Gå till innehåll

[LÖST]Homegroup / Hemgrupp


nasarf

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

Har ett bekymmer jag ej blir klok över.

Jag har 2st datorer, Alfa och Beta.

Alfa är ansluten till en switch.

Beta är ansluten till samma switch.

Alfa är ansluten till Beta, med separat nätverkskort, direkt koppling. LAN, kalla det vad du vill, dom sitter ihop iaf.

Switchen är ansluten till fiberlan.

Datorerna hittade inte varandra föräns jag aktiverade homegroup. Fö väldigt smidigt. Nu syns skrivare, bilder, filmer. Men det som förbryllar mig är då att jag vips kan se samtliga andra som också sitter på samma fiberlan. Och det vill jag inte.

Kan jag aktivera homegroup enbart för nätverkskorten som Alfa och Beta har mellan varandra? Men avaktivera det ut mot switchen/internet?

xpna

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<offtopic>Spännande så nu har du åtkomst till samtliga datorer i huset / LAN'et?

Ang detta borde du kontakta din internet leverantör!</offtopic>

Alltså du har 2 nätverkskort i varje dator?

det ena är anslutet till en Switch / router, och det andra är anslutet till den andra datorn via en korskopplad kabel?

(vilket i sådana fall är lite overkill!!)

Vad har ni för ip tilldelning på LAN'et / fiberLan? får båda datorerna IP från en DHCP eller delar din switch/router ut lokala ip adressen till datorerna?

Om du har lokala adresser så borde det väl gå att ställa in i Windows firewall att endast tillåta viss kommunikation med sitt eget undernät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<offtopic>Spännande så nu har du åtkomst till samtliga datorer i huset / LAN'et?

Ang detta borde du kontakta din internet leverantör!</offtopic>

Alltså du har 2 nätverkskort i varje dator?

det ena är anslutet till en Switch / router, och det andra är anslutet till den andra datorn via en korskopplad kabel?

(vilket i sådana fall är lite overkill!!)

Vad har ni för ip tilldelning på LAN'et / fiberLan? får båda datorerna IP från en DHCP eller delar din switch/router ut lokala ip adressen till datorerna?

Om du har lokala adresser så borde det väl gå att ställa in i Windows firewall att endast tillåta viss kommunikation med sitt eget undernät.

Hej,

Har pratat med med internetleverantör förut, finns även en tråd jag skapat om just det då jag trodde det var ett problem i sig från början. Svaret där är att det är på det viset då samtliga i huset är kopplade till samma switch. Finns 5st switchar i området fördelade på 1100 lägenheter. Rätt intressant att se andras datorer, ja, finns även dom som har delat ut utan att ha någon form av säkerhet så det är bara att knalla rakt in och titta på vad man nu vill se, nåja åter till ämnet.

Jag har 2 nätverkskort i varje dator. Ena är ansluten till switchen, den andra till beta och viceversa gällande alfa. Overkill vet jag inte men det var vad som krävdes för att det ska fungera på mitt sätt.

IP tilldelningen är som sådan att alfa och beta via nätverkskorten mot switchen får IP via convertern någon annanstans i huset. Alfa och beta har fast ip via det interna nätverket, korsad kabel är det jag använder då farten i nätet är grymt mycket bättre.

Tänkte inte på windows firewall, men det löser inte mitt problem.

xpna

Edit: Ser i aktivitetshanteraren att trafiken mellan datorerna går via switchen och inte via den korskopplade kabeln på det interna nätverket. Skumt att jag inte kan styra trafiken internt den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen som sitter på support ang detta? Kommer inte vidare....

Inaktiverade anslutningarna för internet, varpå jag startade en felsökare för Hemgruppen, den ställde in all som den ville och vips gick trafiken den interna vägen. Men så fort jag aktiverar internet igen så går trafiken den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det enklaste är väl om du skaffar en router som du ansluter dels till husets nätverk och dels till dina två datorer (ingen korskopplad kabel mellan datorerna behövs). Då kommer du att få ett eget lokalt nätverk där ingen annan dator i huset ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Det är IPv6 som ställer till bekymmer, avaktiverar användare det på sina datorer om dom kör Windows 7 så är problemet ur världen, men det är säkerligen som Bredbandsbolaget säger felkonfigurerade switchar i deras utrustning. Tyvärr verkar dom inte göra något åt det.

Så det sitter tusentals(kanske) användare där ute som inte förstår att deras hårddiskar är utdelade till vilt främmande människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som följande då,

LAN-uttag från BBB -> Router -> Switch(trådlös + LAN)

A: Stationär dator ansluten till switch via kabel

B: Stationär dator ansluten till switch via kabel

C: Laptop ansluten till switch via trådlöst nätverk

Laptopen hittar dator A och B, men kan inte ansluta till utdelade mappar i hemgruppen, felkod 0x800704cf

A och B kan ansluta till varandras utdelade mappar utan bekymmer.

Har googlat den där felkoden men ingen som rapporterat en lösning som fungerar riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om alla datorer har samma lösenord i nätverket

Ja, alla datorer har samma lösenord i nätverket & vi ingår i samma arbetsgrupp(ska ju egentligen inte ha betydelse det där med arbetsgrupp) och mappar är utdelade, jag kommer så långt att jag kan se dom utdelade mapparna, men inte få åtkomst till dom, tyvärr.

EDIT

Ingen som har förslag på vad jag kan göra? Måste verkligen ha igång så laptopen kan kommunicera via hemgruppen med dom andra datorerna. (trådlöst) blir verkligen tom på det här.

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Hej,

Tänkte bara höra om det finns någon som vill/kan ge mig lite råd/support angående det här? Har fortfarande inte lyckats lösa detta problem, har köpt ny router nu som är IPv6 certifierad och IPv6 ready samt har Windows 7 logga på men ändå inte, var nog inte felet den gamla routern heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Windows 7 på alla datorerna?

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverks-och delningscenter- ändra avancerade delningsinställningar. Bocka i och spara:

-aktivera nätverksidentifiering

-aktivera fil och skrivardelning

-aktivera delning så alla med nätverksåtkomst kan kan läsa och skriva filer i mappen

-skydda fildelningsanslutningar med 128-bitas kryptering

- inaktivera lösenordsskyddad delning

- tillåt att hemgruppsanslutningar hanteras i windows

Då brukar det funka att komma åt mapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det fungerar via trådat nätverk men så fort en trådlös enhet ska ansluta till hemgruppen så strular det trots att alla inställningar är som dom ska i nätverks och delningscenter. Är det något med IPv6 som ställer till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Windows 7 på alla datorerna?

http://www.microsoft...36-acc918ba7af2

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

Men meningen med hemgrupp är väl att inte behöva skapa ett nytt konto enbart för hemgruppen? Det är på en stationär dator Windows 7 Professional 32-bitars, på den andra stationära Windows 7 Professional 64-bitars och på den trådlösa Windows 7 Professional 64-bitars, alla är orginal.

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lusläst länkarna och provat alla olika kombinationer här nu, även skapat nya användarkonton på den bärbara och på de stationära, mellan de stationära fungerar det direkt om de är i samma hemgrupp,kan lägga till nätverksresurser och ansluta till mappar och kopiera och läsa filer, men den trådlösa bärbara vill verkligen inte trots att jag hittar mapparna.

Några mer förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog kollat det mesta, men detta kanske kan hjälpa:

Gissar på att det strular med IPv4 och IPv6.

Har du provat med att inaktivera "Teredo Tunneling" ifrån den bärbara eller ifrån samtliga datorer ?

I enhetshantararen KAN det dyka upp en "jäkla massa nya" nätverkskort eller 6-4 adaptrar.

Kolla med "Visa dolda enheter" i enhetshanteraren.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses, hade över 400st "6to4" adaptrar i enhetshanteraren när jag valde att visa dolda enheter, lyckdes lösa det genom denna tråden, http://www.ryanvictory.com/posts/automating-6to4-adapter-removal-in-windows/

Hämtade hem devcon.exe för 64-bitars operativsystem, lade programet i "c:\windows\temp" mappen. måste vara en mapp under "PATH" för att det ska fungera, sen körde jag kommandot under kommandoprompten som jag fick upp via start och skrev "cmd" i sökrutan.

Sedan under c:\windows\temp skrev jag in "devcon remove @root\*6to4mp" och så tog det ca 2 timmar innan den raderat allt, sen inaktiverade jag IPv6, startade om datorn och nu fungerar allt perfekt, den ansluter till det trådlösa nätverket omedelbart, hemgrupperna fungerar igen :)

Kan jag lägga upp filerna här som behövs för att det ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det fungerar. :-)

Vet inte hur det kommer att funka mot nätet om/när IPv6 används, om du inaktiverar IPv6.

IP adresserna med IPv4 har nog tagit slut vid det här laget.

Routern kanske omvandlar IP protokollen ?

Lägg upp filerna eller länka, kan vara någon annan som har problem med samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu på morgonen så fungerade inte "hemgrupp" på den trådlösa för den säger att IPv6 måste vara aktiverat för att det ska fungera. Så jag måste hitta en fix som gör att inte det blir en massa 6to4 adaptrar igen nu om jag aktiverar IPV6 på nytt. Har någon en lösning på det blir jag glad för att ha IPv6 aktiverat är ju ett måste för att hemgrupp ska fungera och jag vill inte sitta en gång per vecka och göra den här proceduren.

Här kommer iaf länkarna samt beskrivning.

--

http://www.ryanvictory.com/posts/automating-6to4-adapter-removal-in-windows/

Här är länken till devcon.exe för 64-bitars operativsystem. http://www.ryanvicto...s/devcon-64.zip

Och är man osäker på kommandon i devcon så finns en bath-fil här som gör det automatiskt.

http://www.ryanvicto...6to4remover.zip

VIKTIGT

Många säger att det blir "remove failed" i kommandoprompten när dom kört remove kommandot men det beror på att man måste köra programet som administratör, även om man är inloggad som administratör. Så glöm inte det.

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kikat här ? :

http://support.microsoft.com/kb/980486

Du har inte råkat att aktivera ? :

"Du aktiverar funktionen trådlösa lösningar nätverk att använda virtuella WiFi-funktionen på datorn"

Jag har för mig att det finns en Fix/KB för problemet med att det automatiskt skapas 6to4 adaptrar,

ska ha kommit ifrån Windows update. ?

Använder själv både IPV4 och -6 trådlöst,, har inga problem med 6to4 adaptrar.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...