Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej.

nu när lagen börjat o verka kan man ju börja fundera på hur detta ska funka.

Om jag inte missminner mig så är det ju så att alla bilder och texter på internet är upphovsrätts skyddade ?? om så e fallet då kommer ju alla bli olagliga...

Varför jo datan sparar ju alla bilder och texter på sidor du besöker !

Då är frågan om jag bryter mot lagen som har "laddat" ner detta :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det här med lagar och datorer är väldigt lulligt.. Tror du får fråga en juridikexpert.

Bra fråga annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara Temp filer.. men om det är olagligt eller inte vet jag ni kanske vi kommer se en het debatt om detta.. hoppas det kommer vara med snygga tjejer i bikinis på debatten :P kanske man ska ta och kolla då :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det här är en lurig fråga. I den allmänna debatten tycks det enbart vara nerladdning via fildelnings nätverk som det pratas om. Men hur är det med bilder och filmer som ligger ute på olika sidor. Jag för min del hämtar bilder och filmer på tåg. Riskerar jag då att bli åtalad? Och vad får man hämta hem från Pirate bay. En del har lagt ut Tv program. Får jag hämta hem en sådan film? Eller om jag tar hem en film från ett TV bolags sida. Kan jag bli stämd utav Ford för att jag laddat hem bilder från deras sida?

Det finns ju hur många exempel som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej alla bilder på Internet är inte upphovsrättsskyddade. Och vad gäller de som är det så om rättighetsinnehavaren själv har lagt upp bilden, eller gett någon tillåtelse att göra det, så får du naturligtvis titta på den. Däremot får du inte använda den eller sprida den vidare till andra utan tillstånd. Jag har för mig att det fastställts att tillfällig cachelagring på servrar och klienter är ett undantagsfall som inte räknas som kopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Nej alla bilder på Internet är inte upphovsrättsskyddade. Och vad gäller de som är det så om rättighetsinnehavaren själv har lagt upp bilden, eller gett någon tillåtelse att göra det, så får du naturligtvis titta på den. Däremot får du inte använda den eller sprida den vidare till andra utan tillstånd. Jag har för mig att det fastställts att tillfällig cachelagring på servrar och klienter är ett undantagsfall som inte räknas som kopiering.

Finns inga undantagsfall, privatpolisen och diktaturen får ge sig på ALLA i så fall. Men det klarar de inte av. :lol:

Fegisarna.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej alla bilder på Internet är inte upphovsrättsskyddade. Och vad gäller de som är det så om rättighetsinnehavaren själv har lagt upp bilden, eller gett någon tillåtelse att göra det, så får du naturligtvis titta på den. Däremot får du inte använda den eller sprida den vidare till andra utan tillstånd. Jag har för mig att det fastställts att tillfällig cachelagring på servrar och klienter är ett undantagsfall som inte räknas som kopiering.

Men det är ju så att dom filerna som ligger i "tempen" kan man ju plocka fram o använda (om man vill) samma med filmer som du tittar på t.e.x. yotube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Men det är ju så att dom filerna som ligger i "tempen" kan man ju plocka fram o använda (om man vill) samma med filmer som du tittar på t.e.x. yotube.

Precis!

Diktator regeringen skall inte hyckla.

Sätt dit alla i så fall................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra länkar e-son. :)

Missförstå mig inte nu! Jag vill inte uppmana någon att begå lagbrott, men jag är oerhört upprörd över att amerikanska särintressen tillåts stifta integritetskränkande lagar i Sverige! Detta oavsett om det är fildelning eller terrorism som är på tapeten! Därför skulle jag gärna se att den här lagen blir fullständigt verkningslös! Kort sagt... amerikaner med sin jäkla rövarekonomi har gjort tillräckligt stor skada nu, dom skall hålla sina oljiga tassar borta från mitt land!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Missförstå mig inte nu! Jag vill inte uppmana någon att begå lagbrott, men jag är oerhört upprörd över att amerikanska särintressen tillåts stifta integritetskränkande lagar i Sverige! Detta oavsett om det är fildelning eller terrorism som är på tapeten! Därför skulle jag gärna se att den här lagen blir fullständigt verkningslös! Kort sagt... amerikaner med sin jäkla rövarekonomi har gjort tillräckligt stor skada nu, dom skall hålla sina oljiga tassar borta från mitt land!

Precis!

Varför skall vi sitta här och vara rädda att avlyssnas? För att snikna amerikanska bolag går in och försöker styra. Lägg ned skräpet, vem behöver dem?

Dags att göra sig av med sån attityd och visa att folket bestämmer tycker jag.

Jag kommer nog rösta på Piratpartiet eftersom friheten och ett privatliv väger tyngst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Fy f_n va skönt!!

jag har 4Mbit bredband men plötsligt efter 1 April så kan jag surfa i 6,47Mbit

:D

Och snart avlyssnad...........

Själv har jag 24 Mb

Men det spelar ingen roll om jag har 10 eller 100 Mb om jag ingen frihet har kvar.

Tänk lite. En del gör ju som bekant inte det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jo datan sparar ju alla bilder och texter på sidor du besöker !

Vill bara tillägga, det är inte datan/datorn som sparar sidor som besöks! Det är den som sitter bakom t.bordet som sparar. Tittar man offline, så ser man ev. bilder text, men inget sparat. Man måste (spara som) för att få det på HDD´n. Men som sagt var, det är ju inte helt i sin ordning, om man nu inte har ett godkännande från den/de/dom som har bilder/text osv.

Läs infot nedan.

Upphovsrätt

Information om upphovsrätt och svar på några vanliga frågor

Allt material på xxx hemsida är skyddat av lagen om upphovsrätt (URL; 1960:729).

Mångfaldigande, kopiering, överlåtelse, försäljning, överföring eller varje annan form av utnyttjande av materialet för kommersiella och icke-kommersiella ändamål är icke tillåten och förutsätter tillstånd från xxx.

Du får inte utan tillstånd använda materialet till din egen webbplats. Du får inte heller ta kopior och sprida dem.

Som besökare på xxx hemsida får du endast använda materialet för privat bruk. Citat är tillåtna, men endast i den begränsade utsträckning som upphovsrättslagen medger (jfr URL § 11 och 22).

Det innebär att citat får användas i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet samt med angivande av källa.

Du får endast citera för att till exempel analysera, kritisera eller belysa materialet eller för att underbygga ett eget ställningstagande.

Däremot är det inte tillåtet att utnyttja citerat material som ett självständigt inslag i till exempel det egna arbetet.

Även om du får tillstånd att använda material från xxx hemsida får du inte använda det på ett sådant sätt att upphovsmannens ideella rätt enligt upphovsrättslagen kränks. Det innebär att upphovsmannens namn skall anges samt att du inte får ändra eller återge materialet på ett sätt eller i ett sammanhang som är kränkande för denne.

Frågor och svar

Får jag kopiera material från xxx hemsida till min egen hemsida?

Nej. Det är att överföra materialet och mångfaldiga det, och då bryter du mot upphovsrättslagen. För varje sådan överföring av material måste du ha tillstånd från xxx.

Får jag använda citat ur en text från xxx hemsida?

Ja, om det är ett kort citat och om källan anges. Här gäller att citatet skall vara korrekt återgivet och endast ha den omfattning som god sed kräver och som motiveras av ändamålet.

Däremot får du inte inom ramen för citaträtten vidarebefordra/utnyttja någon annans text som ett självständigt inslag i det egna arbetet (jfr URL § 11 och 22).

Vad innebär citaträttens "motiveras av ändamålet"?

Det betyder att du har rätt att citera kortare avsnitt till exempel några meningar för att belysa, analysera, förklara eller kritisera en text eller bild.

Däremot har du inte rätt att använda citatet som en del i till exempel en egen tipssida, en egen skola eller liknande.

Du har inte rätt att i citaten utnyttja bilder från xxx hemsida .

Får jag länka från min sida till ett material på xxx hemsida?

Ja, du har rätt att länka till offentligt tillgängliga delar av xxx hemsida.

Får jag skriva ut sidor från xxx hemsida, ta kopior och dela ut till andra?

Nej. Framtagande och spridning av utskrifter eller fotostatkopior med mera av upphovsrättsligt skyddat material är ett mångfaldigande i upphovsrättslagens mening och det kräves tillstånd från den som innehar upphovsrätten.

Om jag vill använda en bild eller text som finns på xxx hemsida hur gör jag då?

Bilden och texten är skyddad av upphovsrätten. Du måste få tillstånd att använda bilden eller texten.

Vart vänder jag mig för att få tillstånd?

. Använd denna E-postadress vid förfrågan xxx@xxx.xx Observera att för texter och bilder som är skrivna av andra än oss, måste vi vända oss till dessa upphovsmän för att be om tillstånd.

Vad händer om jag bryter mot upphovsrättslagens bestämmelser?

Straffet för intrång i upphovsrätten är böter eller fängelse i upp till 2 år. Upphovsmannen eller rättighetsinnehavaren har dessutom rätt till skadestånd på grund av intrånget.

© xxx xxxx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och snart avlyssnad...........

Själv har jag 24 Mb

Men det spelar ingen roll om jag har 10 eller 100 Mb om jag ingen frihet har kvar.

Tänk lite. En del gör ju som bekant inte det. :)

behöver man tänka ochså! trodde du gjorde det för hela Forumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
behöver man tänka ochså! trodde du gjorde det för hela Forumet

Det är alltid en fördel om man tänker.

Så slipper jag tänka för "hela forumet". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Tänk dig in i detta Kal

Regeringen förbjuder 98% av alla Sveriges datorer.

Lägger ned 98% av alla sajter, eller censurerar helt enkelt bort dem.

Där sitter jag, och har två sajter kvar att välja på, varav en är så hårt censurerad att jag knappt kan skriva nåt i tillhörande forum.

Där sitter jag...........

- Wow, vilken fart jag har, nu är jag uppe i 7.80 Mbps

I det läget kan man nog lugnt säga att jag inte skulle tänka, alls. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig in i detta Kal

Regeringen förbjuder 98% av alla Sveriges datorer.

Lägger ned 98% av alla sajter, eller censurerar helt enkelt bort dem.

Där sitter jag, och har två sajter kvar att välja på, varav en är så hårt censurerad att jag knappt kan skriva nåt i tillhörande forum.

Där sitter jag...........

- Wow, vilken fart jag har, nu är jag uppe i 7.80 Mbps

I det läget kan man nog lugnt säga att jag inte skulle tänka, alls. ;):)

att du är lite konstig, det har jag förstått på din inlägg i detta forum,

men att du var så korkad att du tror på det du själv skriver, det visste jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
att du är lite konstig, det har jag förstått på din inlägg i detta forum,

men att du var så korkad att du tror på det du själv skriver, det visste jag inte

Lå mig fråga dig en sak Kal.

Tror du att

1.Jag skrev detta på fullt allvar?

Eller

2.För att illustrera ditt tänkande lite genom en grovt överdriven liknelse?

Angående "konstig" så är jag nog så lite medelsvensson som man överhuvudtaget skulle kunna bli. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga, det är inte datan/datorn som sparar sidor som besöks! Det är den som sitter bakom t.bordet som sparar. Tittar man offline, så ser man ev. bilder text, men inget sparat. Man måste (spara som) för att få det på HDD´n. Men som sagt var, det är ju inte helt i sin ordning, om man nu inte har ett godkännande från den/de/dom som har bilder/text osv.

Där har du fel datan SPARAR visst filer bilder doument. i "Temporary Internet Files" där sparas llt du gör va du tittar på vad du läser. m.a.o. datan sparar data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga, det är inte datan/datorn som sparar sidor som besöks! Det är den som sitter bakom t.bordet som sparar. Tittar man offline, så ser man ev. bilder text, men inget sparat. Man måste (spara som) för att få det på HDD´n. Men som sagt var, det är ju inte helt i sin ordning, om man nu inte har ett godkännande från den/de/dom som har bilder/text osv.

Där har du fel datan SPARAR visst filer bilder doument. i "Temporary Internet Files" där sparas llt du gör va du tittar på vad du läser. m.a.o. datan sparar data.

Visst! Men om Du rensar historiken,vad händer då???? Prova!

Testa före att se vilka sidor man besökt. sedan gör ett offline-test. Därefter ta bort historiken, gör sedan ett offline-test och se vad som händer!

EDIT: Det är väl därför som det kallas, Temporära Internet Filer, eller "Temporary Internet Files"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att om Företaget som äger Copyrighten ska gå till POLISEN och klaga den IPn laddar ner vårt mattrial kan ni kolla så att det stämmer?.. sen om det stämmer så skickar matt ett brev till personen och sägar att "Ditt Internet/Bredband har laddat ner ett olagligt matrial. om du är helt säkert att det inte är Du/Ni som har laddat ner kontakta Polisen!" bara ett förslag så tar vi bort alla Privatpoliser..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...