Gå till innehåll

Grafikkort.


Tony

Recommended Posts

Hej.

Skulle byta grafikkort från Nvidia Geforce 9600 Gt till ett Radeon 5850. men efter bytet får jag ingen bild. Har tagit bort de gamla drivrutinerna från Nvidia men inte lagt in de nya från AMD/Radeon. Har även satt i bägge strömkontakterna.

Har ett nätaggregat på 750Watt från Corsair

Ett moderkort som heter ASUS A8N32-SLI Deluxe med en processor AMD Athlon 64 x2 4200+.

Det gamla grafikkortet fungerar klockrent, men skulle byta för att en del av de nya spelen tar en högre upplösning och det vill min son använda.

Har en bildskärm som är alldeles ny och heter Benq 21.5 LCD G2222HDH. Den har HDMI- och D-subkontakter.

Har testat alla kontakterna, men tyvärr ingen skillnad. Behövs det en ny kabel? den jag har är så gott som ny HDMI-kabel, och den fungerar ua på gamla grafikkortet.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med största sannolikhet är det drivrutinerna som datorn inte gillar. Prova att starta i felsäkert läge och installera drivrutinerna då... det kan göra underverk. Använd skivan som följde med kortet och när allt är igång igen så kan du hämta de senaste från tillverkaren och uppdatera.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man byter grafikkort i en befintlig windowsinstallation, måste man först avinstallera det gamla kortet i "Enhetshanteraren".

Stäng sedan av datorn, byt kort och starta upp datorn igen... och till sist, installera dom nya drivrutinerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit bort drivrutinerna i Windows 7 eget borttagningsprogram lägg till och ta bort. Är det fel i så fall. Ska jag gå via andra program för detta?

Jag har inte lagt till några nya drivrutiner för det nya grafikkortet, utan tagit bort de gamla och sedan stängt av datorn för att sedan sätta i det nya grafikkortet utan att lägga in några nya drivrutiner till det nya kortet.

Har jag gjort fel då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt... du måste avinstallera gamla kortet i Enhetshanteraren innan du stänger av datorn och byter kort.

Enhetshanteraren hittar du genom att skriva devmgmt.msc i startmenyns Sökfält/Kör och trycka Enter. Där hittar du ditt grafikkort under "Bildskärmskort"... högerklicka och välj "Avinstallera"

Stäng sedan av datorn och byt kort... utan att starta om!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tydligen avinstallerat det gamla drivrutinerna fel.

Drivrutinerna har ingenting med detta att göra... dom kan t.o.m vara kvar. Det är själva kortet som måste avinstalleras. Detta för att Windows skall aktivera vga-drivrutiner vid nästa start, och hitta nya kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Har nu gjort som ni sagt, men med samma resultat, ingen bild. Provade samtliga kontakter på kortet.

Min dator tål nog inte grafikkort från andra än Nvidia verkar det som.

Jag bytte också bägge Pci-e kablarna, har fyra stycken, ifall det var något fel på någon av dem, använder den ena i det grafikkort jag har nu, men utan resultat.

Tyvärr.

Vet ej vad det är för fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

Datorn startar som vanligt men, skärmen är helt svart, det kommer upp en liten ruta några sekunder som säger "Ingen HDMIkontakt" sen försvinner den.

Verkar som det inte kommer någon signal från kortet till skärmen.

Har också satt inställningarna på skärmen så att den ska automatiskt känna av vilken typ av ingång som jag använder.

Konstigt fel är det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en D-sub och HDMI-kontakt på skärmen. Jag använder nu HDMI-kontakten på mitt Nvidia-grafikkort och HDMI-kontakten på skärmen.Det fungerar perfekt i nuläget med gamla grafikkortet.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Har provat samtliga kontakter och kablar på skärmen, samt alla kontakter på grafikkortet.

Har bägge kablarna isatta på skärmen och provat bägge två och testat med alla möjliga alternativ,

men utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har plug and play med det att göra?

Läser i manualen, men är urusel på Engelska så jag vet inte riktigt vad plug and play gör. Vad jag förstår är det till för operativsystemet. Men jag kanske tänker fel där.

I bios står det på "No" och det har ju fungerat tidigare utan problem. Kan det då ha att göra med att jag byter från Nvidia till AMD/Radeon?

Konstigt är det i alla fall.

Har bytt grafikkort tidigare utan några som helst problem. Men det var ett Nvidia kort det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kan vara värt att testa att sätta den i den nedre pcie platsen, om du inte redan testat detta.

Funkar inte det så är det nog så att ditt moderkort klarar inte av det nya kortet.

Haft det strulet med andra äldre 939 moderkort och nvidia chip.

Bara om man sätter i ati kort men funkar bra med nvidia kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat allt det som ni har föreslagit, men utan resultat. Det är nog som ni säger, att moderkortet är för gammalt. Har i dag ett Nvidia 9600 GT, och det funkar utan några som helst problem-

Tack i alla fall för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte de har sagts innan men har du testa grafikkortet i en annan dator?

Kan också va så som nån nämnde att moderkortet är för gammalt,råkade själv ut för de en gång.

Det var moderkotet som bara hade stöd för pcie 1.0 och grafikortet var 2.0

Redigerad av dexter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korter är som tidigar skrivits, inskickat till "Komplett" för kontroll, utan anmärkning. Mitt moderkort stöder Pci-E 2.

Jag har även testat att ta bort drivrutinerna med "Driver sweeper", men utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...