Gå till innehåll

Allmän fråga ang formatering av dator [ LÖST ]


Recommended Posts

Om man köper en ny dator, exempelvis en HP, så är ju datorn fullpackad med en massa Lull Lull, massa program till ingen nytta för mig ialla fall.

Funderar då på när jag köper en ny, att även köpa en till fullversion av Windows Home premium, för att göra en ren installation i datorn med 7 an.

Kan det inte vara bra, bara en tanke jag har.

Var hemma hos en vän med en ny dator, Helv,,,,,te vad massa program i den burken.

Tacksam för synpunkter.

Ha en bra Lörda alla.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det redan ingår en Home Premium i datorn du köper så behöver du inte lägga en extra 1000 :- på en fullversions licens för att slippa allt dem skickar med, serienummret är "universellt" så lånar du bara en

"ren" Windows 7 skiva av någon och installerar med denna och den licens som medföljer datorn.

Det är licensnycken du betalar för inte mediat/installationsfilerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok.

Men som när jag i min dator med en fullversion jag har, så måste jag ju ang produktnyckeln till W7 fullversionen när jag exempelvis ominstalerar datorn. ??

Jag har ju en skiva, istället för min produktnyckel,lägger man då in serienumret från hans dator istället ??

Men det är välan ok att göra så, så att man slipper allt onödigt.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt en "färdiginstallerad" dator ska det sitta en klisterlapp med licensnyckeln någonstans. DEN ska du kunna använda med en "lånad" skiva med samma version. Att använda någon annans nyckel funkar inte om den i sig är en OEM-licens, dvs tillhör en specifik hårdvara. Troligen är din licensnyckel också en OEM alltså bunden till din dators hårdvara.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fattar lite dåligt i dag.

Jag köpte en Windows 7 fullversion på Onoff, som jag andvänder till min dator, hade tidigare Vista.

Menar du att jag kan sätta i min skiva, starta hans dator med den, och sedan formatera om hans dator, och istället för produktnyckeln skriva in hans licensnummer ??

Hans dator levererades med Windows 7 Home Premium.

Vad menas med OEM-licens ??

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med OEM-licens ??

Lasse B

Hej,

OEM är en licens för datorbyggare eller producenter av datorer som levererar datorer med ett förinstallerat Operativsystem, precis som di kompis dator har.

Det Operativsystemet följer den datorn och dess livstid. kan ej flyttas till ngn annan dator.

Du har köpt en "fullversion", "retail", den kan installeras och flyttas mellan datorer, men kan bara aktiveras på en dator åt gången. Skall alltså tas bort från den dator som den är aktiv på, innan den installeras på en ny.

Som sagts tidigare i tråden, om din Windows 7 är samma version, så kan den användas till att reparera eller installera på nytt i din väns dator, med din väns licensnyckel.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar lite dåligt i dag.

Jag köpte en Windows 7 fullversion på Onoff, som jag andvänder till min dator, hade tidigare Vista.

Menar du att jag kan sätta i min skiva, starta hans dator med den, och sedan formatera om hans dator, och istället för produktnyckeln skriva in hans licensnummer ??

Hans dator levererades med Windows 7 Home Premium.

Vad menas med OEM-licens ??

Lasse B

du kan använda vilken skiva du vill med W7 home premium på att installera med,det är produktnyckeln som avgör om det blir en oem installation eller sk fullversion.

tilläggas skall att det inte är samma nyckel i datorn som utanpå när den levereras

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

För att avsluta detta ärrende, följande.

Jag kan alltså sätta in min skiva W7 Home Premium i hans dator. starta datorn med skivan, formatera hans disk så att all Lull Lull försvinner, och lägga in W7 fullversion Home Premium med hans licensnyckel i hans dator,

Är det rätt uppfattat ??

Ha en bra dag

Tack

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att avsluta detta ärrende, följande.

Jag kan alltså sätta in min skiva W7 Home Premium i hans dator. starta datorn med skivan, formatera hans disk så att all Lull Lull försvinner, och lägga in W7 fullversion Home Premium med hans licensnyckel i hans dator,

Är det rätt uppfattat ??

Ha en bra dag

Tack

LB

Ja det är korrekt uppfattat. Under förutsättning att hans licens också är för Home Premium vilket jag har för mig jag läste tidigare i tråden.

Windows 7 har drivrutiner för mycket men ta för säkerhet ner drivrutiner till hans nätverkskort innan ominstallationen ifall de skulle behövas. Spara dem på ett USB minne eller något. Det är ju ganska svårt att komma ut på Internet och göra det i efterhand om just nätverkskortet strular.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tvärt emot vad alla skriver hade jag behållt

originalet som det var och tagit bort det jag inte ville ha.

HP har ju en updater som håller koll på

Hårdvaruuppdateringarna som kan vara bra att ha

då du slipper hålla koll på det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

Vi får se, han som har datorn får bestämma själv.

Det bästa jag någonsin har gjort var att jag köpte W7 Fullversion, gjorde en ren instalation, och formaterade om min burk, och fick bort Vistan som jag tyckte var bedrövlig, samt allt Lull Lull i datorn.

För min del är detta avslutat kapitel nu..

Ha det så bra.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tvärt emot vad alla skriver hade jag behållt

originalet som det var och tagit bort det jag inte ville ha.

HP har ju en updater som håller koll på

Hårdvaruuppdateringarna som kan vara bra att ha

då du slipper hålla koll på det själv.

Hej,

du kan hämta t.ex. HP updater efter ominstallation från HP.

Så du behöver inte spara den gamla D: partitionen, för det programmets skull!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Fråga igen, börjar bli osäker.

Kontaktade Microsoft, men svaret förstod jag ej, därför frågar jag igen.

Börjar från början.

Köpte i butik Windows Home Premium, fullversion vad jag förstår, kostade ca 1,900::-.

Denna andvänder jag på en dator som hade Vista tidigare,andvänder då producktnyckeln som står på kartongen, funkar perfekt i dag, så i min dator har jag nu w7.

Nu till problemet som jag inte greppar.

Har en kamrat,som köpte en dator med förinstalerat Windows 7 Home Premium med 64-bit.

I denna dator ligger det en massa program som han vill ha bort, verkar vara det som även strular till det i dator.

Kan jag andvända min windows 7 skiva och göra en ren instalation på hans dator ??

Är det då ?? produktnyckeln som han har till sin dator som skall andvändas, sitter på en klisterlapp under datorn ???.

Nu till vad dom sa på Windows, den nyckeln jag i så fall måste andvända på hans dator är den som medföljde skivan jag köpte, men den nyckeln har jag ju i min dator.

Dom påstod att om det är en OEM Licens skulle det tydligen gå, skall stå på skivan enligt dom, men på min står det inget om det.

Det som står på skivan är: Innehåller Windows Anytime Upgrade ?? enligt butiken så var det en fullversion ??

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm vad microsoft sa... du har helt rätt. Du kan installera om windows med din skiva, men det är oem-nyckeln som står bak på datorn som skall användas. Din egen nyckel som står på skivfodralet är en retail-licens som är helt och hållet din personliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag la in denna på min dator, så vad jag har förstått så var det en fullversin, inte uppgradering, vista har flugits all sin väg.

Om jag inte minns fel, så står det på kartongen, att det är en uppgradering, om man nu köper det.

Vad är OEM licens för något ??

Ha det så bra

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag la in denna på min dator, så vad jag har förstått så var det en fullversin, inte uppgradering, vista har flugits all sin väg.

Om jag inte minns fel, så står det på kartongen, att det är en uppgradering, om man nu köper det.

Vad är OEM licens för något ??

Ja det är en fullversion du har. Kostar runt 1800:- beroende på när och vart man köpte den. En motsvarande uppgradering kostar runt 1000:-

Det som står på skivan - Innehåller Windows Anytime Upgrade - är den möjlighet som finns att uppgradera från ett Home Premium till Professional eller Ultimate version. Kolla här!

En OEM-licens är knuten till en och samma dator.

Redigerad av gebe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...