Gå till innehåll

Säkerhet


Recommended Posts

Inte så mycket fråga, vill bara berätta vad som har hänt.

Vår dator med Win XP SP3 blev drabbad av viruset Root kit. Det yttrade sig så att uppstart och Bios gick bra sedan när skrivbordsbilden skulle komma var den enfärgad och tom, förutom en liten bakgrundsbild som finns där normalt. Pekaren fungerade, men det fanns inget att "peka på". Som av en händelse upptäckte vi att Aktivitetshanteraren fungerade (Ctrl-Alt-Delete). Man kom så långt så man kunde se att ingen aktivitet var igång.

Vi ringde först datorns support, men eftersom garantin har gått ut, så blev vi kopplade till andra avdelningar med lång väntekö. Detta var utrikes, någonstans. Vi fick i alla fall reda på att det troligen var ett virus, men den långa väntetiden gjorde att vi gav upp och lade på. Vi ringde i stället Norton (vårt säkerhetsprogram) eftersom det hade spåtts virus. Det var också lite väntekö, men lindrigare. Där blev dom glada när dom hörde att Aktivitetshanteraren fungerade. Då kunde man genom ett Kör-kommando "komma in bakvägen" på internet. Och det fungerade också. Men bara Internet Explorer. Inte dom andra, Safari eller Google Chrome etc. etc.

Nu var allt bra så långt. Nu skulle man först besluta om man ville ha hjälp, som kostade 1000 kr, betala det och boka in en tekniker. Betalning gick direkt med banköverföring på en annan dator med Win 7. Det var även betalgaranti, om dom inte lyckades lösa hela problemet skulle man få tillbaka pengarna. Teknikern bokade man in till nästa dag. Han ringde på utsatt tid och kopplade upp sig med fjärranslutning. I inledningsskedet skedde all kommunikation över telefon. Även ett par gånger under processen och i slutet, då datorn skulle startas om. Det var sagt att det skulle ta ungefär 2 timmar, men det blev 5 timmar innan allt var över. Det kanske var lite oförutsedda händelser också i det här som drog ut på tiden? Och lite märkligt, teknikern var ensam om detta jobbet på Norton i Sverige!

Hursomhelst, var det värt 1000 kr? Skall inte Norton fungera som just ett säkerhetsprogram mot virus? Ja, mot kända och identifierade virus, men detta som är okänt och inte registrerat finns det inget skydd mot. Ännu? Men när dom har fått jobba med några sådana här fall, kanske dom samlar på sig så mycket kunskap att dom till sist hittar rätt motmedel. Så vi har betalt och är nöjda med att datorn fungerar igen.

Om någon nu skulle drabbas av detta, så för Guds skull, betala inte med internetbank eller någon annan medan XP-datorn nödkörs genom Aktivitetshanteraren. Man vet ännu inte om viruset är till för att t.ex. stjäla kontonummer, eller om det har någon annan uppgift t.ex. att "sänka" en server. Så använd andra betalningsformer i det läget.

Vi fick också ett litet tips för att skydda sig. Öppna ett till konto på internetanslutningen. Då vet inte viruset var det skall angripa.

Redigerad av -64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vi fick också ett litet tips för att skydda sig. Öppna ett till konto på internetanslutningen. Då vet inte viruset var det skall angripa. "

Detta tips TROR jag dock INTE på!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknar man om tiden man själv kanske skulle fått lägga på forumsurfande eller att tjata på kunnigare vänner samt den "moraliska skuld" man skulle fått till dessa till timpeng så tycker jag 1000kr var ett helt ok pris. Speciellt om man behöver datorn snabbt och det inträffar under ens enda vecka semester då man antagligen vill göra roligare saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öpnna ett till användarkonto, alltså det du startar upp datorn med, där du normalt sett loggar in, om du har valt att göra så. (Man behöver inte göra det). På denna datorn som jag skriver nu har jag Win 7, så jag har inget demoexempel, men jämför med en dator på en arbetsplats t.ex. Där kan ju flera personer vara användare och var och en loggar in på sitt användarkonto.

Enligt Norton är risken för Rootkit minimal på Win 7, men t.ex. Win XP låg sämre till. Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rootkit

Nu är vi den situationen att vi kan leva med utlägget på 1000 kr, när man har fått den hjälp vi fick. Jag är medveten om att även andra antivirusprogram (företag) skulle klara detta, men nu har vi det abonnemanget, och fortsätter med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du menar skapa ett nytt användarkonto. Det kan nog hjälpa till i en del fall så att det blir lättare att köra rensningsprogram men t ex ett rootkit härjar ju fritt i datorn ändå.

64-bitars Windows är än så länge ett bra skydd mot rootkits. I Vista och Windows 7 gäller det ju att man själv stoppar det när UAC-frågorna dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rättar mig själv lite. Jag upptäckte att jag sa fel när jag sa "öppna ett konto på internetanslutningen". Jag skulle naturligtvis ha sagt "ett extra konto på datorinloggningen".

Till Jesper Holmberg. Detta måste vara något nytt, för vi har aldrig fått något gratis från Microsoft. Antingen har dom hänvisat till den återförsäljaren av datorn och operativsystemet, eller så har dom givit telefonnummer till en betaltjänst i Växjö. Han tar minutpris, som jag inte minns nu. Men 5 timmars jobb vågar jag inte gissa priset på ens.

Men tack alla för erat deltagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

64-bitars Windows är än så länge ett bra skydd mot rootkits. I Vista och Windows 7 gäller det ju att man själv stoppar det när UAC-frågorna dyker upp.

Nu har det dykt upp skadliga program som lägger in 64-bitars drivrutiner på låg nivå, dvs blir ett rootkit med bra förmåga att dölja sig i datorn och därmed svåra att få bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...