Gå till innehåll

Förvaring av bilder


PCGuiden

Hur sparar du bilder  

14 medlemmar har röstat

  1. 1. Sparar du bilder på usbminne/extern disk/cd/dvd skiva/onlinetjänst

    • USB Minne
      3
    • CD-Skiva
      1
    • DVD-Skiva
      7
    • Onlinetjänst som (picasa)
      4
    • Extern HD
      10
    • Zip-drive
      0
    • Ligger på C:
      0
    • Ligger på D:
      0
    • Annat
      1


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag vet inte hur många bekanta som obekanta som har råkat ut för diskkraschar med mera och förlorar således 1000-tals bilder på sina nära och kära Jag funderar lite på hur våra forumbesökare lagrar sin information.. för att undvika tråkigheter...

Det lär väl bli några kort tagna i sommar antar jag

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur många bekanta som obekanta som har råkat ut för diskkraschar med mera och förlorar således 1000-tals bilder på sina nära och kära Jag funderar lite på hur våra forumbesökare lagrar sin information.. för att undvika tråkigheter...

Det lär väl bli några kort tagna i sommar antar jag

Får väl kryssa Extern HD då jag använder en NAS med speglade diskar för dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall jag ta med zipdisk, diskett, floppy disk också ????

Tycker inte såna foton skall vara på en interna disken alls men det är ju min tanke.....

NU skiter jag i inlägg här på ett tag för det gnälls bara hela tiden när man försöker göra något

Det var absolut inget gnäll... rena fakta bara! Vad du TYCKER kan väl knappast styra en omröstning. Självklart skall du ta med dom alternativ som faktiskt finns när du startar en "poll". Jag misstänker dessutom starkt att just "Intern disk" är det absolut vanligaste. ;)

Personligen har jag precis ALLT på interna diskar... dock väl uppbackat på annan intern disk, speglad disk eller möjligen annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall jag ta med zipdisk, diskett, floppy disk också ????

Tycker inte såna foton skall vara på en interna disken alls men det är ju min tanke.....

NU skiter jag i inlägg här på ett tag för det gnälls bara hela tiden när man försöker göra något

Tycker det var ett riktigt trevligt initiativ...

Istället för allehanda diskar, som du själv skriver, så kanske det kan vara bra om du lägger till alternativet "Annat"?

E-son har en viktig poäng... en omröstning är just det, en omröstning.

Friska tag nu!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det var ett riktigt trevligt initiativ...

Jag tycker också att initiativet var helt okey... missförstå mig rätt! Jag ville bara ha med det alternativ som jag personligen tror är en "all time high"... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kamerautrustning för närmare 150 000kr och bland utrustningen finns flertal 500GB hårddiskar som fungerar som backup av bilder. De allra flesta av mina bilder är tagna utomlands och att bara ha bilder på datorn vore väldigt dumt. Speciellt på en och samma disk som ett operativsystem. Förlorar man bilderna blir det svårt att få tillbaka och riskerar ogärna inte något i onödan.

Varje bild ligger på minst 2 backupdiskar och en del av bilderna på en disk inkopplat till datorn (typ D:). När jag föröver till datorn hamnar bilder på den disken och ligger där tills de eventuellt behandlats på olika sätt och slutligen förs över till backupdiskar som sen mest får ligga i nån låda. Backupdiskarna för bilderna är väldigt kategoriserade också, så som med mappar med namn, datum osv. Inga bilder förs över rakt av till de diskarna och ligger huller om buller.

På disken (alltså på D:) ligger även så som musik, videos, program man kanske tankat. Enda som finns på samma disk som operativsystemet är i stort sett bara Windows och de installerade program man kör. Saker som man jobbar med ligger även det på D: och ibland om det är väldigt viktigt även på backupdiskar så som med bilderna.

Mitt alternativ är vanliga hårddiskar som fungerar som backupdiskar och som vid behov bara kopplas in till datorn på nån ledig plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att initiativet var helt okey... missförstå mig rätt! Jag ville bara ha med det alternativ som jag personligen tror är en "all time high"... ;)

Vilket det verkligen inte borde vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha backup i form av en RAID setup eller manuell spegling till ständigt ansluten intern eller extern disk är ju bra och kan skydda mot krashar. Men är man riktigt rädd om grejerna bör man ju även tänka på att man kan råka ut för brand, stöld osv. Tycker därför Stim är inne på det bästa sättet att arkivera/backupa stora mängder bilder (och annan data också för den delen).

En enkel liten adapter t.ex mellan USB - SATA/PATA och sedan vanliga lösa hårddiskar som kan pluggas in vid behov. Det är onödigt med extern chassi osv till varje hårddisk som både kostar extra och tar extra plats om man ändå ska gömma undan diskarna i brandsäkert kassaskåp, bankfack eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket det verkligen inte borde vara

Jag kan försäkra dig, att vad som än kan tänkas hända så har jag alltid en komplett kopia på ALL min data någonstans. Och ändå kan jag jag inte hitta något bättre alternativ att rösta på än "Annat"... så nu har jag gjort just det!... röstat på "Annat" alltså...! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...