Gå till innehåll

Infekterade datorer kan stängas av från Internet


Recommended Posts

I Sverige har åtminstone en del internetleverantörer stängt av eller strypt anslutningshastigheten om de ser att trafiken är misstänkt och det sedan många år. Det har t ex gällt spamskickande. För minst 5 år sedan var det en kompis till min son som fick hem ett brev från Telia där det ungefär stod att deras dator var infekterad och att deras bredbandshastighet nu skruvades ner till en låg nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

frågan som intresserar mig är, vem äger definitionsrätten av "infekterad" dator, och får lagligt mandat att utöva myndighetsmakt?

Delegerat till Telia kanske?

Säkerhetstänkande är bra, och att bekämpa kriminella Bot-Net är utmärkt.

Jag tror dock på den frivilliga vägen och att branschen investerar i information om hur man skyddar sin dator och sunda vanor på Internet.

Det finns definitivt ett antal stora frågetecken!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det låter som en remote access trojan, som kan stänga av din dator via internettet. ;)

Ingen har talat om att stänga av datorer. Det handlar om att blockera Internettrafik. Vilket lämpligen sker hos ISP.

I Sverige har åtminstone en del internetleverantörer stängt av eller strypt anslutningshastigheten om de ser att trafiken är misstänkt och det sedan många år.

Det räcker dessvärre inte med att skruva ner, infekterade datorer bidrar fortfarande till spridningen av fulkoden.

Min idé går ut på att varje ISP har en info och "rensningssida", vilken är det enda IP den infekterade datorn kan nå. Borde inte vara alltför svårt eller kostsamt att genomföra, och det blir hursomhelst konsumenterna som får betala... solidariskt naturligtvis, så kan det inte bli mer än symboliska summor.

Hej,

frågan som intresserar mig är, vem äger definitionsrätten av "infekterad" dator, och får lagligt mandat att utöva myndighetsmakt?

Delegerat till Telia kanske?

Nu tror jag inte att det varken är eller blir några meningsskiljaktigheter om vad som är en infekterad dator. Det praktiska lokaliserandet och åtgärdandet måste troligen ske på ISP-nivå, men det finns säkert många tänkbara tekniska lösningar, så jag tänker inte ens försöka.

Jag tror dock på den frivilliga vägen och att branschen investerar i information om hur man skyddar sin dator och sunda vanor på Internet.

Branchen gör inte ett skit om dom inte blir tvingade eller kan tjäna pengar på det. Dessutom ligger det enorma pengar i antivirusindustrin, och det är troligen den enskilt största anledningen till att problemet inte redan är löst. Som alltid är det kapitalet som styr.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi säger att jag blir infekterad och min ISP ringer mig och säger att det är för mycket osäker nätverk som skickar från min dator till ISP, och ger mig några dagar att fixa det,

kan jag då scana datorn och rensa det med Norton, Mcafee eller nåt annat är det fixat då? kan då min ISP inte stänga av mig?

eller om det inte går rensa då formaterar jag om datorn då försvinner allting eller hur ? då kan väl ISP sedan inte säga emot,

kan någon svara på dessa frågor tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi säger att jag blir infekterad och min ISP ringer mig och säger att det är för mycket osäker nätverk som skickar från min dator till ISP, och ger mig några dagar att fixa det,

kan jag då scana datorn och rensa det med Norton, Mcafee eller nåt annat är det fixat då? kan då min ISP inte stänga av mig?

eller om det inte går rensa då formaterar jag om datorn då försvinner allting eller hur ? då kan väl ISP sedan inte säga emot,

kan någon svara på dessa frågor tack.

Den här tråden handlar ju egentligen om framtiden, men om jag då tar det som hände sonens kompis så fick de ett brev från Telia som berättade vad som hade hänt och att trafiken skulle ställas ner till något lågt, typ uppringt modem dvs 50 kB/s. När datorn var frisk, på ett eller annat sätt, skulle de ringa Telia för att få hastigheten återställd. Om jag var Telia skulle jag sedan hålla det abonnemanget under extra uppsikt några dagar för att se att den olämpliga trafiken verkligen hade upphört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återknyta till ursprungsinlägget.

En ISP i USA som börjat göra något åt anslutna datorer som misstänks vara en del av botnet.

The Philadelphia-based cable Internet company is expanding nationwide a pilot program that began in Denver last year, which automatically informs affected customers with an e-mail urging them to visit the companys security page. The system also sends the customers browser a so-called service notice, a semi-transparent banner that overlays a portion of whatever page is being displayed in the users Web browser.
http://krebsonsecurity.com/2010/10/comcast-pushes-bot-alert-program-nationwide/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...