Gå till innehåll

Räcker det med 2GB RAM i bärbara datorn?


Recommended Posts

Har beställt 2 Gb Ram till min bärbara dator. Det är en ASUS A6R Notebook.

Det var max som gick att sätta i den, så jag undrar om det kommer räcka?

Den är ca 1,5 år, och används mest till ordbehandling,surfning,betala räkningar och lyssna på musik/kolla filmer. Det blir även en del foton, samt rippning av DVD-filmer.

Som det är nu tar det evigheter att starta upp XP, sedan att ha fler än två program igång samtidigt är bara att glömma. Så jag tror det kommer göra gott men:

Räcker 2 Gb till detta och till XP Home SP3? Någon annan som sitter med en bärbar dator med 2 Gb Ram? Hur upplever ni detta?

Minnena är av typen SO DIMM PC4200 533 Mhz.

Dator annars består av:

Intel Celeron 1,6 Ghz processor, 512 Mb Ram, 80 Gb hårddisk + 300 Gb extern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte bärbar utan en stationär med 1,5 Gb minne och 1,9 Ghz processor och har inga problem att köra Windows XP Professional SP3, så jag skulle nästan våga påstå att du kommer att köra fint med 2Gb. Mina användningsområden är ungefär desamma som du beskrev.

Kör hårt! ;)

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 gb kommer tveklöst att räcka.

Redan att öka från 512 till 1 024 mb innebär ett ordentligt lyft. Allt kommer att flyta på mer obehindrat.

Det är mindre skillnad mellan 1 gb och 2 gb, men visst är det bra att ha, för minneskrävande program, eller då du har flera program igång samtidigt. Och arbetsminne sitter ju aldrig i vägen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Vista Business (32-bit) på en HP Pavilion 8224 med 1 Gb utan problem. Har den bara som surfdator, lite office, lite småspel och film lite då och då. Märker inga större problem med den trots ett lite halvtaskigt grafikkort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bra att veta ;)

Sedan har jag ett inbyggt grafikkort med 128 Mb minne på, detta snor minne från det vanliga ram minnet.

finns det något sätt att ändra detta?

köper man 2 Gb så vill man ju ha det eller hur, och inte 1,5 Gb.....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har jag ett inbyggt grafikkort med 128 Mb minne på, detta snor minne från det vanliga ram minnet.

finns det något sätt att ändra detta?

köper man 2 Gb så vill man ju ha det eller hur, och inte 1,5 Gb.....?

Alla moderkort med integrerad grafik, använder en del av ram-minnet! Detta går inte att komma ifrån.... om man inte har möjlighet att installera ett fristående grafikkort, och därmed avaktivera det inbyggda! I ditt fall är det inte möjligt! Det enda du kan göra, är att kolla i bios, om det finns möjlighet att minska storleken på det minne som grafiken har reserverat! Dock är risken stor för försämrade grafik egenskaper, i så fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, men enligt datorbutiken skulle detta gå att ändra,samt att det inte skulle spela så stor roll om man minskade garfikminnet till 64 Mb. Gör det det?

Skall be dem att kolla detta när jag lämnar in datorn för bytet av minnena ;) Man litar ju på att de vet vad de pratar om... ???

Om man sätter in 2 Gb, och det inte skulle gå att ändra, hur mycket minne får man i Ram då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, men enligt datorbutiken skulle detta gå att ändra,samt att det inte skulle spela så stor roll om man minskade garfikminnet till 64 Mb. Gör det det?

Skall be dem att kolla detta när jag lämnar in datorn för bytet av minnena ;) Man litar ju på att de vet vad de pratar om... ???

Om man sätter in 2 Gb, och det inte skulle gå att ändra, hur mycket minne får man i Ram då?

Det spelar nog ingen större roll om du minskar grafikminnet till 64MB.... om du inte kör något spel som kräver mer! 64MB räcker gott till normalt användande, surfing, lite bildhantering och liknande! Ändrar du inte grafikinställningarna, så har du 1920MB kvar, om du installerar 2GB RAM!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blandas "äpplen o päron" i den här tråden.

Vistas behov av minne ska INTE blandas in.

En XP burk funkar bra med 1GB minne, utmärkt med 2GB minne även

för mer minneskrävande program.

Om man sätter i 1GB minne eller mer ska man ge grafikminnet så mycket det går.

Inställningen brukar vara i BIOS, 64, 128 eller 256MB brukar vara valen.

Arbetsminnet minskas då bara med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skall se om jag fattat detta rätt:

Går det att ställa ner grafiken till 64 Mb, får man 1936 Mb Ram?

Går det ej att ställa ner den får man 1872 Mb?

2Gb  -64 Mb = 1936 Gb.

2 Gb -128 Mb = 1872 Gb.

Hursomhelst får man aldrig de Gb man köper då det inbyggda grafikkortet snor en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ställa upp grafikminnet allt som det går.

Troligen är 128MB max, om du kan ska du köra 256MB.

Med 2 GB minne så blir det aldrig några trubbel.

Burken jag kör just nu är en Acer Aspire med 2GB minne, kör med

128 MB delat grafikminne.

Du får mycket mer upplösningar att välja på för grafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 GB = 1024 MB

Alltså!

2 GB -   64 MB = 1984 MB

2 GB - 128 MB = 1920 MB

Förövrigt har plun rätt! Med så mycket som 2 GB RAM installerat, bör du låta grafiken få max... d.v.s 128 MB i ditt fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag trodde att 1 Gb var lika med 1000 Mb?

Men bra att det var mer än vad jag trodde, då känns det inte lika mycket som att betala för något man inte kommer få.

Varför står det inte på minnena, eller varför talar inte säljarna om att om du har en dator med inbyggd grafik, så kommer det att försvinna en del dit, och du får inte "hela" Gb?

Varför skall man ha 128 Mb till grafiken, när det skall räcka med 64?

Det mest avancerade som jag använder datorn till grafikmässigt, är att redigera lite bilder i Photoshop, och då endast de enklare sakerna.

Förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

För upplösning skull bör du ha minst 128mb eftersom du redigera lite bilder i Photoshop och även kollar lite på film, du har nog minst 1,7 GB minne kvar till att surfa,Photoshop,film och lyssna på musik så 64mb minne hit eller dit spelar ingen större roll, jag skulle nog ha valt 256mb till grafiken för att få så bra upplösning som möjligt.

Mvh:Jaq

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bra att veta.

Höll på att bli vansinnig igår när jag höll på att bränna en DVD i Nero. Man kan ju glömma att göra bara når litet enkelt vid sidan om. Multi tasking, vad är det?!

Hoppas det löser sig med mer minne, annars går jag o köper  en ny.

Hur många program kan man ha i gång utan att det börjar gå långsamt?

Nu menar jag "vanliga" program som Media Player 11, IE7 och Nero

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

innan jag lade i mer minne i min stationära (1024mb) så kunde jag knappt omkoda en film med normal prioritet i nero efter uppgradering till 3072mb så kunde jag omkoda med hög prioritet och samtidigt se en annan film så du kan räkna med en betydande förbättring jag tror inte att du blir besviken men det finns ju andra faktorer som spelar in som processor och moderkort och det viktigaste av allt håll datorn ren från onödiga program

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, idag kommer de nya minnena in i datorn. skall bli spännande ;D

Vart kommer man märka mest skillnad? Kommer uppstarten att gå snabbare t ex?

Man vill ju gärna att det skall märkas när man slänger ut drygt 800 kr......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Har en liknande fundering:

Det står att jag kan ha max 1 GB minne i min laptop kan man överskrida detta ? Och sätta in 2 GB?

Brinner den upp då eller är det garanti snack som gäller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä står det att det bara går med 1 Gb så är det max.

Det bästa är att kolla på tillverkarens hemsida, och klicka fram din modell. Där kan du se hur mycket minne då kan sätta i, samt vad det skall vara för typ.

Annars ta med datorn och gå till en datorbutik, så får du hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, idag kommer de nya minnena in i datorn. skall bli spännande ;D

Vart kommer man märka mest skillnad? Kommer uppstarten att gå snabbare t ex?

Man vill ju gärna att det skall märkas när man slänger ut drygt 800 kr......

Är minnesmodulerna på plats nu, och är du nöjd med resultatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jättenöjd ;D

Datorn går otroligt mycket snabbare att starta, och allt flyter på betydligt bättre.

Förr fick man vänta ett bra tag innan programmet startade som man hade klickat på, men nu kommer det nästan upp med en gång ;)

Kan verkligen rekommendera att investera i mer minne till datorer som är sega och långsamma. det blir en otrolig skillnad på 512 och 2 Gb Ram.

Betalade bara 598 för 2 Gb inklusive installationen åxå ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...