändelsen. Den äldre varianten med enbart numrering som filändelse, startar man så klart uppackningen med lägsta nummret.

fortfarande lite osmidigt. winrar kan du ju klicka på valfri rarfil så packar den upp allt...  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att markera alla men då skrev den bara över filerna så det vart ingen skillnad :/

Winrar verkar vara smidare...

fortfarande lite osmidigt. winrar kan du ju klicka på valfri rarfil så packar den upp allt...  :-

Du verkar ju ha bestämmt dig för att WinRar passar dig bäst.... inget jag tänker argumentera emot! Jag försökte bara redovisa ett gratisalternativ, på ea´s ursprungliga fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IZArc verkar vara ett snabbt och enkelt program att hantera. Den var nog något snabbare att packa upp filer än Winrar. Nackdelen är nog att  IZArc inte klarar av att skapa rar filer. Vilket är de vanligaste formatet numera.

Själv känner jag fortfarande mest att Winrar håller formen bäst. Men det har nog en hel del med vana att göra med. Svårt att byta ifrån något som funkat så bra under en lång tid.  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste formatet som finns på nätet borde vara ZIP-formatet. WinZip skapar inte RAR. Jag använde WinRAR i början men när man kollar komprimeringen och hur stor storlek som får plats i ett arkiv som en fil så dras man till 7-Zip (16000000000 GB). Jag har även IZ-Arc men 7-Zip verkar bättre för mig eftersom Igor Pavlov som ligger bakom programmet har skapat och utvecklat formatet.

.doc-formatet komprímeras bäst. Bättre än .docx och .odt (de innehåller nog mer data och är mer komprimerade från början).

http://7-zip.org/

http://sf.net/projects/sevenzip/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...