Gå till innehåll

Lång tid innan installation av Vista startar


hammerfall

Recommended Posts

Hej!

Har funderat på att ominstallera Vista home premium x64 på min dator, men har inte gjort detta pga att det tar sån förbenat lång tid innan installationen börjar... ~5min.

Ska det verkligen vara så?

Kör idag Xp home x32 på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har hört talas om detta fenomen tidigare, dock aldrig från ÄKTA versioner av Vista, bara PIRAT.

Används en PIRAT version av Vista är det sannolikt det man råkar ut för? Jag kan ha fel men misstänker att det är så :)

Sen är det ganska mycket information som skall läsas in för installationen. Används det dessutom en läsare som är lite gammal i gemet blir det ju inte mycket bättre där heller.

Det är det enda jag känner till på den delen.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att 5 minuter är lång tid. Vid installationen så verkar systemet hängt under längre perioder.

Svart skärm hänger tre gånger under oroväckande lång tid. Den enda aktivitet man ser är sporadiskt

blinkande disklampa. Anledningen är troligen att installationen skannar efter hårdvarukomponenter.

Med tanke på mängden drivrutiner som ingår och skall testas så kommer det att ta tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skarp version av Vista home x64, menn tycker som waxinator att 5 minuter är för lång tid.

Läsaren är endast 1,5 år gammal så den klan ju inte vara för långsam.

Får se när jag lägger in vista igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter är inte lång tid.

När man börjar installationen så talas det om att det kan ta mer än en timme.

Och som Wax säger så beror det sannolikt på att installationsprogrammet skannar datorns hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför arbetar inte läsaren då? den rör inte en fena på dessa minuter utan det är bara vista bakgrunden tills installationen äntligen börjar.

5 minuter är inte lång tid.

När man börjar installationen så talas det om att det kan ta mer än en timme.

Och som Wax säger så beror det sannolikt på att installationsprogrammet skannar datorns hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, hddn blinkar till emellanåt, men det tar fortfarande för kång tid innan installationen börjar.

Men det kan man ju leva med.

Ville mest veta om någon visste varför.

Jag har kört ett antal Vista installationer i Virtual PC 2007 och där ser man att det är inte CD'n

utan hårddisken som sporadiskt blinkar till när systemet verkar hängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför arbetar inte läsaren då? den rör inte en fena på dessa minuter utan det är bara vista bakgrunden tills installationen äntligen börjar.

Det mesta av cd´n/dvd´ns innehåll läses in i början av installationen.... det ligger alltså i tempmappar på disken under hela installationen! Därav behöver inte cd´n/dvd´n snurra nåt nämnvärt!    :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat Vista i VMware, alltså virtuellt och det kommer inte upp något om hur lång tid det tar som någon skrev, det gör det i en XP-installation däremot. Installationen bör ju starta direkt, vilket det också gjort för mig, visserligen använder jag ISO-filer av systemen. Vista tar ca 20 minuter att installera och XP något längre. När jag provat i Virtual PC 2007 så har installationerna tagit betyligt längre tid än i VMware Workstation.

Det tar lite längre tid när man installerar Vista från en DVD, men inte mycket och även här startar installationen direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...