Gå till innehåll

Omröstning: Vilka funktioner vill du se i Windows 8?


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Nej nej, jag tror inte jag håller med riktigt, även om jag också ser dig som en duktig data användare.

Tänk så här; första hårddisken har kataloger för, exempelvis, musik, film och bilder. När den blir full och en ny disk sätts in får den också kataloger för musik, film och bilder. Man skulle då med ett mer utvecklat bibliotek kunna trycka på ikonen för bilder och då öppnar sig ett fönster med alla bilder, från bägge diskarna. Klart att det kan vara underlättande. Man skulle kunna likna det vid en "mountnig" av den disk.

Men sorgligt nog fungerar inte Microsofts bibliotek på detta sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 81
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Personligen är jag för biblioteken men jag skulle gärna se att de gick att ta bort den funktionen på ett enkelt sätt, och det finns inte idag.

Det går att ta bort visningen av bibliotek via registerhack, men det skapar ju bekymmer på andra ställen som e-son mycket riktigt påpekade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Opptokoppter.

Ja, jag har prövat Windows 7 Ultimate och körde med det ett par månader. Visst det finns många saker som jag tycker är kul och bra i Sjuan och det finns säker ännu fler förbättringar under ytan som jag inte ser. Men, men, användarvänligheten har verkligen tagit ett jättekliv bakåt. Snart blir vi nog lika inlåsta som Apple användare. Men både du och jag samt alla andra blir ju förr eller senare tvungna att uppgradera eller det kanske heter nedgradera till Windows 7 eller senare. Om inte för något annat så är ju minnesmängden en stark drivkraft till att faktiskt byta till ett 64 bitars operativ.

Om man tar sig en titt på odenxt bild så ser man en del av de kataloger som ingår i användaren mappar. Jag vill ju kunna ha mitt system på en egen disk/partition och allt jag själv gör vill ja ha flyttat till en annan plats. Blir det något fel på Windows kan jag lätt installera om. Eftersom jag har köpt mig ett Acronis True Image Home program går det på mindre än femton minuter. Men man kan också vilja ha Windows på en snabb mindre disk så att det inte finns så mycket plats för en massa användarfiler.

Själv flyttar jag alltid bort Internetfilerna, Tempfilerna, Favoritfilerna, Mina dokument, Min musik, Mina bilder och Mina filmer. Kanske har jag glömt några, men det viktigaste är att detta låter göra sig mycket enkelt. Vissa filer så som Firefox tempfiler har jag ju frågat om här på Forumet.

Det är gott de finns ställen & vända sig till :)

Tänkte börja med ge dig en länk här & kika närmare på, i min enfald så tror jag den sidan kan ge lite svar på eventuella frågetecken vad handlar om biblioteket ;)

http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee449406(WS.10).aspx

Precis som vi nämde tidigare så använder biblioteket sig utav något som kallas för Meta data i Windows. Den teknken är påfallande lik saker som sökfunktioner & indexering som funnits ett bra tag redan i Windows. Tagga filer är också något som man har kunnat skapa i t.ex musikfiler under flera år för att lättare kunna hitta fram till egna filer.

Samma teknik har även under många år funnits på webben där särskilt innehåll på sidor kan taggas för underlätta sökning utav sökmotorer.

Varje gång någon genomför en sökning på t.ex Bing, Google eller andra ställen så används just denna tekniken Meta data som nu också då finns i Biblioteket.

Vad som är bra med detta handlar ju bl.a om att funktionen Inte är beroende utav fysiska platser som diskar/mappar o.s.v på datorn utan arbetar istället efter dess innehåll.

Vad biblioteket ska innehålla är helt fritt upp till en själv att välja och därför kan man på så sätt skräddarsy ett eget personligt mappträd med enbart dem mappar som man är intresserad utav, samma sak med särskilt innehåll som musik eller olika dokumentformat snyggt samlat på ett och samma ställe.

För alla som varit nybörjare så har man säkert ett antal gånger ställt frågan 'Datorer sägs kunna va bra på de mesta MEN VARFÖR kan inte datorn hitta Filen?'

Det är ju en ganska bra fråga eftersom systemet var delaktig i förloppet när filen laddades ner till datorn :)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill INTE se "Bibliotek" i Windows 8! Eller, funktionen bör åtminstone gå att stänga av.

Bibliotek är en hjälpfunktion för ostrukturerade människor som inte klarar av att hålla ordning på sina filer, på egen hand. Jag och dom flesta andra vana datoranvändare har inget som helst behov av att få våra filer och mappar sorterade av någon amerikansk besserwisser. ;)

:D Ja risken är ju på sätt & vis överhängande att man kan bli ännu mer ostrukturerad Om man bara börjar utnyttja själva biblioteket och struntar i resten.

Men kollar vi närmare på hur en hårddisk arbetar & lagrar filfragment så är just logik struktur och ordning något som inte existerar iaf om man tittar på hur filer och mappar hanteras på en enskild disk. Skulle gissa på framtidens system kommer byggas utefter dem här tankegångarna om bringa ordning från kaos på automatisk väg.

Börjar man tänka efter hur mycket tid man lägger ner på sortera filer i en dator så är de ganska jämförbart med all den tid som vi lägger på beskämpa skräppost.

De kan man ju inte kalla att dagens datorer är speciellt effektiva på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spara olika saker i olika mappar och jag måste säga att jag trodde de flesta andra gjorde så med. Det kanske är helt fel. Men om jag förstått Opptokoppter rätt så skall vi alla framöver spara allt i en ena jättemapp och sedan kommer Windows bibliotekstjänst att hålla koll på var just mina musik eller bildfiler håller hus i denna jättemapp. Men hur kommer den att sortera mina semesterbilder från förra året och kunna skilja ut dem från mina bilder från festen hemma i år. Eller skilja mina olika typer av sparad musik från varandra. Jag är ingen Windowsexpert men kommer Microsofts bibliotek att klara av detta är det verkligen inte dåligt.

Men risken är nog stor att hur det än går med detta och oavsett vad vi tycker så kommer vi alla att tvingas in i Microsofts allt trängre fålla. Vill vi inte det kan vi ju pröva Apples fålla för att se om vi tycker bättre om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men risken är nog stor att hur det än går med detta och oavsett vad vi tycker så kommer vi alla att tvingas in i Microsofts allt trängre fålla. Vill vi inte det kan vi ju pröva Apples fålla för att se om vi tycker bättre om den.

Ja precis :) det är ju sånt som dem säkert får ta med i beräkningen att användare ibland kommer tycka att gräset ser mycket grönare ut på andra sidan.

Men för de mesta så är vi ju vana vid att "när man väl upplevt den där andra sidan så framstår ju den föregående som inte helt tokig efter ett tag...Lite som "Vad har man get sig in på???".....Sedan kommer man samtidigt lätt in på nästa lilla område för de ligger nära till hands..."Det var mycket Bättre Förr" :D

För återgå till de här med bilderna så har jag för mig att det ryktades om att den här typen av automatiskt seende skulle kunna bli tänkbart att implementeras i framtida versioner.

När och hur är det nog få som vet men så finns ju fristående program som oftast kan hinna utvecklas lite snabbare än operativsystemen.

På ett sätt så är de ju bra då många av dessa mindre projekt driver på utvecklingen framåt.

Här finns ett sånt om man följer länken :)http://khason.net/blog/find-similar-images-on-your-computer-with-duplicate-images-finder-alpha/

image_421e13d7-09b8-4c53-a673-84cd58d0e284.png

image_9c41f004-b1b8-4f19-b892-ea8eb11732e2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är möjligt i Windows 7 men du kan endast flytta hela användarkatalogen (på ett supportat sätt) under installationen av operativsystemet, och då genom att ange denna inställning via en svarsfil.

Vilket inte är speciellt användarvänligt - tacka vet jag xp:s funktion för detta

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...