Gå till innehåll

Att sätta in pengar nuförtiden


Stim

Recommended Posts

Vet inte vart jag skulle dra upp frågan men eftersom ändå var och snurrade runt här på alltomxp forumet så kan jag lika gärna dra den här.

på måndag (om jag inte nämnt det tidigare ) drar jag utrikes och var därför idag och skulle ordna med pengar till konto därifrån visa uttagen kommer att göras ifrån. Belopp (lite över 60 000) skulle sättas in och plötsligt börjar killen där ifrågasätta varifrån pengarna kom osv.

Jag berättar det för honom och samtidigt frågar honom om detta var något han var skyldig att undra över (menar vad nu han / banken hade med det att göra :rolleyes: ) och får till svar att så var det. Dvs. sedan omkring mars månad någon gång (uppfattade inte årtalet eller om han nämnde det eller om han menar från detta år.)

Jag undra om detta verkligen kan vara riktigt och om nån annan råkat ut för samma sak. Varför vill banken veta detta? Är det bara swedbank eller nån regel som införts hos alla banker och numera skyldiga att ifrågasätta sina kunder varifrån deras pengar de skall sätta in på konto/konton kommer ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ochså varit ute för en sån grej i höstas, oxå hos Swedbank..

Hadde sålt en bil cach och det gillade dom inte alls på banken, men efter ett samtal med någon kontorsnisse och massa dravell hit och dit fick jag till slut sätta in dom.

Men jag hadde inte heller någon aning om att detta var något man "brukar" fråga.

Är väll så pass vanligt med rånbyten och dyligt idag eller nått :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger säkert ihop med dom amerikanska kontrollagar som numera lobbas igenom, över hela europa... terroristlagstiftning brukar det visst kallas! :angry:

Detta med frågor om varför större penningsummor skall ut/in hade jag även på 80-talet i swedbank (vad det nu var swedbank hette då ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det samma på Island.

Om du öppnar ett konto då skriver du under att du inte använder det til að tvätta pengar och över 100.000 ISK då frågar dom var í från fick du pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2007 åkte 50 000kr in på samma konto som detta (även då för samma anledning, för utlandsresa) och ingen ifrågasatte något och satte in som vanligt.

Om man infört nån ny lag nyligen (killen på banken nämnde nåt om mars månad) så var går egentligen den gränsen? För att de skall börja ifrågasätta när insättningar skall göras är det vid 500 kronor redan, eller 1000, 30000, eller just efter 60000?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fån den 15/3 -09 gäller lagen mot penningtvätt i Sverige. Den grundar sig på EU:s tredje penningtvättsdirektiv och gäller i alla EU-länder. Lagen gäller även för företag utanför den finansiella sektorn.

När du vill göra en inbetalning eller en annan transaktion, måste du visa ID-handling och svara på frågor när tjänstemannen frågar efter det.

Om inte lagen följs kan den enskilde tjänstemannen straffas och banken drabbas av sanktioner av finansinspektionen.

Några specifika summor nämns inte, men om kunden vill genomföra transaktioner som är ovanliga eller som banken inte förstår bakgrunden till måste bankpersonalen ställa frågor bland annat om avsikten med transaktionen och pengarnas ursprung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det förklarar varför jag även fick uppvisa ID handling (bara swedbanks visa kortet jag lämnade fram samma veva dög visst inte).

Detta innebär alltså att dessa uppgifter lagras nånstans om vem som satt in penarna till viss konto. En vän som till exempel skall sätta in pengar på någons konto kommer alltså att lagras nånstans på samma sätt som någon ska sätta in till sitt eget konto.

Tur att man lämnar Sverige, börjar bli less på all kontroll, lagringar och allt vad det nu är som införts på sistone , visserligen bara 6 månader men ändå 6 månader mindre i detta kontrollsamhället.

Ni som är kvar här får väl försöka att ha det så bra det går så länge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos en tidigare arbetsgivare fick jag lönen kontant i näven och fick själv gå o sätta in den på banken. Hade väl i hemlighet stämplats som penningtvättare i något register om jag gjort så idag.

Tur att man lämnar Sverige, börjar bli less på all kontroll, lagringar och allt vad det nu är som införts på sistone , visserligen bara 6 månader men ändå 6 månader mindre i detta kontrollsamhället.

Ni som är kvar här får väl försöka att ha det så bra det går så länge :)

Du glömmer väl inte rösta på lämpligt parti innan du reser så kanske du slipper ännu mer sådan skit när du kommer hem igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos en tidigare arbetsgivare fick jag lönen kontant i näven och fick själv gå o sätta in den på banken. Hade väl i hemlighet stämplats som penningtvättare i något register om jag gjort så idag.

Du glömmer väl inte rösta på lämpligt parti innan du reser så kanske du slipper ännu mer sådan skit när du kommer hem igen.

Hej på er alla. jag hade varit glad om jag haft en bank o sätta in dom på. åkte runt idag o skulle sätta in pengar på X antal NB banker, Dom hanterar inte kontanter längre, o va ska man ha en bank till om man inte får sätta in pengar på den ???, ang de andra ni prata om så har jag hört detta o delvis är de väl för att få bort "svart" pengar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vart jag skulle dra upp frågan men eftersom ändå var och snurrade runt här på alltomxp forumet så kan jag lika gärna dra den här.

på måndag (om jag inte nämnt det tidigare ) drar jag utrikes och var därför idag och skulle ordna med pengar till konto därifrån visa uttagen kommer att göras ifrån. Belopp (lite över 60 000) skulle sättas in och plötsligt börjar killen där ifrågasätta varifrån pengarna kom osv.

Jag berättar det för honom och samtidigt frågar honom om detta var något han var skyldig att undra över (menar vad nu han / banken hade med det att göra :rolleyes: ) och får till svar att så var det. Dvs. sedan omkring mars månad någon gång (uppfattade inte årtalet eller om han nämnde det eller om han menar från detta år.)

Jag undra om detta verkligen kan vara riktigt och om nån annan råkat ut för samma sak. Varför vill banken veta detta? Är det bara swedbank eller nån regel som införts hos alla banker och numera skyldiga att ifrågasätta sina kunder varifrån deras pengar de skall sätta in på konto/konton kommer ifrån?

Kan du inte säga att du har sålt en bil?

Och sedan är det bra att ha flera banker med pengar i varje bank.Bara dom är kopplade till visa eller något annat.

Sätt även in pengar på svenska spel och ta ut dom då och då.Det kanske verkar skumt att sätta in så mycket pengar på en gång.Dom kanske tror du har rånat en värdetransport :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...