Gå till innehåll

Ta bort Windows Messenger från XP?


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Finns det något underbart registerhack för detta:

Någon som vet.

Har denna:

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%INFmsmsgs.inf,BLC.Remove

Men undrar om det finns någon reg fil att tillhandahålla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> fattar fotfarande inte varför man måste in i registret  och varför det inte räcker att avinstallera

med läggtill/ta bort.

Ja, Linnet, håller med dig!

Under alla år har jag bara döpt om mappen med Messenger till C:Program fileMessengerOFF, och det har funkat alldeles underbart ...

Sen kryssar man bara i rutan och gömmer Messenger på Win/MS Update, så slipper man bli promptad om den.

Varför onödigtvis komplicera saker ...

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Om ni vill avinstallera Windows Messenger så är det bara göra så som JoWa skrev.

1: först gå till Lägg till/ta bort program

2: Stoppa in XP skivan

3: Klicka på "lägg till ta bort Windows komponenter" (inte helt säker på namnet men något i den stilen)

Sedan i rutan som poppar upp, avmarkera det som ska avinstalleras, eller så är det tvärtom att man ska kryssa i det som ska avinstalleras. Minns inte helt säker på vilket men det visar sig i den rutan som poppar upp.

Tycker också det borde finnas smidigare sätt, typ från vanliga avinstallations-dlelen i windows, men Windows komponenter avinstalleras/installeras alltid från skivan. Samma sak med dom där spelen som följer med, så behövs skivan stoppas in för kunna avinstallera dem från datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man följer ovan beskrivna sätt blir det bara avaktiverat inte raderat i ordet borttaget menat.

Följer man Japanmannens beskrivning, så försvinner det helt.

Naturguidens kodrad är också ganska effektiv.

Sedan är det upp till var och en hur mycket som är acceptabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man följer ovan beskrivna sätt blir det bara avaktiverat inte raderat i ordet borttaget menat.

Följer man Japanmannens beskrivning, så försvinner det helt.

Naturguidens kodrad är också ganska effektiv.

Sedan är det upp till var och en hur mycket som är acceptabelt.

avaktiverat inte raderat i ordet borttaget menat?

Klart det raderas? Har kört varianten flera gånger både med Messenger och med medföljande spelen. Tas filerna bort från datorn anser jag det vara tillräkligt bortaget.

Möjligt kan vissa regg nycklar finnas kvar efteråt men så är det ju med flesta program som tas bort. Vissa fall även en del filer och mappar kan finnas kvar efteråt. i så fall får man nästan ta bort dem manuellt. Eller städa upp med CCleaner går ju det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Har själv inte haft problem med det men läste lite här o var på nätet att en del haft strul med det.

Nu när jag tänker efter kanske det är så att det ligger kvar massa saker trots allt, eller om man haft olika messenger. Den ikonen kunde till exempel dyka upp för mig om jag startade Outlook men annars inte och höll sig alltid borta. Lite skumt det här måste jag medge om det är så att man inte kan radera helt och hållet på normalt sätt.

Hoppas att det löser sig på nåt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bli av med Messenger en gång för alla = hindra den från att autostarta med Windows, spara den här filen i Notepad, och döp den till t ex TaBortMess.VBS  (OBS!  EXTensionen MÅSTE vara VBS  !!! )

========

'Prevent Windows Messenger from automatically Starting

'xp_messenger_autorun.vbs

'© Doug Knox - 03/01/2002

'Downloaded from http://www.dougknox.com

'This code may be freely distributed/modified

On Error Resume Next

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")

WshShell.RegWrite "HKEY_LOCAL_MACHINESoftwarePoliciesMicrosoftMessengerClientPreventRun",1,"REG_DWORD"

WshShell.RegWrite "HKEY_LOCAL_MACHINESoftwarePoliciesMicrosoftMessengerClientPreventAutoRun",1,"REG_DWORD"

WshShell.RegWrite "HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftOutlook ExpressHide Messenger",2,"REG_DWORD"

Message = "Windows Messenger will no longer run, or start automatically."

X = MsgBox(Message, vbOKOnly, "Done")

Set WshShell = Nothing

========

Kör sen filen.

För att återställa, kör Återställ.VBS nedan:

=========

'Prevent Windows Messenger from automatically Starting - Undo Script

'xp_messenger_autorun_undo.vbs

'© Doug Knox - 04/12/2002

'Downloaded from http://www.dougknox.com

'This code may be freely distributed/modified

On Error Resume Next

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")

WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftOutlook ExpressHide Messenger"

WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINESoftwarePoliciesMicrosoftMessengerClientPreventRun"

WshShell.RegDelete "HKEY_LOCAL_MACHINESoftwarePoliciesMicrosoftMessengerClientPreventAutoRun"

Message = "Windows Messenger will now be allowed to start and run automatically."

X = MsgBox(Message, vbOKOnly, "Done")

Set WshShell = Nothing

===========

För att ta bort Messenger från att autostarta i Outlook Express, spara denna fil som TaBortMessIOE.REG  (OBS!!  MÅSTE sluta på .REG  !!!) i Notepad, och kör den:

==========

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftOutlook Express]

"Hide Messenger"=dword:2

==========

Klart slut om Messenger för en LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG tid framöver, hoppas vi ...

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför göra det svårare än det är ???

Start / Kör (och sen som det står i första posten) RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%INFmsmsgs.inf,BLC.Remove

Starta om datorn och skiten är borta.

Vill man motförmodan ha tillbaka det så får man det via win update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden
Ok. Har själv inte haft problem med det men läste lite här o var på nätet att en del haft strul med det.

Nu när jag tänker efter kanske det är så att det ligger kvar massa saker trots allt, eller om man haft olika messenger. Den ikonen kunde till exempel dyka upp för mig om jag startade Outlook men annars inte och höll sig alltid borta. Lite skumt det här måste jag medge om det är så att man inte kan radera helt och hållet på normalt sätt.

Hoppas att det löser sig på nåt sätt.

Det startar när jag drar igång Media Center

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...