Gå till innehåll

Omröstning: Vilka funktioner vill du se i Windows 8?


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Tillsammans med ett antal andra bloggare världen över så deltar jag med min blogg i en liten omröstning där alla användare kan rösta på vilka funktioner som är viktiga för Windows 8. Syftet med omröstningen är att öppna Microsofts ögon och se vad användarna tycker är viktigt och vill ska förbättras till nästa Windowsversion, som just nu är under utveckling. Observera att Microsoft inte gått ut med några detaljer om Windows 8 och att Windows 8 ligger minst ett par åt framåt i tiden innan det lanseras officiellt.

http://www.theexperienceblog.com/2010/08/17/poll-what-changes-do-you-want-to-see-in-windows-8/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 81
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Tack Andreas!

I såfall måste jag bara få lyfta fram min önskan om & få se ett "rent säkert operativsystem"

Ett system där så lite som möjligt följer med vad gäller utomstående applikationer som i egentlig mening inte har något & göra med själva operativsystemet.

Jag måste ju säga att själv känner jag mig inte speciellt lockad inför utvecklingen på området Twitter, Facebook, Messengers. Men befarar dessa tjänster lär följa med i en eller annan form i vilket fall som helst då utvecklingen går åt de hållet.

Skulle också vilja se en ny förändring på Windows traditionella startpanel.

Under i stort sett alla versioner så har de alltid funnits en startknapp som tar användaren till startpanelen. Är det inte dags & börja tänka helt nytt där?

Hade inte varit fel heller om man hade kunnat göra installationer snabbare & utföra än vad som är fallet med t.ex vissa som Live, Internet Explorer m.fl.

Hade också velat se förbättringar på registerområdet, mappar & filsystem där mycket idag inte rensas bort autom. som efter avinstallationer osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...läge att försöka få dom att ändra tidernas mest idiotiska standardinställning?

Jag menar så klart "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper"... :angry:

Jag röstar med dig e-son!

Annars vill jag ha ett helt strippat OS, ett tomt skal för applikationer utan medföljande applikationer, inte ens en jäkla miniräknare. Där man inte "installerar" applikationer i vanlig bemärkelse utan de är helt portabla och håller allt de behöver i sin egen katalog. Det enda som ska följa med är ett sätt att komma åt valfri webbläsare så att man kan komma vidare o ta ner alla andra applikationer man vill ha.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar med dig e-son!

Annars vill jag ha ett helt strippat OS, ett tomt skal för applikationer utan medföljande applikationer, inte ens en jäkla miniräknare. Där man inte "installerar" applikationer i vanlig bemärkelse utan de är helt portabla och håller allt de behöver i sin egen katalog. Det enda som ska följa med är ett sätt att komma åt valfri webbläsare så att man kan komma vidare o ta ner alla andra applikationer man vill ha.

Håller med om dessa synpunkter man skulle kanske kunna ha en dialogruta som ger en tre-fyra alternativ,

Minimalt (endast ett OS med GUI och valfri webbläsare)

Hemanvändare (En lämplig blandning för att passa en "vanlig" användare)

Företag (En lämplig blandning för att passa ett företag, domänanslutning mm)

Anpassat (Ger en möjlighet att välja och vraka mellan allt MS tycker man behöver)

Sedan kanske viewers för Officeapplikationerna skulle kunna ingå som standard, alla kanske inte behöver ett Officepaket men vill kunna läsa ev filer man får skickade till sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kanske viewers för Officeapplikationerna skulle kunna ingå som standard, alla kanske inte behöver ett Officepaket men vill kunna läsa ev filer man får skickade till sig.

Om de stöder alla kontorsformat (viktigast: OpenDocument) och inte bara Microsofts egna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det ska vara tomt sa jag ju! :)

Viewer kan finnas i tilläggspaketet men OS'et ska vara tomt annars kommer det hela tiden vara en gränsflyttning där mer o mer små "bra att ha" ska med och till slut har vi ett lika bloated windows som nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det ska vara tomt sa jag ju! :)

Viewer kan finnas i tilläggspaketet men OS'et ska vara tomt annars kommer det hela tiden vara en gränsflyttning där mer o mer små "bra att ha" ska med och till slut har vi ett lika bloated windows som nu.

Alternativ 1 passar dig.

Tant Greta har ingen glädje av alternativ 1 hon behöver lite till därför alt 2 och 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var en svår fråga. Vad kan de hitta på, vad är genomförbart. Kanske kunde hjärntrusten tänka igenom och komma med förslag på genomförbara nyheter. Tänk om de under arbetes gång kunde skicka ut ett förslag till användarna. "Här har vi en funktion som rent grafiskt kan se ut så här eller så här och fungera si eller så. Vad tycker ni."

Däremot vet jag att jag verkligen skulle vilja se en förenklad och förbättrad möjlighet att flytta användares systemkataloger till andra partitioner eller andra hårddiskar i den egna datorn eller någon helt annan plats. Jag tyckte detta fungerade OK i XP men blev otroligt försämrat i Vista. Hur det är i Sjuan har ej kunnat pröva.

Vidare tycker jag att Windows explorer och dialogrutorna när man sparar filer behöver sig en förbättring. När Windows gick från XP till Vista upplevde jag en försämring här och tyckte att hela filhantering blev mer "låst" till något som Microsoft hade tänkt ut. Verkligheten är nog att många användare har egna idéer om hur saker och ting skall sparas.

En fullfjädrar ordlista redan i Windows vore inte helt fel. Denna ordlista kunde då användas utav alla programmakare.

Bättre möjligheter att ta tillvara mycket minne och flera processorkärnor även för program som inte är skriva för detta.

Jag håller delvis med Nicklas om medföljande program. Men jag tycker om att de kommer med men att användaren sedan markerar vilka som skall med i installationen.

Jag har ju ett gammalt önskemål till. Jag hör ju till dem som gillar att göra olika partitioner till olika ändamål. I takt med att hårddiskarna blir större har jag också märkt att partitionerna har blivit fler. Bokstäverna är ju snart slut. Hitta på ett nytt system, exempelvis heter första hårddisken HD01 och första partitionen på den heter PA01 nästa PA02 så då benämns det HD01PA01 och när man har fått fler diskar kanske det blir HD04PA04.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker Windows 8 borde vara läge för ett "moln-operativsystem".

Se Tommy K Johanssons blogg: http://blogg.tkj.se/icloud/

Det borde Micorosft satsa på, så slipper de massa "piratkopior". Du köper din licens och loggar in.

Sedan kan man ju ha olika licenser beroende på vad du skall göra:

Jag tänker mig följande scanrio:

Windows Cloud 8 Basic: Du kan surfa, maila spela enklare spel,

Windows Cloud 8 Office: du kan surfa, maila, + Office Cloud

Windows Cloud 8 Expert: du kan surfa, maila, Office, bygga databaser, serverapplikationer etc. D v s för de avancerade användarna

Och allt finns redan i "molnet", IE9 Java, Flash, Adobe reader etc.

Slippa massa instalationer, bara att logga in i molnet och göra det jag vill. Samt säkerhet föstås.

Hoppar inte Microsoft på detta med molnoperativ nu med Windows 8, så kommer man att ligga långt efter i utvecklingen.

Operativsystem på din egen dator är så 1995! Och tänk vad snabbt det blir!

Det är vad jag vill se i Windows (Cloud?) 8 :rolleyes:

Annars vill jag ha ett helt strippat OS, ett tomt skal för applikationer utan medföljande applikationer, inte ens en jäkla miniräknare. Där man inte "installerar" applikationer i vanlig bemärkelse utan de är helt portabla och håller allt de behöver i sin egen katalog. Det enda som ska följa med är ett sätt att komma åt valfri webbläsare så att man kan komma vidare o ta ner alla andra applikationer man vill ha.

I ett moln, så bestämmer du själv vad du vill ha användning av och inte...

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot vet jag att jag verkligen skulle vilja se en förenklad och förbättrad möjlighet att flytta användares systemkataloger till andra partitioner eller andra hårddiskar i den egna datorn eller någon helt annan plats. Jag tyckte detta fungerade OK i XP men blev otroligt försämrat i Vista. Hur det är i Sjuan har ej kunnat pröva.

Detta är möjligt i Windows 7 men du kan endast flytta hela användarkatalogen (på ett supportat sätt) under installationen av operativsystemet, och då genom att ange denna inställning via en svarsfil.

Jag har ju ett gammalt önskemål till. Jag hör ju till dem som gillar att göra olika partitioner till olika ändamål. I takt med att hårddiskarna blir större har jag också märkt att partitionerna har blivit fler. Bokstäverna är ju snart slut. Hitta på ett nytt system, exempelvis heter första hårddisken HD01 och första partitionen på den heter PA01 nästa PA02 så då benämns det HD01PA01 och när man har fått fler diskar kanske det blir HD04PA04.

Detta kommer inte att ändras vågar jag lova. Den genomsnittlige användaren har en partition (plus recoverypartition, dold bootpartition, DVD/bluray-läsare). Om bokstäverna tar slut kan du alltid montera in nya diskar/partitioner i mappar på befintliga partitioner :) Men frågan är vad syftet med att ha så många partitioner är?

Tycker Windows 8 borde vara läge för ett "moln-operativsystem".

Den stora nackdelen med ett molntjänster är att man i de flesta fall måste ha en fungerande internetanslutning för att kunna komma åt och använda tjänsten och där faller mycket. Jag håller dock med om att MS bör satsa på molnet vad gäller Windows och det kommer de säkerligen att visa också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ända från början gillade jag att ha olika partitioner till olika områden. Systemet, växlingsfil, mina filer, musik, film, fyra olika varianter av samma spel, en tillfällig partition för nedladdade filer o.s.v. Men när hårddiskarna började bli större blev det bara fler partitioner för fler ändamål. Kanske mest för att det då fanns utrymme. Men nu börjar diskarna bli så stora att jag kan hitta på fler ändamål för partitioner än vad det finns utrymme till. Och det är ju inte bara storleken utan också antalet diskar man kan ha.

Kanske det nu är tid att börja tänka i andra banor.

Ja du pyssla med en svarsfil är ju något som alla sysslar med. Dessutom blir det än krångligare för de som skaffar sig en ny hårddisk och vill flyta över sina användare dit. I XP var det ju bara att från katalogen ange en annan plats. Detta med att flytta användarkatalogerna är ju en manöver jag tycker är bra, många duktigare Windowskännare rekommenderar denna flytt så varför göra det hela krångligare. Jag har även gjort liknande manöver i Vista men där fungerar ju inte som det borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill kunna välja vilka funktioner jag ska använda under installationen så jag inte får allt onödigt kraffs som jag aldrig använder... Sen ska man givetvis kunna lägga till / plocka bort komponenter efteråt också...

Kanske ett Mindre låst Windows med mer möjligheter att få sitt Windows att se ut precis som man vill? Hade också varit jättekul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du startar en ny tråd här om Windows 8, Stenis. För min egen del skulle jag vilja ha "nolluppstart", dvs minsta möjliga tid för att kunna starta dator och program.

Sedan skulle det vara bra med en funktion som tog hänsyn till äldre datorer. Om man t.ex. har för lite minne men inte kan bygga ut minnet så skulle W8 kunna föreslå åtgärder, som t.ex. utnyttja minne virtuellt, koppla in extra minne externt med USB eller annan kontakt eller annan åtgärd. Likadant om processorn är "för svag" vilka åtgärder som skulle kunna göras åt det. Samtidigt skulle man kanske kunna föra en dialog med minnestillverkare och processortillverkare om hur man skulle kunna ge de gamla datorerna ny kraft till den teknik där man redan gått i taket med processornhastighet och minneskapacitet. Bara en av mina käpphästar och naturligtvis är det kanske enklare (för tillverkarna) att skapa nya datorer till den nya tekniken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...naturligtvis är det kanske enklare (för tillverkarna) att skapa nya datorer till den nya tekniken.

Enklare??? Det är direkt nödvändigt för det kapitalistiska systemet! Ju fortare du gör dig av med din gamla burk, och köper en ny, dessto bättre. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju fortare du gör dig av med din gamla burk, och köper en ny, dessto bättre. B)

Jájá (eller på svenska jojo). Men för det mesta behåller jag mina datorer upp mot ett decenium innan jag byter. Dessutom har jag bara två år kvar till pension så efter det vet man ju inte hur man kan (ekonomiskt klara av att) uppdatera sin datorutrustning. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du startar en ny tråd här om Windows 8, Stenis. För min egen del skulle jag vilja ha "nolluppstart", dvs minsta möjliga tid för att kunna starta dator och program.

Sedan skulle det vara bra med en funktion som tog hänsyn till äldre datorer. Om man t.ex. har för lite minne men inte kan bygga ut minnet så skulle W8 kunna föreslå åtgärder, som t.ex. utnyttja minne virtuellt, koppla in extra minne externt med USB eller annan kontakt eller annan åtgärd. Likadant om processorn är "för svag" vilka åtgärder som skulle kunna göras åt det. Samtidigt skulle man kanske kunna föra en dialog med minnestillverkare och processortillverkare om hur man skulle kunna ge de gamla datorerna ny kraft till den teknik där man redan gått i taket med processornhastighet och minneskapacitet. Bara en av mina käpphästar och naturligtvis är det kanske enklare (för tillverkarna) att skapa nya datorer till den nya tekniken.

Intressant tankegång med bra förslag!

Utökade minnesalt. kunde va en bra fortsättning på Superfetch/Ready boost som inte är helt tokigt.

Även kunna minska åtgången i tid vid start för öppna önskat program direkt istället för först logga in till skrivbordet låter väldigt behändigt. Hade gärna velat se denna möjligheten.

Någon nämde tidigare också behovet av förnyelse i utforskaren.

Det ser jag också som en intressant uppgift för MS.

Finns ju bl.a flera tredjeparts program som finns utvecklade för underlätta förflyttning/kopiering av filer i mappar och den typen av aktiviteter i flera fönster samtidigt.

Hade varit kul om de gick köra dessa fönster gränslöst också så man kan labba lite som man själv önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora nackdelen med ett molntjänster är att man i de flesta fall måste ha en fungerande internetanslutning för att kunna komma åt och använda tjänsten och där faller mycket. Jag håller dock med om att MS bör satsa på molnet vad gäller Windows och det kommer de säkerligen att visa också :)

Härligt & höra MS försvarar användare på jorden.

Hoppas man fortsätter supporta plattformar som kan användas offline så länge detta är möjligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se ett helt rent operativ som från början bara skannar av hårdvaran som sitter i datorn och laddar in drivrutiner för detta.

Om det mot förmodan inte skulle finnas drivrutiner till alla delar så installeras bara nätverkskortet med en "standard"rutin som endast är till för att hämta ner drivrutiner med.

När detta är gjort så skulle det vara färdigt.

Nu kommer man till alla applikationer man skulle vilja ha installerat, bara en liten setupfil som hämtar ner programvaran från nätet så man inte får ett uppdämt lager av outnyttjade drivrutiner som aldrig används.

Likaså för att startsnabbheten skulle uppnås laddas inget in från början, behövs internet.. kopplas den in först när den behövs, t.ex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Licenser glömde jag ju helt bort i tidigare inlägg. Om vi håller oss till licenser för privatpersoner tycker jag att ett helt nytt system borde införas.

Det borde bara finnas en typ av licens. Man bli ägare till sitt Windows och kan följaktligen installera det på vilken dator man och hur ofta man vill. Att Microsoft har en möjlighet att kontrollera att det bara finns på en dator åt gången borde inte vara något större problem. Så oavsett hur man köpt sitt Windows, som ett separat köpt program eller ett program som ingår när man köper sin dator, så erhåller man alltid en fullständig Windowsskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Licenser glömde jag ju helt bort i tidigare inlägg. Om vi håller oss till licenser för privatpersoner tycker jag att ett helt nytt system borde införas.

Det borde bara finnas en typ av licens. Man bli ägare till sitt Windows och kan följaktligen installera det på vilken dator man och hur ofta man vill. Att Microsoft har en möjlighet att kontrollera att det bara finns på en dator åt gången borde inte vara något större problem. Så oavsett hur man köpt sitt Windows, som ett separat köpt program eller ett program som ingår när man köper sin dator, så erhåller man alltid en fullständig Windowsskiva.

Du menar att de ska sluta erbjuda den något begränsade men betydligt billigare OEM varianten och för enkelhetens skull bara ha den dyrare Retail varianten kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...