havrelina Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Hejsan. Nu i helgen har jag åter igen väckt våran gamla compaq dator med windows 95. Den är förvånanstvärt snabb. Min fråga är finns det något sätt att överföra filer från den till våran Windows XP? Jag tror inte att cd-läsaren fungerar längre, men hade inga lediga cdrom skrivor så jag kunde testa. Däremot fungerar diskettstationen, men den fungerar bara att använda till dokument, eftersom disketterna har så lite utrymme. Jag har en gedigen samling barndomsminnen i form av waw-filer som jag hemskt, hemskt gärna skulle vilja få över på något sätt. Jag har funderat ut några alternativ som kanske skulle kunna fungera... 1. Laga cd-läsaren (När man öppnar cdromläsaren kommer det upp en grå ruta: Det går inte att komma åt E:\. Enheten är inte klar.) 2. Använda någon form av sladd (finns det någon sådan?) 3. Försöka få i gång internet på något sätt och maila filerna. (Ja, det är orealistiskt) Är det bara i mitt önsketänkande det finns en möjlighet att föra över filerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Har datorn nätverkskort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
goranl Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 USB-minne eller usb-hårddisk, går visserligen sakta då datorn troligen bara stöder usb 1.1 men det funkar i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 (edited) Har en gammal compaq Windows Me dator, inte ens den har någon USB port. Ingen gammal cd brännare/dvd brännare som du kan skruva in i den? Edited January 29, 2011 by Cynthia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Flytta över hela hårddisken kanske...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.LeNo Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Köp en sådan här och koppla in disken till en annan dator... http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/kontrollerkort/harddisk-och-minneskort/nedis-usb20-sataide2535/142474.4044/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havrelina Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 Har datorn nätverkskort? Ja det har den. Vi provade att koppla in den i sladden till telefonjacket och "ringa upp", men dit den försöker ringa finns antagligen inte längre, eller rättare sagt så finns vårat lösenord och användarnamn inte längre heller. Och även om det skulle fungera så skulle det kanske inte gå att öppna mailen utan att installera ny version av explorer som det förmodligen inte finns plats för på datorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havrelina Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 USB-minne eller usb-hårddisk, går visserligen sakta då datorn troligen bara stöder usb 1.1 men det funkar i alla fall. Vad jag kan se så finns det ingen usb-port överhuvudtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havrelina Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 Flytta över hela hårddisken kanske...? Haha, ja den som ändå kunde sånt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havrelina Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 Har en gammal compaq Windows Me dator, inte ens den har någon USB port. Ingen gammal cd brännare/dvd brännare som du kan skruva in i den? Nä Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havrelina Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 Köp en sådan här och koppla in disken till en annan dator... http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/kontrollerkort/harddisk-och-minneskort/nedis-usb20-sataide2535/142474.4044/ Hur fungerar den? :S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Haha, ja den som ändå kunde sånt Öppna datorn, så ser du att det är busenkelt... 2-4 skruv och 2 kontakter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Öppna datorn, så ser du att det är busenkelt... 2-4 skruv och 2 kontakter. Även en katt klarar av det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HlK Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Borde gå att att använda COM porten till detta. typ nollmodemskabel. Nu snackar vi "old school" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 fredde, den 29 januari 2011 - 14:47 , skrev:Ja det har den. Vi provade att koppla in den i sladden till telefonjacket och "ringa upp", men dit den försöker ringa finns antagligen inte längre, eller rättare sagt så finns vårat lösenord och användarnamn inte längre heller. Och även om det skulle fungera så skulle det kanske inte gå att öppna mailen utan att installera ny version av explorer som det förmodligen inte finns plats för på datorn Jag frågade inte om modemkontakt utan om nätverkskontakt, den är några mm bredare. Om den har nätverkskontakt så köp en korsad nätverkskabel och koppla mellan den gamla datorn och en nyare. Sen ska det gå och flytta filerna. Om inte så stäng av brandväggarna och se till att Windows fildelning är på. Har jag gjort enligt ovan ett flertal gånger vid liknande problem innan jag köpte router. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Är det bara i mitt önsketänkande det finns en möjlighet att föra över filerna? Nej det är ganska enkelt om man är utrustad med en skruvmejsel och ett externt hårddiskkabinett Gå in på Kjell & Co:s hemsida http://www.kjell.com/ och kolla på artikelnummer 91081. Det är ett externt kabinett där du kan montera din IDE-hårddisk i och sedan ansluta till en annan dator via USB och därfter helt enkelt flytta över filerna via dra och släpp. En investering på 299:- som räddar dina gamla filer. MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havrelina Posted January 31, 2011 Author Share Posted January 31, 2011 Även en katt klarar av det... Haha, då är jag en mus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havrelina Posted January 31, 2011 Author Share Posted January 31, 2011 (edited) Jag frågade inte om modemkontakt utan om nätverkskontakt, den är några mm bredare. Om den har nätverkskontakt så köp en korsad nätverkskabel och koppla mellan den gamla datorn och en nyare. Sen ska det gå och flytta filerna. Om inte så stäng av brandväggarna och se till att Windows fildelning är på. Har jag gjort enligt ovan ett flertal gånger vid liknande problem innan jag köpte router. Jag förstår inte riktigt... För att ni (eller mest jag) ska förstå lägger jag upp en bild här så ni vet hur det ser ut... Så antingen ska jag ha en sladd till den prickiga (COM? porten?) med usb i andra ändan. Eller en nätverkssladd som ser likadan ut i båda ändarna? Ja, ni behöver inte fundera - jag är världens mest otekniska människa. Edited January 31, 2011 by havrelina Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dwarf Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Inget nätverkskort där inte. Köp en extern låda för ide hårddisk som dom föreslog och sätt i den gamla hårddisken i där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havrelina Posted January 31, 2011 Author Share Posted January 31, 2011 Inget nätverkskort där inte. Köp en extern låda för ide hårddisk som dom föreslog och sätt i den gamla hårddisken i där. Frågan är om det är värt det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Frågan är om det är värt det... Ett hårddiskkabinett kan det nog vara värt. Hur värdefulla filerna på disken är vet ju bara du. Å andra sidan har du sedan en liten extra disk att använda till lagring av lite dokument osv. Den är säkert inte stor, din hårddisk... men det fyller säkert en funktion. // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts