Gå till innehåll

Priser på Windows 7 i Sverige


LightningStrike

Recommended Posts

Såg att Webhallen har lagt ut priser för Windows 7

  • Microsoft Windows 7 Home Premium Eng (Operativsystem) 1969:-
    Microsoft Windows 7 Home Premium Sve (Operativsystem) 1969:-
    Microsoft Windows 7 Professional Eng (Operativsystem) 3075:-
    Microsoft Windows 7 Professional Sve (Operativsystem) 3075:-
    Microsoft Windows 7 Ultimate Eng (Operativsystem) 3185:-
    Microsoft Windows 7 Ultimate Sve (Operativsystem) 3185:-

Min fråga är bara om det är dessa priser som gäller, har inte hört eller sett några priser någon annan stans.

Jag tycker priset är för högt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan man ju lugnt säga och utan några som helst samvetskval kan man konstatera att de inte kan skylla på något annat än sig själva att folk kommer köra piratkopior i samma utsträckning som tidigare.

Man undrar ju vad microsoft grundar denna respektlösa diskriminering av svenskar på (och säkert andra nationaliteter också)... jämfört med, i första hand, den engelsktalande delen av världen alltså!

För det kan väl aldrig vara svenskt näringsliv som är giriga helt enkelt?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man undrar ju vad microsoft grundar denna respektlösa diskriminering av svenskar på

som alternativ till piratkopiering - om man nu inte får svininfluensan av att bara tänka på att man MÅSTE betala för program - så kan ju OEM licenser kanske vara svaret. Ta en ordentlig titt på vad Dustin lagt ut för priser, speciellt om ni inte behöver ha svensk språkversion.

Nästa steg är att studenterbjudandena dyker upp. Det är dags nu.

Prismässigt sett så tycker jag att windowsversionerna skulle ha samma pris över hela världen omräknat i lokal valuta med eventuell skatt tillagd. Och naturligtvis att alla förmåner som finns i USA borde gälla i övriga världen. Är man inskriven på ett lärosäte i Uppsala eller i Kenya så borde man ha samma möjlighet att kunna ta till sig erbjudandet om låga studentpriser som i USA. Har man en förhandbokning under en begränsad tid så borde ALLA ha möjlighet att göra den förhandsbokningen.

Men det är väl bara drömmar - Microsoft gör precis som de vill och följer väl sina gamla regler som räknenissarna anser vara minsta möjliga prissättning för att det skall gå runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag uppgraderar/byter dator ganska ofta känns inte OEM så intressant för min del. Visst jag KAN ju ta OEM med mig men grejen är ju att jag VILL vara helt laglig.

Jag går också och väntar på studenterbjudande men jag misstänker att det lär dröja innan sådana kommer. Ser man på de erbjudanden på Vista som finns att få nu via CSN-kortet så är priset ok. Ultimate Retail för 1495kr är väl ca halva normalpriset, dvs ungefär samma som en OEM normalt ligger på. De finns faktiskt även att få på både svenska och engelska, däremot är det bara 32-bit och jag är ute efter 64-bit.

Om de slänger upp en Windows 7 Ultimate Retail Engelsk 64-bit för 1495kr via CSN-kortet när Windows 7 släpps så skulle jag bli mycket nöjd och slå till.

Kan inflika för någon sorts jämförelse att Adobe ger 80% (ca 28.000kr) studentrabatt på sitt värstingpaket CS4 Master Collection. Kanske ingen helt rättvis jämförelse men ändå. :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM är en är en billigare licens som har begränsningen att när man installerat den på en dator så får man inte flytta den till en annan. Meningen är att man ska klistra fast licenslappen på chassit. Förr kunde man bara få dem förinstallerade när man köpte färdiga datorer men numera kan man köpa dem separat och installera själv.

Det är naturligtvis upp till var och ens samvete om man verkligen klistrar fast den där lappen och avstår från att flytta licensen när man köper en ny dator, ingen lär ju komma hem till någon och kolla upp det.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM är en är en billigare licens som har begränsningen att när man installerat den på en dator så får man inte flytta den till en annan. Meningen är att man ska klistra fast licenslappen på chassit. Förr kunde man bara få dem förinstallerade när man köpte färdiga datorer men numera kan man köpa dem separat och installera själv.

Det är naturligtvis upp till var och ens samvete om man verkligen klistrar fast den där lappen och avstår från att flytta licensen när man köper en ny dator, ingen lär ju komma hem till någon och kolla upp det.

Inte komma hem, men troligen så fungerar ju inte aktiveringen automatiskt på den nya datorn och då får man ju ringa till Microsoft och förklara hur det kommer sig att datorn plötsligt har ändrat sin hårdvara drastiskt utan att det är en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte komma hem, men troligen så fungerar ju inte aktiveringen automatiskt på den nya datorn och då får man ju ringa till Microsoft och förklara hur det kommer sig att datorn plötsligt har ändrat sin hårdvara drastiskt utan att det är en ny dator.

Och om du installerar om för många gånger så måste man åter aktivera skivan, via nätet eller via telefon med MS. Har råkat ut för detta vid två tillfälle på en XP OEM burk. Fick åter aktivera skivan efter 12 "körningen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du installerar om för många gånger så måste man åter aktivera skivan, via nätet eller via telefon med MS. Har råkat ut för detta vid två tillfälle på en XP OEM burk. Fick åter aktivera skivan efter 12 "körningen"

Har hänt mig med.

Risken för detta är ännu större då man börjar köra virtuella installationer, sålänge allt ligger installerat i samma dator så tycks de va ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte komma hem, men troligen så fungerar ju inte aktiveringen automatiskt på den nya datorn och då får man ju ringa till Microsoft och förklara hur det kommer sig att datorn plötsligt har ändrat sin hårdvara drastiskt utan att det är en ny dator.

Japp det är också en viktig aspekt som jag glömde nämna. Efter upprepade samtal om återaktivering kan det hända att de plötsligt säger -Nej, nu tror vi att du har något fuffens för dig och vi kommer inte att omaktivera din licens, tough luck, köp en ny!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man installerar på samma hårdvara skall det inte vara några problem med att aktivera automatiskt. Däremot känner jag inte till att MS efter X antal aktiveringar säger ifrån, eftersom det som aktiveringen går på är ett unikt ID som byggs utifrån den hårdvara som finns i datorn. Således skall det gå att aktivera hur många gånger som helst utan att MS skall kunna klaga på för många gånger. Skulle något sådant ske så är det bara att skriva av sig angående detta i forumet så kan vi ta frågan vidare då.

Alla som anser att Windows 7 är för dyrt, hur mycket kan ni tänka er att betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som anser att Windows 7 är för dyrt, hur mycket kan ni tänka er att betala?

Med tanke på att Microsoft (eller vem är det som har sagt det?) säger att prisbilden är 30% LÄGRE än för Vista tycker jag att man borde gå därifrån.

Om utpriset för Vista är 2600 för fullversion så borde W7 ligga på 1800 kronor. Studentpriserna tycker jag annars är helt acceptabla 1500 för den dyrare versioen och 1000 för den enklare. Mellan 1200 och 1700 för familjepacken (och helst då också familjepack för W7 Pro).

Sedan kunde det faktiskt få vara trevligt att få sådana överraskningar som att man kunde få köpa en licens för motsvarande 30 Euro.

Vad det nu i slutändan kommer att bli så kan jag ju säga att jag har köpt på mig för dyrt och får ångra mig själv. Men vad gör man inte för att vara laglig?

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man installerar på samma hårdvara skall det inte vara några problem med att aktivera automatiskt. Däremot känner jag inte till att MS efter X antal aktiveringar säger ifrån, eftersom det som aktiveringen går på är ett unikt ID som byggs utifrån den hårdvara som finns i datorn. Således skall det gå att aktivera hur många gånger som helst utan att MS skall kunna klaga på för många gånger. Skulle något sådant ske så är det bara att skriva av sig angående detta i forumet så kan vi ta frågan vidare då.

Alla som anser att Windows 7 är för dyrt, hur mycket kan ni tänka er att betala?

Jag betalade 1110kr för Windows 7 Home Prem (64) OEM på Dustin Home.

Helt OK tycker jag!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot känner jag inte till att MS efter X antal aktiveringar säger ifrån, eftersom det som aktiveringen går på är ett unikt ID som byggs utifrån den hårdvara som finns i datorn. Således skall det gå att aktivera hur många gånger som helst utan att MS skall kunna klaga på för många gånger.

Detta har hänt mig vid två tillfällen med några års mellanrum att jag fått ringa till MS och be om hjälp för att komma vidare i installation processen för att licens numret behövdes aktiveras ingen. Ena gången pratade jag med en på MS personligen och den andra gången med en data tjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som anser att Windows 7 är för dyrt, hur mycket kan ni tänka er att betala?

För att göra det väldigt enkelt (och det borde man!) kan de skippa allt utom Professional och Ultimate.

1000kr för Professional (retail, både 32/64bit och alla språk inkluderat) och den kan döpas om till Home.

2000kr för Ultimate (retail, både 32/64bit och alla språk inkluderat) och den kan döpas om till Professional.

Utöver det borde det finnas ett rakt och enkelt mängdrabattsystem för privatanvändare, t.ex

köp 2 lika så får du 20% rabatt på andra.

köp 3 lika så får du 20% rabatt på andra, 30% på tredje.

köp 4 lika så får du 20% rabatt på andra, 30% på tredje, 40% på fjärde.

köp 5 lika så får du 20% rabatt på andra, 30% på tredje, 40% på fjärde, 50% på femte.

Max 5 licenser räcker nog för att täcka in de flesta hushåll, mer rabatt än så får t.o.m mig att få lite dåligt samvete för att jag utnyttjar stackars Microsoft. :) Företag handlar med volymlicenser som är ett avsnitt för sig.

Studentrabatt via CSN osv kan vara 50% rakt över oavsett antal.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, undra om man får sin kopia på release-dagen om man beställer därifrån?

Jag har själv lagt beställning från England men jag tror inte att de garanterar leverans till 22 oktober utan att det tar några dagar till. Men det vet man först efter att svenskt logisitkföretag har levererat till din adress. Ibland kan det gå väldigt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köp 5 lika så får du 20% rabatt på andra, 30% på tredje, 40% på fjärde, 50% på femte.

Max 5 licenser räcker nog för att täcka in de flesta hushåll, mer rabatt än så får t.o.m mig att få lite dåligt samvete för att jag utnyttjar stackars Microsoft. :)

Studentrabatt via CSN osv kan vara 50% rakt över oavsett antal.

Jag gillar din prismodell. Fem licenser skulle ge en genomsnittsrabatt på 28 % vilket ju inte är så tokigt men jag skulle gärna se en speciell multipack på 5 licenser som precis som familjepacken skulle vara bättre prissatt för för ett hushåll (eller litet företag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv lagt beställning från England men jag tror inte att de garanterar leverans till 22 oktober utan att det tar några dagar till. Men det vet man först efter att svenskt logisitkföretag har levererat till din adress. Ibland kan det gå väldigt snabbt.

Jag har iofs. inte så bråttom att det inte går att vänta några extra dagar. Hoppas bara erbjudandet kvarstår tills på fredag, då lönen landar på mitt konto...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iofs. inte så bråttom att det inte går att vänta några extra dagar. Hoppas bara erbjudandet kvarstår tills på fredag, då lönen landar på mitt konto...

Du kan lägga beställningen redan nu eftersom pengarna inte dras ifrån konton förrän den dag det skickas dvs den 22/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man installerar på samma hårdvara skall det inte vara några problem med att aktivera automatiskt. Däremot känner jag inte till att MS efter X antal aktiveringar säger ifrån, eftersom det som aktiveringen går på är ett unikt ID som byggs utifrån den hårdvara som finns i datorn. Således skall det gå att aktivera hur många gånger som helst utan att MS skall kunna klaga på för många gånger. Skulle något sådant ske så är det bara att skriva av sig angående detta i forumet så kan vi ta frågan vidare då.

Alla som anser att Windows 7 är för dyrt, hur mycket kan ni tänka er att betala?

Anser att priserna inte borde vara högre än i USA. För mig känns ett pris på 1500SEK för familjepaketet som rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...