Gå till innehåll

Finns det någon som är expert på äldre datorer?


havrelina

Recommended Posts

Hejsan.

Nu i helgen har jag åter igen väckt våran gamla compaq dator med windows 95.

Den är förvånanstvärt snabb. Min fråga är finns det något sätt att överföra filer från den till våran Windows XP?

Jag tror inte att cd-läsaren fungerar längre, men hade inga lediga cdrom skrivor så jag kunde testa.

Däremot fungerar diskettstationen, men den fungerar bara att använda till dokument, eftersom disketterna har så lite utrymme.

Jag har en gedigen samling barndomsminnen i form av waw-filer som jag hemskt, hemskt gärna skulle vilja få över på något sätt.

Jag har funderat ut några alternativ som kanske skulle kunna fungera...

1. Laga cd-läsaren (När man öppnar cdromläsaren kommer det upp en grå ruta: Det går inte att komma åt E:\. Enheten är inte klar.)

2. Använda någon form av sladd (finns det någon sådan?)

3. Försöka få i gång internet på något sätt och maila filerna. (Ja, det är orealistiskt)

Är det bara i mitt önsketänkande det finns en möjlighet att föra över filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn nätverkskort?

Ja det har den.

Vi provade att koppla in den i sladden till telefonjacket och "ringa upp", men dit den försöker ringa finns antagligen inte längre, eller rättare sagt så finns vårat lösenord och användarnamn inte längre heller. Och även om det skulle fungera så skulle det kanske inte gå att öppna mailen utan att installera ny version av explorer som det förmodligen inte finns plats för på datorn :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fredde, den 29 januari 2011 - 14:47 , skrev:

Ja det har den.

Vi provade att koppla in den i sladden till telefonjacket och "ringa upp", men dit den försöker ringa finns antagligen inte längre, eller rättare sagt så finns vårat lösenord och användarnamn inte längre heller. Och även om det skulle fungera så skulle det kanske inte gå att öppna mailen utan att installera ny version av explorer som det förmodligen inte finns plats för på datorn

Jag frågade inte om modemkontakt utan om nätverkskontakt, den är några mm bredare. Om den har nätverkskontakt så köp en korsad nätverkskabel och koppla mellan den gamla datorn och en nyare.

Sen ska det gå och flytta filerna. Om inte så stäng av brandväggarna och se till att Windows fildelning är på.

Har jag gjort enligt ovan ett flertal gånger vid liknande problem innan jag köpte router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara i mitt önsketänkande det finns en möjlighet att föra över filerna?

Nej det är ganska enkelt om man är utrustad med en skruvmejsel och ett externt hårddiskkabinett

Gå in på Kjell & Co:s hemsida http://www.kjell.com/ och kolla på artikelnummer 91081.

Det är ett externt kabinett där du kan montera din IDE-hårddisk i och sedan ansluta till en annan

dator via USB och därfter helt enkelt flytta över filerna via dra och släpp.

En investering på 299:- som räddar dina gamla filer.

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade inte om modemkontakt utan om nätverkskontakt, den är några mm bredare. Om den har nätverkskontakt så köp en korsad nätverkskabel och koppla mellan den gamla datorn och en nyare.

Sen ska det gå och flytta filerna. Om inte så stäng av brandväggarna och se till att Windows fildelning är på.

Har jag gjort enligt ovan ett flertal gånger vid liknande problem innan jag köpte router.

Jag förstår inte riktigt...

För att ni (eller mest jag) ska förstå lägger jag upp en bild här så ni vet hur det ser ut...

post-13365-0-76274800-1296472963_thumb.j

Så antingen ska jag ha en sladd till den prickiga (COM? porten?) med usb i andra ändan.

Eller en nätverkssladd som ser likadan ut i båda ändarna?

:) Ja, ni behöver inte fundera - jag är världens mest otekniska människa.

Redigerad av havrelina
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det är värt det...

Ett hårddiskkabinett kan det nog vara värt. Hur värdefulla filerna på disken är vet ju bara du. Å andra sidan har du sedan en liten extra disk att använda till lagring av lite dokument osv. Den är säkert inte stor, din hårddisk... men det fyller säkert en funktion.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...