Gå till innehåll

Aktuell säkerhetsuppdatering kraschar XP


thomcats

Recommended Posts

Hej,

Av dagens många månatliga säkerhetsuppdateringar fanns det en, som inte tycks vara kompatibel med XP, i alla fall inte med min. Det gäller KB979683. Jag är helt säker på att det gäller denna uppdatering och ingen annan, då jag använt uteslutningsmetoden för att ta reda på vilken som strulat.

När KB979683 applicerats och jag startat om datorn, går booten in i en s k loop. Operativsystemet startar således inte utan stänger av sig själv vid varje försök. Tillsvidare har jag dolt denna uppdatering för att få lite arbetsro. Givetvis har jag haft aktuella backups att falla tillbaka på, så på det sättet har jag ju inte lidit någon skada, men nu är frågan hur jag skall lösa problemet.

För det första undrar jag vad den riktar sig mot. Den engelska förklaringen: "Vulnerabilities in Windows Kernel could allow elevation of privilege", säger mig tyvärr inte så mycket och någon svensk standalone-version av patchen har jag inte heller kunnat hitta. Den enda s k "known issue" som det talas om i samband med KB979683 är att den kan erbjudas igen. Det har jag varit med om vid tidigare tillfällen vad gäller vissa Windows patchar, men det är i alla fall inte felet hos mig denna gång. Vid detta tillfälle går Windows XP helt enkelt inte att starta igen.

Har också svårt att tänka mig att det skulle kunna ha något att göra med att jag har XP på datorn i dual boot tillsammans med Win7. De arbetar ju helt åtskilda. Inga tidigare säkerhetsuppdateringar har "krockat" hitintills och Win7 arbetar för tillfället helt utan problem och har tagit till sig alla sina uppdateringar idag.

Har prövat med att försöka installera utan att ha antivirus och brandvägg påslagna, men det har inte hjälpt

Är det någon som har ett förslag på vad jag skall ta mig till för att lösa problemet? Vore MYCKET tacksam för hjälp och råd.

cheers

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kan testa med Clean Boot!

Starta i FelSäkert läge och prova att köra en Clean Boot,

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om det står mer förståeligt om uppdateringen på http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/MS10-021.mspx

någon svensk standalone-version av patchen har jag inte heller kunnat hitta.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=ff58d80c-33ce-4d9e-aaa5-0b1841458931

Det var ju något liknande för ett par månader sedan och då visade det sig att den vanligast anledningen var att datorn var infekterad av ett djupt liggande rootkit.

Eftersom det gäller en säkerhetsuppdatering så har du rätt till gratis support från Microsoft: http://support.microsoft.com/select/Default.aspx?target=assistance

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om det står mer förståeligt om uppdateringen på http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/MS10-021.mspx

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=ff58d80c-33ce-4d9e-aaa5-0b1841458931

Det var ju något liknande för ett par månader sedan och då visade det sig att den vanligast anledningen var att datorn var infekterad av ett djupt liggande rootkit.

Eftersom det gäller en säkerhetsuppdatering så har du rätt till gratis support från Microsoft: http://support.microsoft.com/select/Default.aspx?target=assistance

Tack snälla du för dina råd och länkar. Jag har laddat ned den svenska patchen och kommer nog att försöka installera den i felsäkert läge. Det är möjligt att det går. Har läst MS10-021, det var den jag började med, men den ger inte mycket svar till mig. Får väl läsa med ingående idag i "dagsljus". Har också bokmärkt support-länken.

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan med XP som har upplevt problem med den patchen, eller kan du thomcats se problemet på en annan XP-maskin också?

Jag har inte själv någon annan XP-burk, som jag kan pröva med, men min syster som kör XP på sin dator har inte haft några problem alls med denna uppdatering. Kanske måste jag göra en omstallation för att komma åt de eventuella felaktiga inställningarna i registret. (Usch.... :unsure: )

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag har dragit ut dina råd och skall pröva på detta.

thomcats

Förhoppningvis kommer du att få med denna uppdatering efter som du kör Clean Boot i Felsäkert läge.

Lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem här... har en XP som dualbootar med W7...

Hej Venoms,

Det var VÄLDIGT bra för mig att jag fick veta att det funkar för andra, som har samma set-up i datorn som jag - dvs en dual boot.

Jag jobbade hela dagen igår med olika alternativ. Bl a sökte jag t o m Microsoft support men det har hitintills givit ett MYCKET magert resultat.

Emellertid lutar jag åt att det ändå har att göra med boot-situationen i datorn, eftersom felet just är att XP befinner sig i en Boot-loop och att det kommer att bli fråga om någon slags reparation - helt eller delvis - och i det sammanhanget kom jag fram till din mycket fina och strukturella reparationsguide for Windows XP, som finns att läsa här:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/1873-hur-du-reparerar-din-windows-xp-installation-reparera/

Du startade visserligen den tråden 2005, men den är fortfarande helt aktuell och sista svaret är ju från augusti i fjol. (Enligt min mening skulle den tråden "nålas"). Och eftersom jag nu i sammanhanget har frågor i anledning av reparations-instruktionerna, så går jag över dit, då jag anser att det är viktigt och att frågor och svar i ett visst ämne finns att söka på relevant plats. Det är ju det som gör att folk, som letar efter svar, också snabbt finner dem.

Så vidare till reparations-avdelningen!

;)

cheers

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt kommer uppstarten innan datorn börjar om med uppstarten?

Om Windows har börjat ladda det allra minsta så är ju boot.ini och liknade redan överspelat.

Beskriv gärna lite mer i detalj vad som händer.

Har du prövat om det går att starta i felsäkert läge när uppdateringen är installerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt kommer uppstarten innan datorn börjar om med uppstarten?

Om Windows har börjat ladda det allra minsta så är ju boot.ini och liknade redan överspelat.

Beskriv gärna lite mer i detalj vad som händer.

Har du prövat om det går att starta i felsäkert läge när uppdateringen är installerad?

Jag kommer så långt som till valet av operativsystem. Väljer jag Windows 7 så fortsätter datorn snällt till Win7 och vecklar ut detta för mig. Väljer jag däremot Tidigare Windowsinstallationer - som XP-alternativet heter - så släcks datorn omgående ned och återvänder till uppstart. Detta sker även om jag försöker välja felsäkert läge. Jag kan så att säga få göra valet men sedan är det omgående stopp och belägg igen.

Och observera att det ENDAST inträffar efter det att KB979683 applicerats. Jag arbetar för tillfället via XP nu efter att ha återställt systemet via en backup. Jag vet fortfarande inte riktigt vad 979683 är till för. Vad är t ex "elevation of privilege" som det talas om i beskrivningen av patchen? Och det verkar också som om datorn inte kunde skadas "remotely" så att säga utan att den med brottsliga avsikter gentemot min dator måste befinna sig på plats. Detta kan inte ske med min dator, ingen kommer åt den lokalt. Jag kanske kunde klara mig utan KB979683 faktiskt?

cheers

thomcats ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"elevation of priviligies" betyder ungefär att ett skadligt program som kommer in i datorn utan administratörsrättigheter kan använda säkerhetshålet för att tillskansa sig fulla rättigheter i datorn.

Jag tror inte att det har något med att det är dual-boot att göra. Det var något liknande för ett par månader sedan. Om datorn hade en infekterad atapi.sys, en mycket viktig Windows-fil, och en viss säkerhetsuppdatering las på så kunde inte Windows startas.

Du ser inte ut att vara ensam om att få problem med den här uppdateringen med tanke på vilka träffar som kommer upp när jag googlar på KB979683:

KB979683 driving me crazy http://www.vistaheads.com/forums/microsoft-public-windowsupdate/486353-kb979683-driving-me-crazy.html

What a nightmare! Windows Update KB979683 (I suspect) nuked my XP http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?p=1660165

Jag har inte kollat sidorna.

Även om du har antivirus och brandvägg inaktiverade så finns ju fortfarande drivrutiner etc på låg nivå kvar och kan störa. Vad har du för program som kan tänkas kroka in sig långt ner i Windows? Förutom olika säkerhetsprogram så kan det t ex gälla kryptering av (delar av) hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"elevation of priviligies" betyder ungefär att ett skadligt program som kommer in i datorn utan administratörsrättigheter kan använda säkerhetshålet för att tillskansa sig fulla rättigheter i datorn.

Jag tror inte att det har något med att det är dual-boot att göra. Det var något liknande för ett par månader sedan. Om datorn hade en infekterad atapi.sys, en mycket viktig Windows-fil, och en viss säkerhetsuppdatering las på så kunde inte Windows startas.

Du ser inte ut att vara ensam om att få problem med den här uppdateringen ....

Även om du har antivirus och brandvägg inaktiverade......

På ett sätt är det bra att jag inte är ensam om problemen här, det kanske innebär att någon kan känna sig manad att göra något.

Jag har inte antivirus och brandvägg inaktiverad - de är i allra högsta grad inkopplade - kör med Bitdefender Total Internet Security och MalewareByte's AntiMalware. Det var bara vid installationstillfället, som jag prövade varianten att koppla ur dem - precis som de är urkopplade i felsäkert läge.

Ja... vad skall jag tro? Blir det ändå bäst med in full ominstallation? (Usch... igen :unsure: )

cheers

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta på din cd, gå in i reparationen, välj din windowsversion och kör en sfc /scannow, som återställer systemfiler som ändrats eller saknas

Hej,

sfc /scannow var faktiskt det första jag prövade på att göra redan i förrgår kväll. Tyvärr ändrade det ingenting.

cheers

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: Har du KB978601 installerad?

Om inte, avinstallera KB979683, installera ovan nämnda, starta om och installera sedan KB979683 igen.

En fråga till... Vilket moderkort, BIOS och cpu har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En fråga: Har du KB978601 installerad?

Om inte, avinstallera KB979683, installera ovan nämnda, starta om och installera sedan KB979683 igen.

En fråga till... Vilket moderkort, BIOS och cpu har du?

Hej igen,

Det är så att jag inte har den krånglande KB979683 installerad. När det visade sig att den kraschade XP, så återställde jag hela min XP-partion med hjälp av en Acronis backup, som jag gjorde speciellt inför uppdaterings-tillfället. Därefter har jag dolt KB979683 så att jag slipper se uppdaterings-ikonen i aktivitetsfältet hela tiden och få lite arbetsro, medan jag prövar mig fram till olika alternativ för problem-lösning.

KB 978601 är installerad och med framgång. Där var det inga problem alls. Det skall tilläggas att jag försökt ett flertal gånger att installera KB979683 efter det att KB978601 kom på plats.

Svar på dina frågor:

Moderkort

ASUSTek Computer Inc. P5E3 Premium/WiFi-AP@n

BIOS

American Megatrends Inc 0151, Version BIOS A_M_I - 3000809

CPU

Intel Pentium 4 cpu 3,06GHz

cheers

thomcats

Redigerad av thomcats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: Var hittade du version 0809?

På Asus hemsida finns det bara till 0803 Premium bios..., det kan vara så att bios inte är riktigt kompatibelt med kernel... och uppdateringen.

Går man in på W7 op bios, är det bara till 0803 där med.

Det skall tilläggas att jag försökt ett flertal gånger att installera KB979683 efter det att KB978601 kom på plats.

Det var precis det jag undrade över...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: Var hittade du version 0809?

På Asus hemsida finns det bara till 0803 Premium bios..., det kan vara så att bios inte är riktigt kompatibelt med kernel... och uppdateringen.

Går man in på W7 op bios, är det bara till 0803 där med.

Det var precis det jag undrade över...

BIOS kom tillsammans med moderkortet. Du kan exemplevis se motsvarande upplägg på en sida, där det ges en precision av moderkortet m.m. i en dator, som kör XP Pro SP2. Längre ned i den specifikationen finns en uppgift om vilket BIOS, som följer med. Mitt Kort - med tillbehör - installerades 2008 av den person, som byggde datorn till mig. Alla delar till den är inköpta här i Sverige.

http://crystalrank.info/CrystalMark/09/ranking.php?ID=96251

Bifogar även en precisering över BIOS och vad det stöder:

BIOS Version A_M_I_ - 3000809

BIOS Date: 03/09/08 18:35:29 Ver: 08.00.12

BIOS Date: 03/09/08 18:35:29 Ver: 08.00.12

BIOS Date: 03/09/08

BIOS Vendor American Megatrends Inc.

Version 0151

Release 03/09/2008

BIOS Size 2048 KB

Characteristics

- supports booting from ATAPI ZIP drive

- supports booting from LS-120

- supports legacy USB

- supports ACPI

- Multi Processor supported by BIOS

- supports INT 10 CGA/Mono video services

- supports INT 17 printer services

- supports INT 14 serial services

- supports INT 09 and 8042 keyboard services

- supports INT 05 print-screen

- supports INT 13 3.5-inch/2.88M floppy services

- supports INT 13 3.5-inch/720K floppy services

- supports INT 13 5.25-inch/1.2M floppy services

- supports Enhanced Disk Drive specification

- BIOS ROM is socketed

- supports selectable boot

- supports booting from CD-ROM

- ESCD support is available

- allows BIOS shadowing

- upgradeable (Flash) BIOS

- supports APM

- supports Plug-and-Play

- supports PCI

- supports ISA

DMI Version 2.4 @000FC3C0

Hoppas att detta ger svar på dina frågor.

cheers!

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...