Gå till innehåll

Vad vill du se i "Windows 7"?


Recommended Posts

Gäst DimensionX

Herre gud, menar ni på allvar att ni tycker själva idén att ha en meny med en miljon saker i som du måste träffa med musen, och inte får dra utanför så att den stängs, och som inte har någon sök och bara växer när man fixar nya program, är bra!?

Jag menar inte att Xp är dåligt eller nått jag menar att idén med en meny med tusen saker är riktigt idiotisk, när man kan ha en meny som har fast storlek och en scrollbar och en sökfunktion.

För att starta paint i Xp måte du leta upp tillbehör i menyn och trycka på paint. I Vista trycker du

Windowsknappen på tangentbordet, skriver in paint och trycker enter.

Det är ju omöjligt att tycka illa om den menyn, i alla fall när man jämför den och menyn i XP.

Sen kan jag förstå om ni är typ 60 åriga konservativa gubbar som inte orkar anpassa sig, men det är ni väl inte?

Ja, det menar jag på allvar. Har inte en massa program som skräpar utan har ordnat det i ett perfekt mappsystem. Det handlar om vana. Och någon sökfunktion har jag aldrig velat ha. Jag hittar Paint lika snabbt som jag hade skrivit det i någon ruta. Förresten, jag har inte ens kvar Paint, kom jag på. --!!

Är inte 60 till åldern, utan 25, men jag är rätt konservativ i alla möjliga avseenden. ;)

Så, om jag får välja, vill jag kunna ha en exakt likadan startmeny i Windows 7 som i XP.

LA

Då är jag ännu mer minimalistisk.

Jag har mina genvägar som "skulle suttit" på startmenyn, i en zip fil. ;)

(använder snabbstarten på total commander istället, det är bara att trycka igång programmet direkt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 165
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Gäst DimensionX
Zip-fil question?

LA

Japp!

Jag går in in mina dokument och packar ned genvägarna till programmen som sitter på Startmenyn i en vanlig zip fil, därför att jag behöver dem egentligen inte, men skulle jag vilja ha nån av dem så finns de i zip filen färdiga att användas i så fall.

Jag startar allt från Total Commander istället vilket är betydligt smidigare än att starta från Startmenyn. :)

Jag använder nästan aldrig Startmenyn. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, okej så ni håller på med minimalism XD

Okej då är väl den vanliga menyn ok.

Men om vi tänker oss xp's meny fast full av massa program så är den på flera menyer som täcker hela skärmen och det är ju bara helt omöjligt att hitta rätt. Menyn i vista är kanske inte så jättesnabb och så när man bara har ett par 5 program eller så - men har man 30+ eller så, så är den fruktansvärt mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ja, okej så ni håller på med minimalism XD

Okej då är väl den vanliga menyn ok.

Men om vi tänker oss xp's meny fast full av massa program så är den på flera menyer som täcker hela skärmen och det är ju bara helt omöjligt att hitta rätt. Menyn i vista är kanske inte så jättesnabb och så när man bara har ett par 5 program eller så - men har man 30+ eller så, så är den fruktansvärt mycket bättre.

Men jag har sett andras startmenyer förstås...........

Huga, en vägg med mappar. :D

Då kan det bli lite rörigt förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ja, okej så ni håller på med minimalism XD

Okej då är väl den vanliga menyn ok.

Men om vi tänker oss xp's meny fast full av massa program så är den på flera menyer som täcker hela skärmen och det är ju bara helt omöjligt att hitta rätt. Menyn i vista är kanske inte så jättesnabb och så när man bara har ett par 5 program eller så - men har man 30+ eller så, så är den fruktansvärt mycket bättre.

al6, maximal otur, du råkar ut för två minimalister i en och samma tråd. :P:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste klaga lite igen.  ;D

Ett nytt Vista med Ribbon. De e va de e va?  ???

Du kan väl inte klaga innan du testat det själv och bildat en uppfattning om det? ;D

Såvitt jag vet är det enda som är ribbon i Windows 7 Paint och Wordpad men det vet vi med säkerhet om en vecka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har den redan?  ;)  8)

Nej dessvärre inte :( Men de skärmbilder som dykt upp tyder inte på att ribbon finns i Utforskaren, något det varit tal om tidigare. Däremot verkar det som att Microsoft inför ribbon i programmen Windows Live Movei Maker och följer upp det med Paint och Wordpad. Man vet aldrig vart det landar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl inte klaga innan du testat det själv och bildat en uppfattning om det? ;D

Såvitt jag vet är det enda som är ribbon i Windows 7 Paint och Wordpad men det vet vi med säkerhet om en vecka :)

Lite måste man allt klaga ändå!  ;)  Om jag förstått saken rätt så är kärnan windows 6.1, vilket i mina ögon gör att Windows 7 inte är något annat än Windows Vista SE... precis vad jag misstänkte redan för ett år sedan alltså! Som jag ser det, bör alla Vistaägare få köpa en kraftigt rabatterad uppgradering när det är dags för release!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har den redan?  ;)  8)

Nej dessvärre inte :( Men de skärmbilder som dykt upp tyder inte på att ribbon finns i Utforskaren, något det varit tal om tidigare. Däremot verkar det som att Microsoft inför ribbon i programmen Windows Live Movei Maker och följer upp det med Paint och Wordpad. Man vet aldrig vart det landar :)

Får klaga vidare om en vecka då.  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl inte klaga innan du testat det själv och bildat en uppfattning om det? ;D

Såvitt jag vet är det enda som är ribbon i Windows 7 Paint och Wordpad men det vet vi med säkerhet om en vecka :)

Lite måste man allt klaga ändå!  ;)  Om jag förstått saken rätt så är kärnan windows 6.1, vilket i mina ögon gör att Windows 7 inte är något annat än Windows Vista SE... precis vad jag misstänkte redan för ett år sedan alltså! Som jag ser det, bör alla Vistaägare få köpa en kraftigt rabaterad uppgradering när det är dags för release!

Jo, men visst är det väl så att windows 7 blir det som Vista var tänkt att bli från början?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket talar för det, men det återstår ju att se. Microsoft har inte råd med ytterligare ett fiasko.

Fiasko behöver det inte bli... tvärtom! Det kan nog bli riktigt bra! Fiaskot är ju Vista i så fall, och det är därför jag tycker att MS som någon sorts anständighetsgest borde rabattera alla Vistaköpare. Blir det som jag tror, så känner åtminstone jag mig aningen blåst på konfekten, så att säga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst DimensionX

Vad jag gärna skulle se i Windows 7.

Två val vid installation.

1.Windows med noob saker

2.Windows utan noob saker

Tvåan innebär att allt som är ivägen för proffs inte installeras. Inga tråkiga wizards eller noob stuff i den vägen. Dessutom byts nybörjarsakerna ut mot riktiga grejor istället. Lame utforskaren byts ut mot en riktig, ämnad för proffs och vana datoranvändare. Riktiga packmöjligheter med support för varenda format utom rar, som enkelt länkas istället etc etc. Denna version är inget för nybörjare.

Två val för prestandan

1.Default installation, som Windows 7 är nu

2.En för minimalister där minimalt med tjänster installeras och bara det viktigaste är igång. (som en nlite installation)

Två val på utseende.

1.Windows 7 default, gradient och hela köret

2.Ett mer jordnära enkelt utseende, utan en massa transparent och gradient krimskrams

Vore inte helt fel och skulle säkert gå att ordna för MS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Eftersom det mesta med W7 tyder på en färdigutvecklad Vista, så ser jag gärna att W7 är gratis för alla som köpt den (ofärdiga?) Vista.  Tycker jag M$ gott kan bjucka på  :)

Skall vi vara lite sarkastiska. ;)

Varför inte?

Då får alla den Vista de skulle haft från början. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det mesta med W7 tyder på en färdigutvecklad Vista, så ser jag gärna att W7 är gratis för alla som köpt den (ofärdiga?) Vista.  Tycker jag M$ gott kan bjucka på  :)

Skall vi vara lite sarkastiska. ;)

Varför inte?

Då får alla den Vista de skulle haft från början. ;)

Japp, bästa är ju om de kan bjucka på det  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske redan går/finns i W7 numera ? men;

Kunna ha fler skrivbord (där man också kan ha olika bakgrund) skulle vara användbart.

Samt också att kunna flytta ordning på mappar (kanske också ikonerna) nere vid aktvitetsfältet. På liknande sätt som flikarna i IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunna ha fler skrivbord (där man också kan ha olika bakgrund) skulle vara användbart.

Samt också att kunna flytta ordning på mappar (kanske också ikonerna) nere vid aktvitetsfältet. På liknande sätt som flikarna i IE.

Fler skrivbord, nej. Allt det andra finns redan :) Du kan ändra plats på ikoner/program både i aktivitetsfältet och även meddelandefältet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...