Gå till innehåll

MyDefrag (fd. JkDefrag)


e-son

Recommended Posts

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Release: August 31, 2008

JkDefrag v3.36  @  http://www.kessels.com/JkDefrag/index.html

Nu även i 64-bitars version

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 105
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Någon som testat? Rekommenderas den ?  ;D

Jag vill inte ha massa tips på andra defragmenterare, tack

Det här är ett defragmenteringsverktyg som gör det den skall...! Ingen installation, inga flashiga gränssnitt, inga onödiga inställningar, egentligen ingenting annat än en exe-fil... och den defragmenterar diskarna ruskigt bra! Och det viktigaste av allt... den gör det bara när man startar den manuellt! Inget onödigt slitage på diskarna alltså, och den drar inga resurser... inte ens när den körs! Så jaa.... den rekomenderas varmt!   ;)

Edit:

Största skälet till att jag drog upp den, var kanske att det är den första defragmenteraren jag har hittat som faktiskt har en riktig 64-bitars version, och inte någon halvhjärtad "64bitars-anpassning".   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som testat? Rekommenderas den ?  ;D

Jag vill inte ha massa tips på andra defragmenterare, tack

Jag har testat på ett par datorer, och det fungerar väl. Defragmenterar och optimerar alla hårddiskar som är anslutna för tillfället. Därefter skapas en rapport. Gränssnittet är minimalt: inga knappar. Det finns även en kommandoradsvariant (kan schemaläggas), och en skärmsläckare. 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skälet till att jag drog upp den, var kanske att det är den första defragmenteraren jag har hittat som faktiskt har en riktig 64-bitars version, och inte någon halvhjärtad "64bitars-anpassning".   ;)

Bara en fundering Läser följande på JkDefrags hemsida:

JkDefrag is based on the standard defragmentation API by Microsoft, a system library that is included in Windows 2000, 2003, XP, Vista, and 2008. Most defragmenters are based on this API, including the free defragmenter that comes with Windows and many commercial defragmenters. Basically all JkDefrag does is send move this file to that location commands to the API. JkDefrag does not modify the disk by itself, and is therefore extremely solid.

Innebär inte det att alla defragmenteringsprogram som använder the standard defragmentation API by Microsoft är en riktig 32- eller 64-bitarsversion, alltefter Windows-version? Ser kommandona som JkDefrag sänder till API olika ut för 32- respektive 64-bitarssystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär inte det att alla defragmenteringsprogram som använder the standard defragmentation API by Microsoft är en riktig 32- eller 64-bitarsversion, alltefter Windows-version? Ser kommandona som JkDefrag sänder till API olika ut för 32- respektive 64-bitarssystem?

Nu är jag i och för sig ute på lite djupt vatten, men jag har fått för mig att "32bitars-programmen" helt enkelt struntar i att läsa 64bitars-delen av registret... det jag kallar "64bitars-anpassning" alltså! Medans ett riktigt 64bitars-program läser allt, och därmed defragmenterar även 64bitars-delen av registret. Ungefär som man har sett med många "Registerrensare"... dom antingen utesluter 64bitars-delen, eller också vill dom ta bort alla "64bitars-nycklar". Annars är det nog ingen skillnad på själva kommandot från JkDefrag. Jag har kört en full defragmentering med JkDefrag, på mitt 64bitars-system, och därefter gjort en analys med Raxco Perfect Disk, som jag användt tidigare... och där får jag alltså ett bättre resultat med JkDefrag, än jag fick med Raxco självt! Det verkar som den både defragmenterar och optimerar bättre. Och Raxco skall ju vara ett av dom bästa defragmenteringsverktygen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Känner för att bumpa lite här!  ;)

Man blir ju bara så lycklig när man hittar ett soft av denna kalibern. Inget flashigt GUI, inga skal, ingenting mer än ett litet progress-fönster egentligen. Och för den late finns bara ett läge.... defragmentera och optimera rubbet!! D.v.s. den kör igenom allt som ser ut som en disk, internt som externt, och den gör det bra/bäst!

Den mer sofistikerade och krävande användaren manövrerar med fördel denna pärla från kommandotolken. Ger man sig bara tid att läsa igenom och sätta sig in i kommandona, så kan man få programmet att göra i princip allt man kan önska sig av ett defragmenteringsverktyg. Särskilt dom med 64-bitars system, borde allvarligt överväga att ge det här programmet några minuter extra!

Börja med att ta en titt på den utmärkta presentationen på hemsidan!  ;)

http://www.kessels.com/Jkdefrag/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur står sig detta program jämfört med AusLogics Disk Defrag som oxå är ett litet & nätt program som gör sitt jobb.!?

De är mycket olika. Medan Disk Defrag endast defragmenterar fragmenterade filer, utför JkDefrag en mer omfattande defragmentering och optimering, d.v.s. filer flyttas också. Detta tar förstås längre tid än att enbart defragmentera, särskilt första gången programmet används, men det ger också ett bättre resultat.

Om man sedan, som e-son beskriver, använder kommandotolken, finns flera möjligheter att styra hur JkDefrag skall arbeta. Det saknas ju helt i Disk Defrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur står sig detta program jämfört med AusLogics Disk Defrag som oxå är ett litet & nätt program som gör sitt jobb.!?

De är mycket olika. Medan Disk Defrag endast defragmenterar fragmenterade filer, utför JkDefrag en mer omfattande defragmentering och optimering, d.v.s. filer flyttas också. Detta tar förstås längre tid än att enbart defragmentera, särskilt första gången programmet används, men det ger också ett bättre resultat.

Om man sedan, som e-son beskriver, använder kommandotolken, finns flera möjligheter att styra hur JkDefrag skall arbeta. Det saknas ju helt i Disk Defrag.

Ok, då blir det till att byta på studs.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
Själv kör jag original-portabla versionen. B)

http://www.kessels.com/Jkdefrag/

Jo dom gör ju samma jobb... alla versionerna! Men långt ifrån alla känner sig bekväma med ett program utan GUI. Då kommer ju Emiel Wieldraaijer´s ansträngningar som en skänk från ovan! :D

Måste tillstå att jag själv numera har sällat mig till dom latas skara! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gör inte smart defrag samma jobb?vad är skillnaden? det optimerar och defragglar.

JkDefrag är helt portabelt. IObits program är så långt ifrån portabla det bara går. Stökar till det ordentligt i registret, och den där Yahoo-grejen som följer med och lägger till en egen nyckel i registret…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

piriform defraggler då?Har hört så mycket om alla dessa program så man vet ju till slut inte vad man skall tro på :blink:

Piriform tror jag på i alla lägen. ;) Defraggler finns i portabel version, men också om man installerar programmet, händer inget annat än att programfilerna extraheras till programmappen, och genväg(ar) skapas. Installationsprogrammet kan också öppnas med t.ex. 7-Zip, om man vill extrahera innehållet manuellt. B) F.ö. gör Defraggler ett bra jobb. Kan defragmentera enstaka filer eller mappar, eller defragmentera och optimera en hel enhet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
För den som vill ha knappar att trycka på…

JkDefrag GUI: http://www.emro.nl/freeware/

JkDefragGUI103.gif

Ny version av JkDefrag GUI: 1.04

Changes:

- Added Korean translation

- Added option to disable showing washprogress in the systemtray

- Added support for Google Chrome to Cleaner when CCleaner is used

- Added support for IE8 Temporarily Internet Files removal

- Added question about folder creation on first startup

- Added CCleaner update function when CCleaner is used

- Added language update function (all language will be overwritten by new files except user.lng)

- Disabled option "Logfile in same folder as GUI" for BartPe mode

- Fixed background image not displayed 100% when GUI is minimized and maximized again

- Fixed typo in taskscheduler command (none critical)

- Fixed typos in several languages

- Fixed logfile created with name ??=??? when logfile save is cancelled

- Fixed temp error (Caused by missing registry value)

- Fixed NTRegOPT English language file missing when using the installer

- Fixed INI file overwritten when updating through installer

- Improved large fonts display of the GUI

- Reduced GUI flickering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man kan styra programmet, och schemalägga. http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=114258

Jag fortsätter i denna tråden istället.

Schemahanteringen kan jag också vara utan. Vad jag undrade var mer om GUI'et ger tillgång till mer avancerade defragmenteringsmetoder eller så som snabbar upp systemet mer än vanliga JkDefrag? Vissa andra defrag program kan ju t.ex flytta "systembootfiler" ytterst på disken för att snabba uppstarten av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter i denna tråden istället.

Bra. ;)

Schemahanteringen kan jag också vara utan. Vad jag undrade var mer om GUI'et ger tillgång till mer avancerade defragmenteringsmetoder eller så som snabbar upp systemet mer än vanliga JkDefrag? Vissa andra defrag program kan ju t.ex flytta "systembootfiler" ytterst på disken för att snabba uppstarten av datorn.

GUI tillför inga defragmenterings- eller optimeringsfunktioner, men gör de funktioner som finns mer lättåtkomliga. Det som annars görs via Kommandotolken kan göras via ett lättbegriplig gränssnitt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GUI tillför inga defragmenterings- eller optimeringsfunktioner, men gör de funktioner som finns mer lättåtkomliga. Det som annars görs via Kommandotolken kan göras via ett lättbegriplig gränssnitt. :)

Aha nu är jag med på noterna. Jag trodde jag körde med default JkDefrag men det gör jag inte, mitt har också ett custom GUI. Då förstår jag mer den stora skillnaden med "ditt" jämfört med default.

Jag kör med denna

jkdefrag_portable.png

http://portableapps.com/apps/utilities/jkdefrag_portable

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter i denna tråden istället.

Schemahanteringen kan jag också vara utan. Vad jag undrade var mer om GUI'et ger tillgång till mer avancerade defragmenteringsmetoder eller så som snabbar upp systemet mer än vanliga JkDefrag? Vissa andra defrag program kan ju t.ex flytta "systembootfiler" ytterst på disken för att snabba uppstarten av datorn.

"Optimeringen" Finns i både GUI-versionen och Kommando-versionen.... det gäller bara att lära sig alla kommandon! ;) Fast det slipper du ju med GUI!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha nu är jag med på noterna. Jag trodde jag körde med default JkDefrag men det gör jag inte, mitt har också ett custom GUI. Då förstår jag mer den stora skillnaden med "ditt" jämfört med default.

Jag kör med denna

jkdefrag_portable.png

http://portableapps.com/apps/utilities/jkdefrag_portable

Portableapps-varianten nämnde jag i ett tidigare inlägg. ;) Men bilden har försvunnit. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Portableapps-varianten nämnde jag i ett tidigare inlägg. ;) Men bilden har försvunnit. :unsure:

Ok det är möjligt det var genom det inlägget jag hittade den då. Ja bilden är borta, skumt, men länken är ju där ifall någon behöver den iaf. :) Bilden finns på länken också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...