Gå till innehåll

Extra Partition D Disk


Recommended Posts

Få se nu om jag kan förklara så att alla förstår.

På min HP har jag en extra disk partition ( D ) fungerar så att jag kan återställa program med mera från denna. ( Recovery ).

Vad händer med den, när man lägger in Windows 7,

Ni blir välan tokiga på alla mina frågor, hoppas inte det.

Tacksam för ett svar.

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar, kommer instalationen från Windows 7 att även lägga sig där precis som Vista ??

Så att om det blir problem med 7 an, att man kan återställa via den.

Ja jag har till vistan.

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få se nu om jag kan förklara så att alla förstår.

På min HP har jag en extra disk partition ( D ) fungerar så att jag kan återställa program med mera från denna. ( Recovery ).

Vad händer med den, när man lägger in Windows 7,

Ni blir välan tokiga på alla mina frågor, hoppas inte det.

Tacksam för ett svar.

LB

Så länge du ersätter befintliga Windows med Windows 7 på huvudhårddisken ( C ) så skall det nog inte vara någon fara.

Ser du din återställningspartition/enhet? Min är dold och skyddad, men man kan se den med hjälp av div. verktyg, inte annars.

Skit i Windows7, det är bara ytterligare en extra kostym som ger dig nya problem.....;-)

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 kommer inte göra något med din recovery partition, utan den kommer även fortfarande innehålla Vista som den innehöll från fabriken.

Så om du skulle återställa från den så återställs datorn till just Vista.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bra att ha kvar den möjligheten att återgå till Vista på det sättet också, så jag skulle inte röra den partitionen.

Om datorn fortfarande är yngre än 3 år, dvs du har möjlighet att reklamera den om något händer med den, så kan det ju vara ett krav från supporten att du först prövar med en återställning till leveransskick och/eller kör något av de testprogram som kom med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bra att ha kvar den möjligheten att återgå till Vista på det sättet också, så jag skulle inte röra den partitionen.

Om datorn fortfarande är yngre än 3 år, dvs du har möjlighet att reklamera den om något händer med den, så kan det ju vara ett krav från supporten att du först prövar med en återställning till leveransskick och/eller kör något av de testprogram som kom med datorn.

Det låter vettigt.

Tack, för fint bemötande.

Tur att man är pensionär,så man inte behöver gå opp i morgon, men nu måste det bli sova av.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag, bränn ut recovery på två DVD:er. Sedan kan du använda D: till något annat. I min HP fanns det ett programval just för att bränna ut recoverydelen. Fungerar bara en gång. Jag har sedan använt recoveryskivorna och allt fungerade som det skulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken på min HP-dator lade av. så jag var tvungen att sätt in en ny hårddisk. På den gamla fanns då "recovery-partionen" kvar. Men eftersom jag vid leverans av

dator för drygt 3 år sedan hade gjort recovery-skivor så var det bara att köra dessa. Vid installationen "återskapades" en recoverydel på den nya hårddisken.

Hälsningar

Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man / Bör man ta bort den partitionen, eller formatera den ??

LB

Ur ev. ångrande eller försäljnings synpunkt så tycker jag att man bör behålla den.

Den tar inte så mycket plats.

Alt. ring din tillverkare och begär en uppsättning med skivor.

/Anderzzon

Redigerad av Adnerzzon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur ev. ångrande eller försäljnings synpunkt så tycker jag att man bör behålla den.

Den tar inte så mycket plats.

Alt. ring din tillverkare och begär en uppsättning med skivor.

/Anderzzon

Det är så rätt så, jag skall behålla den.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte få ut Vista skivan från HP, men den kostade ca. 1300 SEK, för ett år sedan, så att bränna en återställnings CD/DVD från D partitionen är nog en bra lösning om ngt skulle krångla.

Tänkte nog själv behålla den när jag installerat Windows 7.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...