Gå till innehåll

Vansinnigt "tips" i veckans version av WindowsNytt (2010-04-20)


Recommended Posts

Man frestas att ta till ord som "Pucko" eller något annat nedsättande när man skall beskriva den uppenbarligen anonyma stjärna som numera skriver nyhetsbrevet WindowsNytt. I dagens version av nyhetsbrevet delar han med sig av ett "WindowsTips" som direkt sätter den enskilt viktigaste säkerhetsfunktionen ur spel på alla Vista-maskiner där "tipset" tillämpas.

Utan någon som helst förklaring om orsak och verkan tipsar han "Svensson" om att stänga av det "störande momentet" UAC!!!

Man baxnar, måste läsa en gång till för att klargöra om man drömmer eller inte, och undrar om karln är riktigt navlad... eller kanske bara okunnigt oansvarig!

Jag infogar fullständigt citat för den som inte kommer åt nyhetsbrevet, och uppmanar samtidigt alla att INTE följa detta idiotiska tips.

Stäng av User Access Controll

Ett störande moment i Windows Vista för många är de ständigt återkommande dialogrutorna om UAC som frågar om man vill fortsätta eller ej. Funktionen är dock enkel att stänga av. Öppna registereditorn och leta upp nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System . Bläddra sedan till ConsentPromptBehaviorAdmin

och ändra värdet till 0.

Edit:

Vid närmare granskning (mindre upprörd), ser jag att killen inte ens har koll på vad funktionen heter. Den riktiga benämningen på det han kallar "User Access Controll" är alltså User Account Control!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte tipset är dumt. Det är väl bra att kunna stänga av saker som man inte vill ha. Dock skulle han väl ha informerat om varför UAC finns.

UAC är inte något måste. Man kan klara sig bra utan det. Under alla år som jag körde Xp så funkade det jättebra i alla fall. I sjuan tycker jag inte att det är

så störande så jag låter det vara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UAC är faktiskt en riktigt bra idé framförallt för dom som är lita av noviser framför datorn. Precis som du skriver så borde det finnas en mer utförlig beskrivning kring vad UAC verkligen är till för och en varning att det endast bör stängas av om man verkligen har koll på sitt system och de sidor man besöker och de applikationer man använder.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut inget emot att man informerar om dom alternativ som finns... men i det här fallet är det just information som saknas. Skriver man ett nyhetsbrev som distribueras i gud vet hur många exemplar, och som läses av många tusentals datoranvändare som är i princip totalt okunniga vad gäller datorsäkerhet, så krävs ett visst ansvar. Man låter t.ex inte en 18-åring få sitt körkort efter en lektion som pekar ut var startnyckeln och gaspedalen sitter... och sen inget mer! Ett grovt exempel kanske, men det ger en fingervisning om varför jag blev upprörd.

Att skicka ut ett sådant här tips till sveriges alla "noobs", utan ingående förklaringar om orsak och verkan, är direkt oansvarigt... eller häpnadsväckande okunnigt!

Sen är min personliga inställning att INGEN bör stänga av UAC... oavsett hur kunnig man tycker att man är. Enligt min mening tyder det snarare på brister i kunskaperna om man tycker att man kan stänga av funktionen. Det finns heller ingen som helst anledning att stänga av. Argumentet att det är irriterande och störande visar bara ännu en gång på bristande förståelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte tipset är dumt. Det är väl bra att kunna stänga av saker som man inte vill ha. Dock skulle han väl ha informerat om varför UAC finns.

UAC är inte något måste. Man kan klara sig bra utan det. Under alla år som jag körde Xp så funkade det jättebra i alla fall. I sjuan tycker jag inte att det är

så störande så jag låter det vara på.

Vet inte riktigt hur man ska tolka detta. Men skribenten vet kanske inte om, vad han plitat ner. UAC fanns ju inte i XP och det är ju först när det kom i Vista, reaktionerna kom. I Windows 7 är det hanterbart och har sin plats, tycker i allafall jag. Men som sagt, nåt konstigt är det med texten ovan.

Har nu kört Windows 7 Ultimate på min 2 år gamla Toshiba laptop i 3 veckor och det bara fungerar. Jag hade Vista Buisness tidigare på den, men formaterade och gjorde en anpassad installation.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att även avsnittet om att stänga av systemåterställningen i Windows 7 känns mysko,detta kan lätt förvilla att denna tjänst är något som skall stängas av :blink:

Ja det finns egentligen ingen anledning att stänga av Systemåterställningen annat än att möjligtvis spara lite plats på disk och att man tjänar några millisekunder här och där i prestanda :) Det man ska tänka på är att Systemåterställning (eller Systemskydd) som det heter i Windows 7 inte bara är återställningspunkter utan även "tidigare versioner" om man kör rätt version av Windows 7, där man enkelt kan få tillbaka filer som tagits bort men där man även kan backa tillbaka till filer som de såg ut vid en viss tidpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan finnas en anledning,vid infektioner så tar iallafall jag bort återställningspunkterna för att inte riskera att infektionen återställs efter rensningen :) men givetvis så skall den slås på sen igen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon har fått mail!

Hej, publicera gärna detta genmäle

i nästa nummer av Windowsnytt.

Till Tommy K Johansson

WindowsTips

Stäng av User Access Controll

Ett störande moment i Windows Vista för många är de ständigt återkommande dialogrutorna om UAC som frågar om man vill fortsätta eller ej. Funktionen är dock enkel att stänga av. Öppna registereditorn och leta upp nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System . Bläddra sedan till ConsentPromptBehaviorAdmin

och ändra värdet till 0.

1) Tråkigt att se sådan felinformation spridas.

UAC är User Account Control, vilket påverkar säkerhetsinställningarna i Windows 7 och Vista.

Ett bra komplement, enligt de flesta, vilket förhindrar intrång och nedladdning av tveksam programvara. Olika "tester" visar att man genom att köra som standardanvändare, (dvs med UAC påslaget), bara är utsatt för en bråkdel av de säkerhetshot som florerar på nätet.

Om man önskar att slå av funktionen, så gör man det via Kontrollpanelen, System och Säkerhet.

Det finns inget behov av att gå in i registereditorn för att göra någon förändring för att uppnå detta.

Jag anser att du "dessinformerar" och visar brist i säkerhetstänkande, i användande av datorer.

Stäng av systemåterställning

För att stänga av den automatiska systemåterställningen i Windows 7 klickar man på start, högerklickar på Dator och väljer Egenskaper. I vänsterspalten väljer man sedan Systemskydd och Konfigurera. Välj sedan Stäng av systemskydd och klicka på OK och bekräfta sedan med Ja.

2) Och varför i all världen ska man stänga av systemåterställningsfunktionen? Återigen visar du att du inte har någon aning om vad du tipsar om, det är en av de möjligheter man kan behöva använda när något har gått väldigt fel. Samt återigen, din brist på både kunskap om Windows 7/Vista, säkerhetstänkande ger sig till känna här med.

Att använda registereditorn i detta sammanhang är ju dessutom helt onödigt.

Finns möjlighet via kontrollpanelen igen, att utföra detta om man nu skulle vilja det.

I min mening helt ogenomtänkta tips.

Du är mao en "säkerhetsrisk"!

Skärp dig!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tycker att även avsnittet om att stänga av systemåterställningen i Windows 7 känns mysko,detta kan lätt förvilla att denna tjänst är något som skall stängas av :blink:

Jo, jag noterade allt den också, men det kändes mer angeläget att skälla om UAC...! :rolleyes:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sände ett mail till skribenten igår.

Har fått svar:

Hej!

Jag har inte skrivit WindowsNytt på ett tag - . Därför kan jag inte kommentera tipsen. Ska kolla upp med inhoppande frilansare, och ska kolla varför texterna publiceras under mitt namn.

Håller med dig om att tipsen är tveksamma.

Mvh

Tommy

Bifogar länk till hans blogg för den intresserade.

http://blogg.tkj.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Av dagens WindowsNytt (2010-04-23), kan man dra slutsatsen att "någon" kanske har påpekat det olämpliga i förra nyhetsbrevets tips. Man inser också att killen fortfarande inte har orkat sätta sig in i vad det är han skriver om...! <_<

Länk till utskicket

Smidigare sätt att stänga av UAC

En läsare uppmärksammade oss efter förra nyhetsbrevet på att UAC står för User Account Control och inte User Access Control. Det är en funktion ämnad att förhindra intrång och nedladdning av tveksam programvara. Ett enklare sätt att stänga av eller på funktionen än att ge sig in i registret är att öppna Kontrollpanelen, trycka F3 och söka efter UAC. Därefter kan man sedan enkelt klicka i om man vill ha funktionen aktiverad eller ej. Eftersom funktionen har som syfte att faktiskt förbättra säkerheten på systemet bör du dock vara säker på din sak innan du avaktiverar den.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon har fått mail!

Hej, publicera gärna detta genmäle

i nästa nummer av Windowsnytt.

Till Tommy K Johansson

WindowsTips

Stäng av User Access Controll

Ett störande moment i Windows Vista för många är de ständigt återkommande dialogrutorna om UAC som frågar om man vill fortsätta eller ej. Funktionen är dock enkel att stänga av. Öppna registereditorn och leta upp nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System . Bläddra sedan till ConsentPromptBehaviorAdmin

och ändra värdet till 0.

1) Tråkigt att se sådan felinformation spridas.

UAC är User Account Control, vilket påverkar säkerhetsinställningarna i Windows 7 och Vista.

Ett bra komplement, enligt de flesta, vilket förhindrar intrång och nedladdning av tveksam programvara. Olika "tester" visar att man genom att köra som standardanvändare, (dvs med UAC påslaget), bara är utsatt för en bråkdel av de säkerhetshot som florerar på nätet.

Om man önskar att slå av funktionen, så gör man det via Kontrollpanelen, System och Säkerhet.

Det finns inget behov av att gå in i registereditorn för att göra någon förändring för att uppnå detta.

Jag anser att du "dessinformerar" och visar brist i säkerhetstänkande, i användande av datorer.

Stäng av systemåterställning

För att stänga av den automatiska systemåterställningen i Windows 7 klickar man på start, högerklickar på Dator och väljer Egenskaper. I vänsterspalten väljer man sedan Systemskydd och Konfigurera. Välj sedan Stäng av systemskydd och klicka på OK och bekräfta sedan med Ja.

2) Och varför i all världen ska man stänga av systemåterställningsfunktionen? Återigen visar du att du inte har någon aning om vad du tipsar om, det är en av de möjligheter man kan behöva använda när något har gått väldigt fel. Samt återigen, din brist på både kunskap om Windows 7/Vista, säkerhetstänkande ger sig till känna här med.

Att använda registereditorn i detta sammanhang är ju dessutom helt onödigt.

Finns möjlighet via kontrollpanelen igen, att utföra detta om man nu skulle vilja det.

I min mening helt ogenomtänkta tips.

Du är mao en "säkerhetsrisk"!

Skärp dig!

Mvh

Mats H

Enl. min mening är det inte Tommy K Johansson utan istället en herre vid namn Kent Vilhelmsson som står bakom detta nummer och nummret därefter, alltså de två senaste mummren av windowsnytt, men rätta mig gärna om jag har fel...... kan det möjligen vara så att det är Tommy K Johansson som är den ytterst ansvarige (?) ..

Redigerad av swerogge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl. min mening är det inte Tommy K Johansson utan istället en herre vid namn Kent Vilhelmsson som står bakom detta nummer och nummret därefter, alltså de två senaste mummren av windowsnytt, men rätta mig gärna om jag har fel...... kan det möjligen vara så att det är Tommy K Johansson som är den ytterst ansvarige (?) ..

Har klarat ut detta med Tommy K Johansson.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...