Gå till innehåll

Diskett vs USB minne


Recommended Posts

Visst är det bra att disketten äntligen har blivit onödig, eller har den det?

Fördelarna med USB minnen framför den gamla disketten är väl rätt tydliga. Men en nackdel tycker jag det finns. Om man som jag har småfiler som Word filer och liknande kunde jag ge bort dem på en diskett. Det blir väl dyrt att ge bort USB minnen.

Kan det finnas en marknad för små billiga USB minnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo vi befinner väl oss i ett lite besvärligt övergångsläge där det finns en del som inte har och aldrig kommer att ta till sig ny teknik. Men i en inte så avlägsen framtid kommer så gott som alla att ha någon möjlighet att ta emot data utan fysiskt media. Har de inte Internet så har de en mobiltelefon eller något annat som kan ta emot det.

Ett annat problem är att det ju fortfarande finns en hel del datorer i bruk som inte klarar att boota från USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tusentals disktter till mina gamla Atari-maskiner och är evigt glad att inte ha behövt se en sådan på flera år :)

Dela filer görs på några klick på exempelvis Windows Live Skydrive och det finns många andra tjänster där man kan dela enstaka filer skyddade med lösenord osv.

Diskettens tid är förbi för länge sedan skulle jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan tanke är ju att det kan vara besvärligt utan diskett vid installation av operativsystem om man behöver extra drivrutiner (F6) eller F2 (ASR) för den delen, om datorn inte klara av att hitta usb i bios (ett skäl till för biosuppgradering...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Äger en likadan, men aldrig använd :-)

nä inte skall man behöav en diskett? å för OS installationer etc, vad är dte för fel på CD? förvisso har min bärbara ingen CD-ROM men även där finns det ju USB varianter.

Jag rensade bland gamla datorprylar förra veckan och slängde då mina sista disketter (typ 20 blanka) med motiveringen att jag inte rört dem på 5 år så jag lär inte behöva dem i framtiden heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...