Gå till innehåll

Grym musiktjänst ger dig gratis musikarkiv!


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Jag har testat Chilirec.com en stund och den verkar ju vara helt grym! Du får en lista över alla fria radiokanaler och väljer ut en eller flera favoriter. Sedan startar Chilirec att spela in radiokanalerna och de låter som spelas och listar dessa allt eftersom i en lista. Efter tre dagar presenteras du med ett helt arkiv med låtar som du när som helst kan välja att spela upp!

Testa själv:

http://www.chilirec.com/

Läs mer: http://www.metro.se/se/article/2008/09/24/...10-45/index.xml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Chilirec.com en stund och den verkar ju vara helt grym! Du får en lista över alla fria radiokanaler och väljer ut en eller flera favoriter. Sedan startar Chilirec att spela in radiokanalerna och de låter som spelas och listar dessa allt eftersom i en lista. Efter tre dagar presenteras du med ett helt arkiv med låtar som du när som helst kan välja att spela upp!

Testa själv:

http://www.chilirec.com/

Låter ju bra men är det inte olagligt att spela in från radiostationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra men är det inte olagligt att spela in från radiostationer?

Det har ju alltid varit lagligt att spela in musik från radio liksom det är lagligt att spela in tv-program, förutsatt att det är för personligt bruk vill säga. Att det spelas in virtuellt borde inte spela någon roll men jag gissar att det inte finns något i lagboken som stöder detta, då lagar har en tendens på att inte ta hänsyn till modern teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra men är det inte olagligt att spela in från radiostationer?

Det har ju alltid varit lagligt att spela in musik från radio liksom det är lagligt att spela in tv-program, förutsatt att det är för personligt bruk vill säga. Att det spelas in virtuellt borde inte spela någon roll men jag gissar att det inte finns något i lagboken som stöder detta, då lagar har en tendens på att inte ta hänsyn till modern teknik.

Ok, där ser man... Har man lärt sig ytterligare någonting nytt här på forumet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chili rec är verkligen grymt! Jag har varit medlem där ett tag nu och har 1,2 miljoner (!) låtar i mitt bibliotek. Det är bara att välja och vraka. Sen är det riktigt coolt att man kan ladda ner låtar och överföra till exempelvis mp3-spelaren. Smidigt om man har en jobbdator och en hemmadator. Man har ständig åtkomst till all musik!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehhh.... ?

Blir inte detta kass musik som avbryts med massa röster?

Nej, det blir det inte för att programmet är gjort så att den bara spelar in låtarna. Men man kan få röster men då är det för att programledarna väljer att prata medans låten är igång. Ingen reklam heller men som sagt var, man kan få med reklamsnuttar och radiopratare som pratar men då är det för att dom väljer att sända när låten som ska spelas är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis vad jag har sökt

tackar  :)

mvh boxxen

Jag har testat Chilirec.com en stund och den verkar ju vara helt grym! Du får en lista över alla fria radiokanaler och väljer ut en eller flera favoriter. Sedan startar Chilirec att spela in radiokanalerna och de låter som spelas och listar dessa allt eftersom i en lista. Efter tre dagar presenteras du med ett helt arkiv med låtar som du när som helst kan välja att spela upp!

Testa själv:

http://www.chilirec.com/

Läs mer: http://www.metro.se/se/article/2008/09/24/...10-45/index.xml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst DimensionX
Ok, det låter grymt! Kan man använda SR kanaler också?

*Stolt Public Service lyssnare*  ;D

Jajamensan, du har alla Sveriges kanaler lätt åtkomliga i Screamer.

Radion är till och med svensktillverkad. :)

Svenska kanalväljaren ser ut så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ok, nu menade jag snarare om det gick med Chilirec.

Men är Screamer-Radio ungefär samma sak?

Vill också fortfarande ha reda på om det går med Chilirec.  :)

Chilirec är ingen radio utan en musikspelare verkar det som. :)

Rätta mig om jag har fel.

Screamer är en radio om du vill lyssna på P3 eller lokalradion. Men det går öven bra att spela in på Screamer. Sen har du en fruktansvärt mängd musik kanaler som är kategoriserade om du är ute efter enbart musik att spela in. Till och med polisradio finns i Screamer. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...
testade den precis....nja långsam sparar låtar lite som den vill , Men jag testade bara ca en halvtimme sen gav jag upp. 1+ för att det är möjligt att lagra musiken på HD gratis.

Spotify klart bättre.

Kan Spotify spela in?

Funderar på vilken jag ska köra i min kommande HTPC :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Spotify spela in?

Funderar på vilken jag ska köra i min kommande HTPC :P

Det fanns ett tredjepartsprogram som gjorde så man kunde spela in från Spotify men jag tror det slutade fungera. Tanken är att det INTE ska gå att spela in, i alla fall än så länge.

Men din HTPC är väl förmodligen konstant uppkopplad mot Internet och då finns inte direkt någon anledning att fylla en egen hårddisk med låtar som du ändå har blixtsnabb access till via Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...