Gå till innehåll

Windows 7 RC2 på gång?


Manneman

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Allltså kommer man släppa en "ofärdig" windows version (RC=RTM) för att sedan skeppa alla fixar i ett sp1?

var det inte precis så man gjorde med Vista?

i så fall kan ju Windows 7 hypen dämpa sig rejält och välkommna Vista v.2

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara möjligt att Microsoft är på gång med Windows 7 RC2 Build 7200? Hade för mig att det skulle komma bara ett RC och inte ett till. Man vet aldrig vad Microsoft har för sig egentligen,

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allltså kommer man släppa en "ofärdig" windows version (RC=RTM) för att sedan skeppa alla fixar i ett sp1?

var det inte precis så man gjorde med Vista?

i så fall kan ju Windows 7 hypen dämpa sig rejält och välkommna Vista v.2

Just detta som du uttrycker, Si3rra, skriver man i ett inlägg på Windows7Center:

"Some may have the impression that Microsoft intends to release Windows 7 even though it isnt as good as it should been. However, a more likely scenario would be that the foundation for SP1 is being laid out and all bug fixes that are not passed through to the RTM will be worked into SP1."

Om det överensstämmer med din syn på att operativet inte skulle vara färdigt när det släpps så har du ju rätt. Säkert har Microsoft jobbat så här hela tiden utan att vi har vetat om det i tidigare versioner. Jag tror inte att vi behöver vara oroliga för att Microsoft komemr att släppa ett "ofärdigt" operativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att vi behöver vara oroliga för att Microsoft komemr att släppa ett "ofärdigt" operativ.

Nej, det kan vi snarare vara helt säkra på... det har aldrig släppts ett "färdigt" operativ, så varför skulle W 7 vara annorlunda! Å andra sidan måste man vara ärlig och erkänna att W 7 säkert är det hittills mest fullgångna operativet... och det redan innan RTM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

alltså med "ofärdigt" menar jag att man släpper en produkt som man vet har problem och som man har lösningarna på färdiga, och så pressar man ut det på marknaden för att få in pengar, och så får användarna jobba i en miljö som inte fungerar 100% för att Microsoft nu ska vänta och släppa allt i det stora servicepacket.

Om man är medveten om fel innan RTM så borde man väl kunna rätta till dessa och få en väl fungerande produkt från början?

Såg ju hur det var med Vista, "ingen" ville köra det i början, men efter sp1 så har man t.om sett folk som rekommenderar det istället för XP, kommer vi få en likadan historia nu tro?

Detta också minska jobbet för de företag som rullar ut windows 7 som efter relesen måste rulla ut ett SP.

En sak att släppa ett SP för att utvecka Windows vidare och en annan sak att släppa ett SP för att göra klart en släppt produkt.

Det mesta annat man köper här i världen är ju "färdigutvecklat" innan den når kunden.

- Hej jag vill köpa den här bilen

- Ja, det går bra, men du måste komma in med den om 2 månader så vi kan byta motorn för det är fel på den.

- jaha, det går bra!

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Hej jag vill köpa den här bilen

- Ja, det går bra, men du måste komma in med den om 2 månader så vi kan byta motorn för det är fel på den.

- jaha, det går bra!

Uj uj uj :) om du bara visste hur rätt du har där.. iof så säger man ju aldrig så till "slutkunden" alltså själva bilköparen men det händer hela tiden att vissa chassienr serier sätts i "karantän" hos importören osv och detta med en glad beskrivning om hur vi om ett par månader ska ta in bilen för exempelvis ombygnad av bärarmsinfästningar (ganska vitalt) när man då arbetat fram en lösning på problemet och många bilhandlare skiter fullständigt i denna karantän och säljer bilarna så fort som möjligt för att få in kulorna och göra kunderna som redan väntat ett halvår på produktionen nöjda såklart.

Sen får man hitta på en snygg lögn för de kunder som köpt de drabbade bilarna och försöka locka in dom till verksatden för nått blaj som "uppdatering" av någon meningslös modul fast man i själva verket börjar kapa i ramen på bilen och "bygger om den" :) detta får kunden sällan eller aldrig reda på..

Har även haft kunder som valt ex dieselpartikelfilter men inte haft det på bilen för ens efter ett år eller närmaste servicetillfälle, helt ovetande och i tron om att de fått vad de köpt.

Och detta för att det inte funnits några filter på fabriken :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iallafall har jag tappat förtroendet för deras kvalitet när det gäller utvecklingssviten Visual Studio 2010. Den kommer släppas utan att vara i närheten av klar, även enligt utvecklarna själva. Citat "vi har inte haft tid". Bullshit!

Microsofts C++-kompilator 2010 kommer inte ha stöd för C++ 2010... Det kallar jag en ofärdig produkt!

Medioker kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså med "ofärdigt" menar jag att man släpper en produkt som man vet har problem och som man har lösningarna på färdiga, och så pressar man ut det på marknaden för att få in pengar, och så får användarna jobba i en miljö som inte fungerar 100% för att Microsoft nu ska vänta och släppa allt i det stora servicepacket.

Om man är medveten om fel innan RTM så borde man väl kunna rätta till dessa och få en väl fungerande produkt från början?

Såg ju hur det var med Vista, "ingen" ville köra det i början, men efter sp1 så har man t.om sett folk som rekommenderar det istället för XP, kommer vi få en likadan historia nu tro?

Detta också minska jobbet för de företag som rullar ut windows 7 som efter relesen måste rulla ut ett SP.

En sak att släppa ett SP för att utvecka Windows vidare och en annan sak att släppa ett SP för att göra klart en släppt produkt.

Det mesta annat man köper här i världen är ju "färdigutvecklat" innan den når kunden.

- Hej jag vill köpa den här bilen

- Ja, det går bra, men du måste komma in med den om 2 månader så vi kan byta motorn för det är fel på den.

- jaha, det går bra!

Nu är det ju inte riktigt så enkelt som du beskriver, att bedriva utveckligen av Windows är ganska komplext, mer komplext en vad du troligen kan föreställa dig, till att börja med så finns det i stort sätt ingen "färdig" version ab Windows i den bemärkelse som kanske många tror, jaha nu är Windows 7 "färdigt" va skönt då kan vi börja om på nytt, planera för och utveckla "Windows 8". Så fungerar det inte utan man jobba med ungefär ett 10årigt perspektiv av development cyckeln när det gäller Windows, Med det innebär det också att det pågår en hel del parallel utveckling, de flesta skulle nog skratta åt mig om jag säger att man har kompilerat "Windows 8" builds i månander? Att hantera vad som ska in i vilken version hanterar om prioriteringar som görs utifån ett antal olika faktorer, så sent i release cyckeln som Windows 7 befinner sig i just nu, och har gjort ända sen RC Escrow dvs I mars någon gång så vill man inte utföra större färändringar i koden, helst inga förändringar alls om det INTE rör sig om så kallade "showstoppers", en "showstopper" är en blocking issue som gör att ett visst kund segmement, eller större enterprise företag inte kan rulla ut Windows 7 p.g denna, då kommer man prioritera en sådan DCR/Bugg och se till att fixa den.

Så till din fråga/kommentar egentligen? Varför shippar man Windows 7 (eller någon version av Windows över huvetaget) med buggar? När man vet att dom existerar, och kanske till och med har en lösning på dem?. Anledningen till att man låser ner koden som jag förklarat ovan är att om man skulle försöka fixa _alla_ issues, så kommer dom tillsammans faktiskt generera flera issues (kanske) tillsammans en vad dom från början va, vilket fall som helst så är det oftast en o kontrollerad tidsfaktor. Låt mig ge dig ett exempel från utveckligen av Longhorn/Windows Vista: Gruppen Power Users implementation i tidigare OS, (Den infördes i Windows 2000) visade sig inte vara helt lyckad, man kunde genom att vara medlem av denna potentiellt sätt bli administrator.. Så man beslöt att tabort gruppen, 4st builds jag testade hade man tagit bort gruppen som åtgärd. Detta fick förödande konsekvenser i form av intern kod som va beronde av gruppens existens (viss detta hade man kanske tids nog kunnat korrikera) men för och inte tala om de flera tusen 3parts applikationer, tjänster och integrationer som slutade fungerade bara på grund av gruppens existens, gruppen finns nu alltså kvar men ger inga speciella rättigheter, Det är alltså inte bara o "fixa till" nått och sen tuta o köra, ibland kan man även veta med sig att man behöver förändra så pass många komponenter att man senarelägger en feature/fix/dcr/bugg till nästa version av OS:et.

Så det är inte speciellt konstigt att man börjar hantera "fixar" i en separat branch som sedan kommer att resultera i ett Service Pack, Se det som en fortsätt "normal" vidare utveckling av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara möjligt att Microsoft är på gång med Windows 7 RC2 Build 7200? Hade för mig att det skulle komma bara ett RC och inte ett till. Man vet aldrig vad Microsoft har för sig egentligen,

//DAson

Japp den finns redan ute men heter 7201 som läkt

-----------------------------------------------------------------------------------

BUILD: 6.1.7201.0.winmain_win7ids.090601-1516 - IDX (RC2) branch

7201.0.090601-1516_x86fre_client_en-us_Retail_Ultimate-GRMCULFRER_EN_DVD.iso

SIZE: 2,499,923,968 bytes

MD5: 70E48837DD513BA98FE483AFD0746E37

SHA1: F2BC6FC5861C76C401DF6DA7137962C727ED938D

CRC: 102CCA5A

-----------------------------------------------------------------------------------

BUILD: 6.1.7201.0.winmain_win7ids.090601-1516 - IDX (RC2) branch

7201.0.090601-1516_x64fre_client_en-us_Retail_Ultimate-GRMCULXFRER_EN_DVD.iso

SIZE: 3,223,117,824 bytes

MD5: A64636ED74E50E7E882CDB5B80A8FCFA

SHA1: 92AC49897DE56F62BF0EF5C138974179EDE74C50

CRС: 0AFDFA70

-----------------------------------------------------------------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som tydligen kör 3 olka version av windows 7, vilken tycker du fungerar bäst mellan 7100 och 7201? (räknar bort beta 1)

Använder egentligen mest 7100-builden (jobbdatorn) och tycker den flyter på väldigt bra. Utklassar den Vista-installation som jag körde innan (övervägde starkt att gå tillbaks till XP). Har inte haft några problem med vare sig applikationer eller drivrutiner. Jo förresten SE:s PC Suite är inte riktigt med på banan, men det skyller jag på den koftiga programvaran.

7201 instalerade jag igår på två datorer, en labb-dator (hp6930p med 4GB) som nyinstallation mest för att se att det inte var något "fuffens" med iso:n och sedan som en uppgradering (7137->7201) på min privata hp6720. Där har jag inte hunnit använda den så mycket men det går lite segt att starta vissa apps (FF bla) men det skyller jag än så länge på att det är en uppgradering, och inte en nyinst. Blev tvungen att ominstallera Belkin Control Center för att komma åt min nätverks-usb-hub. Vi får se om jag ominstallerar eller lever med detta lilla problem

Min netbook har jag inte använt på ett tag, tar den mest med på resor och det har inte blivit nån på ett tag. Ev åker den med ut i skogen i helgen enbart för att fixa batteritidsproblem. Kan inte uttala mig om skillnaderna mot de andra två bygena mao.

Kommer dock att behålla 7100 på jobbdatorn till rtm:n dyker upp på MSDN, känns inte som något direkt lyft med 7201 som gör att jag orkar ominstallera, fixa in i domänen (måste ha tag på nån med rättigheter till detta) mm.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...