CGD Posted July 16, 2010 Share Posted July 16, 2010 Visst är det bra att disketten äntligen har blivit onödig, eller har den det? Fördelarna med USB minnen framför den gamla disketten är väl rätt tydliga. Men en nackdel tycker jag det finns. Om man som jag har småfiler som Word filer och liknande kunde jag ge bort dem på en diskett. Det blir väl dyrt att ge bort USB minnen. Kan det finnas en marknad för små billiga USB minnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted July 16, 2010 Share Posted July 16, 2010 Använd filehill.se för dina worddokument om du vill sälja. Om det rör sig om saker du vill sälja som inte är upphovsrättsskyddat vill säga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted July 16, 2010 Share Posted July 16, 2010 Jo vi befinner väl oss i ett lite besvärligt övergångsläge där det finns en del som inte har och aldrig kommer att ta till sig ny teknik. Men i en inte så avlägsen framtid kommer så gott som alla att ha någon möjlighet att ta emot data utan fysiskt media. Har de inte Internet så har de en mobiltelefon eller något annat som kan ta emot det. Ett annat problem är att det ju fortfarande finns en hel del datorer i bruk som inte klarar att boota från USB-minne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 16, 2010 Share Posted July 16, 2010 Jag hade tusentals disktter till mina gamla Atari-maskiner och är evigt glad att inte ha behövt se en sådan på flera år Dela filer görs på några klick på exempelvis Windows Live Skydrive och det finns många andra tjänster där man kan dela enstaka filer skyddade med lösenord osv. Diskettens tid är förbi för länge sedan skulle jag säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 En annan tanke är ju att det kan vara besvärligt utan diskett vid installation av operativsystem om man behöver extra drivrutiner (F6) eller F2 (ASR) för den delen, om datorn inte klara av att hitta usb i bios (ett skäl till för biosuppgradering...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Har faktiskt ett par disketter kvar, just för att det ibland kan vara bekvämt att slänga in t.ex sata/raid-drivare via diskett om läsare finns... särskilt i lite äldre maskiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted July 17, 2010 Share Posted July 17, 2010 Lycklig ägare till en USB - diskettstation, om den skulle behövas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gnaget2 Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Äger en likadan, men aldrig använd :-) nä inte skall man behöav en diskett? å för OS installationer etc, vad är dte för fel på CD? förvisso har min bärbara ingen CD-ROM men även där finns det ju USB varianter. Jag rensade bland gamla datorprylar förra veckan och slängde då mina sista disketter (typ 20 blanka) med motiveringen att jag inte rört dem på 5 år så jag lär inte behöva dem i framtiden heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts