Gå till innehåll

Windows 7 RTM


HlK

Recommended Posts

Jag har kört RTM två dagar nu och tycker att Windows 7 är rappare än någonsin. Installationen (från USB) gick på några minuter och Windows hittade all min hårdvara (eget bygge). Allt fungerar utmärkt!

Vad har du för synpunkter?

Redigerad av HlK
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 61
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

So far so good säger jag. Windows 7 RTM fungerar hittills som en klocka!

Som en bitterkärring måste jag vara kärringen mot strömmen. Tyckte RTM inte fungerade lika bra som RC:n. Bla så hittades inte grafikkortet, prestandan var sämre och en del annat som jag störde mig på i RTM men som inte fanns i RC. Tror jag stannar kvar med Vista trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en bitterkärring måste jag vara kärringen mot strömmen. Tyckte RTM inte fungerade lika bra som RC:n. Bla så hittades inte grafikkortet, prestandan var sämre och en del annat som jag störde mig på i RTM men som inte fanns i RC. Tror jag stannar kvar med Vista trots allt.

Du får gärna utveckla detta lite. Vad var problemet med prestanda, inom vilket område? Och vad är det som du stör dig på i RTM som inte fanns i RC? Anledningen till att jag frågar detta är att det egentligen är rätt få förändringar gjorda i koden mellan RC och RTM och dessa ska snarare göra saken bättre inte sämre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna utveckla detta lite. Vad var problemet med prestanda, inom vilket område? Och vad är det som du stör dig på i RTM som inte fanns i RC? Anledningen till att jag frågar detta är att det egentligen är rätt få förändringar gjorda i koden mellan RC och RTM och dessa ska snarare göra saken bättre inte sämre :)

I RC:n installerades allting toksnabbt. Inga som helst problem. Allt fungerade klockrent. Behövde inte en enda drivis från extern källa faktiskt.

I RTM så gick det inte att installera grafikkortet (ATI Express 1200) utan jag fick nöja mig med 1024*768, kopplingen mellan den externa disken var minst sagt märklig - när jag anslöt den så öppnades alla mappar i separata fönster, vilket de aldrig gjort förr. Man fick plugga ur o plugga in den igen ett par ggr ibland innan det fungerade. Diskprestandan försämrades märkbart, den läste/skrev ohyggligt mkt mer av någon outgrundlig anledning. Sen rent över lag så kändes det som att OS:et i sig inte reagerade lika snabbt på programstarter (Firefox, word, utforkaren) som RC:N gjorde. Vidare så var det nästan omöjligt att få SonyEricsson PC Siute att fungera med RTM, vilket gick klockrent i RC. Blev lite besviken på RTM:en om jag ska jämföra med RC:n, och jag har ändå mer än 15 år erfarenhet av datorer.

Jag sökte och spånade tex på grafikkortet men märkligt att Drv fungerade på RC men inte RTM tex. Det var ju samma dator och samma hårdvara och allting men av någon anledning så upplevde jag RTM som långsammare och mindre benägen att fungera med drivisarna. Tutar på med Vista och XP via VMWare, vilket går grymt snabbt och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Realtek AC97 drivrutinen som kommer från Windows update,

efter den installerats så stannar laddningen upp ca 1 minut mellan startskärmen och att skrivbordet visas, med endast en muspekare och ingen aktivitet.

När man kommer in i Windows står det en lång stund att "sound service is not running" (om man håller pekaren över högtalaren i tray).

Samt när man öppnar "ljudkontrollpanelen (realteks egna)" från tray, så frågar Windows om dll - tillägget kördes korrekt.

Kan väl inflika att Windows 7 RTM misslyckades att automatiskt installera 2 av mina 3 nätverkskort :P

ett realtek 802.11b och ett sis-900 based.

D-link dwl-g650 gick däremot bra.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Realtek AC97 drivrutinen som kommer från Windows update,

efter den installerats så stannar laddningen upp ca 1 minut mellan startskärmen och att skrivbordet visas, med endast en muspekare och ingen aktivitet.

När man kommer in i Windows står det en lång stund att "sound service is not running" (om man håller pekaren över högtalaren i tray).

Samt när man öppnar "ljudkontrollpanelen (realteks egna)" från tray, så frågar Windows om dll - tillägget kördes korrekt.

Kan väl inflika att Windows 7 RTM misslyckades att automatiskt installera 2 av mina 3 nätverkskort :P

ett realtek 802.11b och ett sis-900 based.

D-link dwl-g650 gick däremot bra.

Ja något märkligt med RTM är det, men ska givetvis ge det en chans till då det ligger på en officiell DVD, men innan dess får det nog vara med fler tester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RTM hittade alla drivrutiner till och med när jag installerade 64x har bla en gammal HP färglaser som brukar ställa till problem. Men nu till mitt stora problem. När jag öppnar ett office dokument i hemma nätverket tar det tar det 20 sekunder om jag kopierar mappen till min egen burk och sen öppnar dokumentet går det direkt.

Jag installerade RC igen då öppnas office direkt även i från homegroup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SonyEricsson PC Siute

Det där programet har väl aldrig någonsin fungerat riktigt som det ska? Min erfarenhet är att det är helt totalt värdelöst, även under Vista när jag körde det.

Buggit och kräver omstarter för att hitta telefon etc....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där programet har väl aldrig någonsin fungerat riktigt som det ska? Min erfarenhet är att det är helt totalt värdelöst, även under Vista när jag körde det.

Buggit och kräver omstarter för att hitta telefon etc....

Nä, faktiskt inte. PC Suite fungerar alldeles utmärkt om man tar det kallt och installerar alla drivisar. Har aldrig haft problem med det i stort sett. Däremot kan det ta nästan 20-25 minuter att installera, vilket jag tycker är löjligt lång tid. Fungerar underbart när man vill synka med Outlook osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack wheninrome för det uttömmande svaret till varför du anser att RC:n fungerar bättre än RTM.

Generellt sett så vill jag också säga att räkna med att det kommer uppdaterade drivrutiner, buggfixar och kompatibilitetsfixar från Microsoft och mjuk- och hårdvarutillverkare vad det lider. Även om det nu är en skarp produkt så är vissa problem att räkna med i början :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett så vill jag också säga att räkna med att det kommer uppdaterade drivrutiner, buggfixar och kompatibilitetsfixar från Microsoft och mjuk- och hårdvarutillverkare vad det lider. Även om det nu är en skarp produkt så är vissa problem att räkna med i början :)

Håller också med :)

Windows7 är en intressant & spännande inovation och vi får säkert nöjet att få möta ändå mer framöver efterhand som det utvecklas.

Något som jag personligen ser fram emot är ju detta bl.a vad gäller hjälpa upp kompatibilitet där de kanske idag saknas vissa smärre justeringar i samband med äldre utrustning osv. Har själv en Crt skärm som inte riktigt lyckats få till en ok grundinställning, default inställningarna för text och DPI verkar inte ha stämt så bra med grafikkort och skärm. Brukar inte använda glasögon i vanliga fall men efter installationen så var det bud om de:)

En annan grej som jag upplevt som lite irriterande var ju också installationen utav Telias USB modem för mobilt bredband, som blev lite av en hård nöt & knäcka till en början, men till slut så fick ju även det projektet ett lyckligt slut och anslutningen fungerar så här långt bra!

Vad gäller annan utrustning som skrivare och scanner, så får jag påstå att Windows7 har skött sig bättre än vad XP professional gjort tidigare.

Fanns inga strul med installationen alls och grejerna fungerar så här långt perfekt!

Något som också är värt att påpeka, är Nätverksdelen i Windows7 som tycks vara betydligt mer stabilt än vad som varit fallet hos mig i XP.

Det har så här långt inte funnits en tillstymmelse utav DNS rellaterade fel eller bruten nätverks anslutning som jag annars dras med dagligen i XP.

Ska man göra en egen bedömning vad gäller skillnader och tester mellan Windows7 och XP pro ifråga om prestanda, snabbhet osv, 13% hit eller dit.

Skulle det nu vara en viss skillnad mellan dessa OS så har man ändå tjänat och vunnit på den trevliga upplevelsen i Windows7 jämfört med XP miljön.

Även om jag nu personligen knappt kan märka en skillnad i snabbhet då jag kör med en 3,06GHz processor i båda fallen vilket förvillar en aning.

Lätt & bli fartblind då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Hos mej funkar allt perfekt förutom i den här datorn visas processorn som 2.13ghz fast det är en 2.4 trimmad till 3.92..lite lustigt och det har varit likadant i alla tidigare versioner med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mej funkar allt perfekt förutom i den här datorn visas processorn som 2.13ghz fast det är en 2.4 trimmad till 3.92..lite lustigt och det har varit likadant i alla tidigare versioner med..

:D lustigt?

Är du medveten om orden "förkortad livslängd" vid överklockning?

Kanske datorn försöker tala om något för dig då den hela tiden visar siffran 13 i ett kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mej funkar allt perfekt förutom i den här datorn visas processorn som 2.13ghz fast det är en 2.4 trimmad till 3.92..lite lustigt och det har varit likadant i alla tidigare versioner med..

Jösses... det var nog den värsta klockningen jag hört talas om... Det verkar mer som du har klockat den åt fel håll.

För att återgå till tråden: Har varit med sen innan första betan. Redan då var det otroligt stabilt och för egen del klassade det ut Vista. Sedan dess har det varit det primära systemet i nästan alla datorerna här hemma. Med tiden har det bara blivit bättre och bättre. Skillnaden mellan RC och Retail är ganska liten. Språkbuggar har rättats till och hela systemet känns mer "finslipat". Installationen (från scratch) gick ännu fortare än de tidigare versionerna. Ganska oviktigt för mig, då jag inte har behövt ominstallera Win 7 speciellt mycket. Visst... under vägens gång har jag stött på någon alvarlig hårdvarubugg, men den är som bortblåst.

Hurra för att köra Windows 7... rena balsamkuren för datorn.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
:D lustigt?

Är du medveten om orden "förkortad livslängd" vid överklockning?

Kanske datorn försöker tala om något för dig då den hela tiden visar siffran 13 i ett kör.

Det har fungerat i 2 år hittils och i vista tex visar det rätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
:) I såfall får vi grattulera!...Men hur står det till i högre nedre hörnet?..Mår lilltån bra?;)

Det är aktiverat om det är det du menar...upp till 4ghz på en q6600 är inget ovanligt och bara man har koll på värmen så är det ingen större fara..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
Spännande :)

Hoppas den håller framöver!

Ja tiden går fort när man har roligt ;) Ska bege mig vidare nu..

som sagt värmen som är avgörande för livslängden och dessa 65nm processorer tål upp till 85 grader lätt..min ligger på ca 55 vid last...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt värmen som är avgörande för livslängden och dessa 65nm processorer tål upp till 85 grader lätt..min ligger på ca 55 vid last...

Har du checkat så kärnorna inte rapporterar på samma vis som systemet gjorde med dina GHz ?

Ja menar, tänk om den visar lägre temp än vad den egentligen har vid t.ex belastning.

Å andra sidan är det ju inte ovanligt heller att t.om människor kan känna ungdomlighet emellanåt.

Ju högre upp i åren desto värre kan de ju bli ibland, men samtidigt så är det ju ett jättebra friskhets-tecken!

;)

Föresten är det någon mer än mig som kan höra Åskan mullra?

Hörde precis att de sa Pling! Pling! Pling! i telefonen..bäst & dra ur kontakterna :o

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa
Har du checkat så kärnorna inte rapporterar på samma vis som systemet gjorde med dina GHz ?

Ja menar, tänk om den visar lägre temp än vad den egentligen har vid t.ex belastning.

Å andra sidan är det ju inte ovanligt heller att t.om människor kan känna ungdomlighet emellanåt.

Ju högre upp i åren desto värre kan de ju bli ibland, men samtidigt så är det ju ett jättebra friskhets-tecken!

;)

Föresten är det någon mer än mig som kan höra Åskan mullra?

Hörde precis att de sa Pling! Pling! Pling! i telefonen..bäst & dra ur kontakterna :o

nej..vista och cpu-z liksom bios visar 3.92ghz..rätt överallt utom i 7an...alla kärnor visar samma temp med skillnad på ngn grad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...