Gå till innehåll

VARFÖR får inte Microsoft skicka med Internet Explorer?


Recommended Posts

Phy PHAN vad idiotiskt det här är!

OM nu MS skriver ett OS, och i det OSet ingår diverse program, så är det ju dels ingen som tvingar någon att köpa/använda det OSet, eller att använda de prg som ingår i OSet.

VARFÖR ska då MS tvingas inkludera andras prg i SITT OS ??

Det är ju som om Volvo skulle tvingas skicka med SAABs ratt, bara för den ratten är annorlunda utformad ...

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.208068/da...s-med-windows-7

.. " Den 15 januari år publicerade EU ett preliminärt uttalande där det hävdade att Microsoft brutit mot europeiska antitrustlagar ända sedan 1996 då Internet Explorer började skeppas med Windows 95.

I uttalande skriver även EU att en tänkbar lösning är att tvinga Microsoft att även inkludera Firefox, Google Chrome, Opera och Safari som standard i framtida Windowsinstallationer. " ...

mm. mm.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS får visst skicka med IE men måste isf även inkludera övriga konkurerande webläsare för att inte bryta mot antitrustlagarna.

Nu kan jag inte antitrustlagarna men vet att det hela hör ihopa med att EU anser MS utnyttja sin dominerande ställning på marknaden och genom att enbart inkludera IE försvåra för andra att ta marknadsandelar inom området.

Rätt eller fel kan ju diskuteras men jag håller med dig att om dom inte vill använda IE efter att ha köpt windows så skit i det bara och installera vilken läsare du känner för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att öppna Windows Update via Firefox om du vill ha ett exempel.

http://update.microsoft.com/windowsupdate/

Tack för att du visat intresse för att hämta uppdateringar från vår webbplats!

Du måste använda Internet Explorer version 5 eller senare om du vill använda webbplatsen.

Gå till webbplatsen Internet Explorer Downloads om du vill uppgradera till den senaste versionen av webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker det är ganska bull att behöva tvingas skicka med andra browsers... Bättre att lägga in IE och sedan göra det möjligt att avinstallera IE och installera FF eller liknande.... Men att skicka med FF, Opera eller annan läsare hade jag aldrig gått med på... Vad ska MS göra? Ta bort alla deras program från Windows så får vi användare inget att gnälla på eller då gnäller vi kanske för vi inte får något... Alltid gnäll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En webbläsare bör ingå, ty har man ingen alls är det svårt att ladda ned en…

Dock skall den kunna avinstalleras, och väljas bort vid installation av Windows. Det skall också gälla alla tillbehör. Den som vill göra en minimal Windows-installation skall kunna göra det, och den som vill ha allt, skall kunna välja det. Givetvis. När skall MS lära sig? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En webbläsare bör ingå, ty har man ingen alls är det svårt att ladda ned en

Dock skall den kunna avinstalleras, och väljas bort vid installation av Windows. Det skall också gälla alla tillbehör. Den som vill göra en minimal Windows-installation skall kunna göra det, och den som vill ha allt, skall kunna välja det. Givetvis. När skall MS lära sig? :rolleyes:

Ja just det.... och vill någon sälja bilar med tak, så skall det ta mig tusan vara hardtop, så det går att ta bort! :D

Är det bara jag som tycker att detta är en löjlig diskussion? Ingen tvingar någon att så mycket som starta Internet Explorer ifall man inte vill. Det är i regel bara dessa FF-talibaner som gnäller, och dom kan väl hålla sig till Linux då.... där är det mesta möjligt att ta bort! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det e dumt, vill man ha en annan webbläsare kan man ju bara ladda ner det, ska inte eu lägga sig i. sådanafall ska apple behöva skicka med andra webbläsare också.

Lika dant med mediaplayern, varit jäkla tjat om den. ska dom behöva skicka med realplayer, quicktime, winamp, vlc tex också då?

Ska apple behöva göra dom med då, rätt så microsoft har större marknadsandel så ska det vara lika för andra Os i sådanafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika dant med mediaplayern, varit jäkla tjat om den. ska dom behöva skicka med realplayer, quicktime, winamp, vlc tex också då?

Nej, men det finns Windows-utgåvor utan WMP (EU-krav), då med tillägget N i namnet. Det finns också en koreansk utgåva utan WMP och Messenger, kallad KN.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP#Ed...pecific_markets

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista#Editions

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjau.... i sak är det ju larvigt att MS ska leverera andras webläsare.

Men....

IE ska ju banne mig kunna avinstalleras av varje tänkande användare !!!

Sen är det ju redan kört för varje försök att monopolisera en webläsare.... alla banker/myndigheter etc kommer förmodligen

inte att godkänna IE8 om MS kör på nåt "tokspår".... :P

Kollade IE8 RC1 och det är ju rena "hjänsläppet" att bara klara 20p med Acid3-testet.... vilket skräp !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det.... och vill någon sälja bilar med tak, så skall det ta mig tusan vara hardtop, så det går att ta bort! :D

Är det bara jag som tycker att detta är en löjlig diskussion? Ingen tvingar någon att så mycket som starta Internet Explorer ifall man inte vill. Det är i regel bara dessa FF-talibaner som gnäller, och dom kan väl hålla sig till Linux då.... där är det mesta möjligt att ta bort! ;)

Se det som att alla bilar kommer med en takbox som inte går att plocka bort istället. Vare sig du behöver en eller ej så är den där och påverkar din bränsleförbrukning. Lika självklart som att takboxen bör gå att plocka av bör IE och andra tillbehör gå att plocka bort. Och då lämpligen genom att välja bort dem under installatinen så att de aldrig ens blir installerade.

Jag förstår inte varför alla dessa IE-fanboys gnäller, en sådan lösning påverkar inte deras system, de kan klicka på Full Bloated Install knappen precis som vanligt.

Jag tycker däremot det är ganska naturligt att det "i regel är dessa FF-talibaner" (fast det förkortas Fx om du menade Firefox) och användare av andra broswers än IE som gnäller. De som använder IE må vara korkade men inte så pass att de gnäller på att det installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se det som att alla bilar kommer med en takbox som inte går att plocka bort istället. Vare sig du behöver en eller ej så är den där och påverkar din bränsleförbrukning. Lika självklart som att takboxen bör gå att plocka av bör IE och andra tillbehör gå att plocka bort. Och då lämpligen genom att välja bort dem under installatinen så att de aldrig ens blir installerade.

Jag förstår inte varför alla dessa IE-fanboys gnäller, en sådan lösning påverkar inte deras system, de kan klicka på Full Bloated Install knappen precis som vanligt.

Jag tycker däremot det är ganska naturligt att det "i regel är dessa FF-talibaner" (fast det förkortas Fx om du menade Firefox) och användare av andra broswers än IE som gnäller. De som använder IE må vara korkade men inte så pass att de gnäller på att det installeras.

Skitsnack!... Gillar man inte en produkt (Windows), så köper man den inte... man försöker inte tvinga producenten att tillverka något annat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack!... Gillar man inte en produkt (Windows), så köper man den inte... man försöker inte tvinga producenten att tillverka något annat!

Men e-son, vad har hänt med dig? ;) Vad har du emot att man får välja vad som skall installeras? Man behöver ju inte gilla Windows för att använda det, men antingen man gillar Windows eller inte skall man väl kunna installera det utan att få drösvis med andra program, spel och tillägg som man kanske inte vill ha? Om man inte kan välja, vem är det då som tvingar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ytterligt kritisk emot väldigt mycket vad gäller Microsoft, dock inte vilka program dom väljer att integrera i sitt operativsystem. Dom producerar och erbjuder en produkt som dom tycker är bra, och som dom tror att konsumenten vill ha. Vad dom väljer att stoppa i produkten är helt och hållet deras ensak, och kan egentligen inte ifrågasättas. DITT val består i att avgöra om du vill köpa produkten eller inte. Väljer du att köpa, så köper du som med allt annat, "as is"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet är inte alltid så fritt. I många fall behöver man Windows för att kunna använda sina program. Då är det operativsystemet man behöver, inte Paint, WordPad, Harpan och andra höjdare som medföljer (XP). Jag har inget emot att dessa ingår, så länge jag enkelt kan välja bort dem, och andra program (inklusive IE och WMP) vid installationen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet är inte alltid så fritt. I många fall behöver man Windows för att kunna använda sina program. Då är det operativsystemet man behöver, inte Paint, WordPad, Harpan och andra höjdare som medföljer (XP). Jag har inget emot att dessa ingår, så länge jag enkelt kan välja bort dem, och andra program (inklusive IE och WMP) vid installationen. ;)

Javisst, men nu kan du inte det, eftersom det inte är en sådan produkt Microsoft erbjuder. Så jag vidhåller... det är bara att gilla läget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, men nu kan du inte det, eftersom det inte är en sådan produkt Microsoft erbjuder. Så jag vidhåller... det är bara att gilla läget!

nLite, vLite, och snart troligen 7Lite finns ju. ;) Men det vore ju enklare, och kanske säkrare, om Microsoft tillhandahölle installationsalternativ, eller en avskalad Windows-utgåva, dock utan tekniska begränsningar, som Windows Vista Home Basic har (1 cpu; 8 gb ram, x64, t.ex.). Om, om, om… :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack!... Gillar man inte en produkt (Windows), så köper man den inte... man försöker inte tvinga producenten att tillverka något annat!

Jo du kan tvinga sk "dominerande aktörer" eller "The dominant player" att göra saker utifrån konkurrenslagstiftning.

Se både svensk och EU lagstiftning.

Telia är ju exemplet utifrån Sverige där man hårdnackat uttnyttjar sin ställning som "dominerande aktör" och PTS som

då är myndighet stenhårt ska ha normala spelregler på en marknad, det börjar väl se hyfsat ut.... :)

Personligen skulle jag vara nöjd med att man kan ta bort just IE...

Det finns ju sedan ingen offentlig websida eller siteägare med lite bakom pannbenet som skulle gå med på en låsning som

det blev via IE6..... så det är kört för MS.

Däremot så kan man styra icke tänkande konsumenter via en webläsare.... sen finns det de som inte heller vill tänka och det är ju en annan femma.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du kan tvinga sk "dominerande aktörer" eller "The dominant player" att göra saker utifrån konkurrenslagstiftning.

Se både svensk och EU lagstiftning.

Jag är fullt införstådd med vad man KAN göra, med hjälp av lagstiftningen. Jag behöver dock inte tycka att det är rätt... i alla fall inte i detta fallet! Vad blir nästa steg? Skall vi tvinga MS att ta bort bildvisningsprogrammet också... det dominerar ju marknaden till kraftigt förfång för t.ex ACDSee!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fullt införstådd med vad man KAN göra, med hjälp av lagstiftningen. Jag behöver dock inte tycka att det är rätt... i alla fall inte i detta fallet!

Nej dito åsikt som jag skrev men avinstalleras ska den för böfvelen kunna .... :P

Där borde man också landa....

Jag har ett par extrema "glada klickare" där jag bytt sökvägen för IE till Firefox men behållt ikonen så slipper de klicka på fel läsare.. :D

Funkar det också......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program man än startar utav dom som följer med Windows, så kan man hitta ett flertal tredjepartsalternativ som massor av människor tycker är mycket bättre. Skall vi då tvinga MS att strippa Windows helt rent, bara för det? MS är fortfarande ett företag som tillverkar och säljer en produkt, hur dom utformar sin produkt skall ingen annan lägga sig i, varken via lagstiftning eller annat! Jag säger återigen, gillar du inte produkten... men välj då för fasen något annat! Det är ju inte så att det saknas alternativ, även om det inte är direkt överetablerat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passade du på att placera webbläsarna i en sandlåda också? B)

Nope... "foxen" är ganska robust utan "sandlåda". Är inte så mycket som "amatörer"

strular till det med den. :)

IE får man ju frossa över med allt junk som den bär med sig... både kommersiellt samt busets små gåvor.. :P

Hursomhelst så funkar tricket med att byta sökvägen till firefox...... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...