Gå till innehåll

Mycket smidigt


JoWa

Recommended Posts

Internet Explorer, Firefox och Opera har som standard en sökruta aktiverad. I Firefox och Opera kan man ta bort den via högerklick, Anpassa. Mycket enkelt och klart på några sekunder. Men i IE? Nix. Internetalternativ? Nix.

Istället får man söka sig utanför programmet, antingen till Registereditorn, eller till Grupprincip!? Och det finns inte ens en nyckel att ändra i registret, utan den får man själv skapa :blink:

http://www.mydigitallife.info/2009/08/20/how-to-disable-remove-or-hide-ie8-search-box/

Smidigt? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog säga som tobias84... varför skulle någon vilja ta bort sökrutan i IE? Skulle någon obskyr toolbar vara ett bättre alternativ? Sökrutan kan jag ladda obegränsat med mina egna favoriter bland sökmotorer, och den tar ingen extra plats, samt finns med hela tiden... jag behöver alltså inte byta sida/flik för att söka. Vad skulle kunna vara enklare/bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte svara för IE men i Firefox har jag gjort genvägar så jag söker i vanliga adressfältet genom att första skriva den förkortning jag valt för sökmotorn och sedan sökorden. T.ex.

pp htc desire (söker efter htc desire på prisjakt)

ll gurka (söker efter gurka i lexins swe-eng ordlista)

tpb drougge (söker efter unni drougges böcker på the pirate bay)

osv... mycket smidigare än att leta sig upp i sökfältet och först välja rätt sökmotor tycker jag.

MEN jag har ingen aning om hur man tar bort sökrutan i Firefox som JoWa beskriver med högerklick/anpassa, det funkar inte här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

För att ta bort sökrutan i Firefox högerklicka ovanför adressfältet och välj anpassa. Dra sedan sökrutan till verktygsfältet rutan och släpp, så försvinner den.

Eller klicka på Visa -> Verktygsfält -> Anpassa.

Tackar för tipset, har länge retat mig på den. Använder den aldrig.

Redigerad av torekebab
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog säga som tobias84... varför skulle någon vilja ta bort sökrutan i IE? Skulle någon obskyr toolbar vara ett bättre alternativ? Sökrutan kan jag ladda obegränsat med mina egna favoriter bland sökmotorer, och den tar ingen extra plats, samt finns med hela tiden... jag behöver alltså inte byta sida/flik för att söka. Vad skulle kunna vara enklare/bättre?

Ja precis, man kan anpassa sökrutan med vilket sök man själv vill, bing, google, wikipedia osv, riktigt smidigt, den används ofta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, man kan anpassa sökrutan med vilket sök man själv vill, bing, google, wikipedia osv, riktigt smidigt, den används ofta..

...hela tiden...! ;)

Fler förslag... Norstedts, PHP.net, IMDb, PDF-databas, GoogleCodeSearch, GoogleBildsök... m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var inte min poäng att man inte skall ha sökrutan, utan att man hänvisas till för de flesta användare helt okända ställen för att göra en enkel anpassning av programmets gränssnitt, en anpassning som borde kunna göras med ett par musklick i programmet.

Tråden kunde lika gärna handla om hur man ändrar standardmapp för nedladdade filer

Angående sökning: moderna webbläsare (Chromium, Opera) erbjuder sökning direkt i adressfältet. Inget behov av extra sökruta. ;) Kanske kommer i IE9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta bort sökrutan i Firefox högerklicka ovanför adressfältet och välj anpassa. Dra sedan sökrutan till verktygsfältet rutan och släpp, så försvinner den.

Eller klicka på Visa -> Verktygsfält -> Anpassa.

Haha så enkelt när man väl fattade. :) Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Firefox och har gjort som så att jag har en mapp som heter Search i Bokmärken. Där har jag fem sökmotorer.

När jag ska söka något så öppnar jag alla flikar och vips så har jag fem sökmotorer i flikar som jag kan söka på. Smidigt tycker jag. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var inte min poäng att man inte skall ha sökrutan, utan att man hänvisas till för de flesta användare helt okända ställen för att göra en enkel anpassning av programmets gränssnitt, en anpassning som borde kunna göras med ett par musklick i programmet.

Internet Explorers skapare har adrig haft för avsikt att man skall kunna ta bort sökrutan, därför finns det ingen knapp/ruta i gränssnittet. Det kan man så klart tycka vad man vill om, men i sista änden är det väl ändå upp till utvecklaren att bestämma funktioner och utseende på programmet.

Angående sökning: moderna webbläsare (Chromium, Opera) erbjuder sökning direkt i adressfältet. Inget behov av extra sökruta. ;) Kanske kommer i IE9

Jag har lite svårt att se varför det skulle vara bättre att söka från adressfältet...? Jag kör ju ofta Opera/Chromium, och måste nog säga att jag föredrar ett fristående sökfält... har till och med installerat ett tillägg för det! Tycker att jag får bättre kontroll och översikt över sökningar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet Explorers skapare har adrig haft för avsikt att man skall kunna ta bort sökrutan, därför finns det ingen knapp/ruta i gränssnittet. Det kan man så klart tycka vad man vill om, men i sista änden är det väl ändå upp till utvecklaren att bestämma funktioner och utseende på programmet.

Säger han som bidrar med fler registerhack än alla andra tillsammans. :P Förstår inte varför det plötsligt är fel att tipsa omnågot som inte är helt självklart. Om det var självklart skulle det ju inte behövas tipsas om. Kort sagt, ska det vara allmänt tipsförbud här i forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger han som bidrar med fler registerhack än alla andra tillsammans. :P Förstår inte varför det plötsligt är fel att tipsa omnågot som inte är helt självklart. Om det var självklart skulle det ju inte behövas tipsas om. Kort sagt, ska det vara allmänt tipsförbud här i forumet?

Nejdå... det är naturligtvis helt okej att tipsa... jag är som sagt inte den som undanhåller några hack, varken ful- eller finhack...! ;)

Det handlade väl mer om JoWas sätt att presentera hacket... som om det var microsoft som hade gjort någon tabbe eller fel, eftersom man inte har försett gränssnittet med en enkel möjlighet att ta bort sökfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok hur man formulerar/tolkar saker kan såklart debatteras. Fast jag som tycker att valfrihet/options borde vara en självklarhet tycker såklart att det är en tabbe och fel att inte ha det med, dock inget unikt för MS. Sättet i Firefox var inte helt enkelt heller. Eller det var det iofs när man fattade, men för såna som är lika tröga som jag var det lite klurigt. :)

Borde inte den valfrihet du eftersträvar gälla alla? Det vill säga, även programutvecklare, inkl. Microsoft, måste få lov att utveckla sina program som dom tycker är bäst. Ibland lyckas dom tillfredställa användarens önskemål, ibland inte. Vad du som användare har att ta ställning till är om du vill använda programmet eller om du vill gå till konkurrenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej. Vill man ha mig som kund/användare får man ju göra produkter som intresserar mig, inte vad man själv tycker är roligt. Men samtidigt är det i stor mån så som du säger, det är ju ingen slump att jag använder Firefox och inte Internet Explorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Gäst Spencers

i have the same problem and have to remove the box :(

Redigerad av Manneman
Smygreklam...varning 2!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...