Gå till innehåll

Previewing �Windows 8�


e-son

Recommended Posts

Ser jätteflashigt ut och blir säkert en intressant konkurrent på pekplattor och smartphones för nöje och enklare arbete i nödfall. Men det verkar på tok för klumpigt och ineffektivt för att hamna på en renodlad arbetsmaskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det skall visst gå att växla mellan "petskärm" och vanligt skrivbord!

Har ändå en något obehaglig känsla av att W7 kan bli sista Windows-operativet för min del. Misstänker starkt att Windows 8 kommer att följa efter "Apple-konceptet", med alltmer inlåsning/integration kring dom egna produkterna. Ett system där t.ex Live-skräpet inte går att helt stänga av, utan ligger i bakgrunden och lägger sig i allt man gör, kommer definitivt att få mig över till Linux för gott. Men det är än så länge spekulationer... den som lever får se!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Windows 8 Tablet UI ser intressant ut, helt klart. Har läst att det görs smygreklam i Hawaii Five 0, där polisen använder det interfacet i sina stora "bordsskärmar"...

Hur som haver... det skiljer inte sååå mycket i nuläget på Windows 7 och 8 i det "vanliga" interfacet. Så övergången där emellan kommer inte bli något märkvärdigt. Men visst blir man sugen på att skaffa en stor touchmonitor... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hur som haver... det skiljer inte sååå mycket i nuläget på Windows 7 och 8 i det "vanliga" interfacet.

Jaså, det tycker du inte? Vad jag kan komma fram till efter att ha sett och läst om presentationen (men det skall medges INTE sett Windows 8:s KLASSISKA interface) är att det vanliga interfacet är det som man har presenterat. Det är alltså det som man får om man inte gör ett aktivt val att man skall ha det som det alltid har sett ut.

Men låt oss inte käfta om det just nu. Första betan är ett par tre månader bort, så då får vi väl se hur mycket vanligt och klassiskt skiljer sig åt. Men jag håller gott med om att det är bra att man ger användarna en möjlighet att jobba i en välkänd omgivning så länge man är osäker. Trots att ribbongränssnittet inte är SÅ omvälvande som det här kommer att bli så inger det ju en osäkerhetskänsla och man behöver tid för att anpassa sig och hitta allt. Så kommer det definitivt att bli för de som kommer att möta W8 och inte uppdaterat på länge.

Men visst blir man sugen på att skaffa en stor touchmonitor... :P

Håller med där med. Kanske inte så stor, förresten. 23" räcker nog?

Men jag skall testa på och med andra enheter också. Om jag bara kan få tag i en enkel notebok (kompisen vill inte släppa till sin, tyvärr, han tycker redan att jag är där och uppdaterar Windows 7 helt i onödan) så skall det bli roligt att se hur väl Microsofts påstående stämmer att inte det behövs någon hårdvaruuppgradering för W8. Om Mango (Windows Phone 7,5) kommer att ge en möjlighet att lägga på andra program på smartphonen så kanske man kunde lägga på en beta för att testa där med?

Oj, vad det kliar i fingrarna på en.

Och som en sista önskan - måtte W8 komma ut kommerisellt innan mitt (troligen sista) abonnemang på Technet går ut i juli 2012.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, det tycker du inte? Vad jag kan komma fram till efter att ha sett och läst om presentationen (men det skall medges INTE sett Windows 8:s KLASSISKA interface) är att det vanliga interfacet är det som man har presenterat.

Metro Tablet UI är ju allt annat än det vanliga "Windows"... jag gjorde jämnförelsen med det vanliga interfacet. Metro Tablet UI (enligt presentationen) är ett program som ligger igång och kan stängas av. De bilder som finns på "klassiska" Windows 8 är i stort sett detsamma... förbättringar naturligtvis, men rent visuellt är det sig likt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om bara någon vecka så slås portarna upp till en förberedande större konferens & mässa avsedd för utvecklare och partners till Microsoft. Många rykten har nämt detta Expo som en viktig fas framförallt i samband med ett annalkande Beta släpp av Windows 8.

2011 Microsoft Worldwide Partner Conference, Los Angeles 1014 July

Lite läsvärda rubriker hämtade från ovanstående portal:

The Microsoft Worldwide Partner Conference (WPC) is the premier event for Microsoft partners. WPC provides a forum for you to connect with other partners and with Microsoft staff, and to learn about the latest Microsoft programs, strategies, and cutting-edge technologies.

Steve Ballmer has made nothing more clear than Microsofts commitment to and reliance on developers. The Software Development track will cover what developers want to know about the Microsoft platform. Come see whats new with APIs, tools, frameworks, and platforms that you can use to take your software to the next level.

Awards recognize partners creativity in solving customer business and technology challenges Microsoft today announced the winners and finalists of the 2011 Microsoft Partner of the Year Awards. The annual awards honor Microsoft partners for delivering innovative solutions during the past year that directly address customer challenges. Award winners and finalists, chosen from nominations from around the world, will be recognized at the Microsoft Worldwide Partner Conference 2011, the companys premier annual event for industry partners, July 1014 in Los Angeles. More than 3,000 entries were submitted by partners from more than 100 countries; the award finalists and winners were selected from a group of nominations based on their commitment to customers and exemplary use of Microsoft tec..
One of the biggest reasons to attend the 2011 Microsoft Worldwide Partner Conference is the opportunity to hear directly from Microsoft leaders about vision, strategies, the technology roadmap and upcoming product launches. In fact, current registrants list Learn MS roadmap, vision, strategy as their No. 1 goal in attending Microsofts premier partner event of the year. WPC 2011 is pleased to announce information about our lineup of vision keynote presentations, as detailed below. These compelling, thought-provoking keynotes are reason enough to register for WPC 2011. Steve Ballmer, Kevin Turner and channel chief Jon Roskill lead the way, with other top leaders joining in to deliver keynotes. An estimated 250 key Microsoft executi..

Om någon missade den 32 min längre bifogade videon ifrån Stenis nyhetsbrev så ges ännu ett tillfälle här under.

För intresserade som vill testa Silverlight så återfinns mer videoklipp via länken som leder till Windows Nyhetsrum & video galleri.

Enligt vad som framkommit omkring Windows 8 fram tills nu så har iaf jag själv fått för mig att en hel del kan hända på ganska kort tid.

Ett tag började jag även undra om Microsoft överhuvudtaget kommer släppa en Beta version för testning ute hos allmänheten, man har ju så att säga ett relativt gott underlag ifrån tidigare testperioder redan i bagaget ifrån flera olika versioner. Man vet på ett ungefär hur hårdvaran kommer beté sig i relation till mjukvaran och näst intill allting kan beräknas fram på ingenjörsnivå och labbas fram.

Även det färdiga släppet av en framstående RTM har jag vid något tillfälle förespråkat omkring bl.a om hur viktigt det är med hinna få in och placera släppet så de hamnar lagom med Julhandeln och månaderna dessförinnan. Windows 7 var ju på så sätt föredömligt planerat och blev också därför sannolikt en hitt för många ute på marknaden. När det idag speciellt på desktopsidan inte finns ett större internet-koncept att sälja operativsystem tillsammans med som när det begav sig vid Windows 2000, XP. Då anser jag personligen att Julhandeln blivit än viktigare att använda sig av för motverka en Vista liknande konsekvens, kanske mest märkbart när de handlas i samröre med inköp av dator och annan hårdvara hos privatkunder.

Men så tillkommer då dessa nyare alternativa varianterna på marknaden som Tablets m.m. hmmm...men om vi säger 10 smutsiga små fingrar och en pekskärm? Gissa om Vim och fönsterrengöringsmedel kommer sälja som smör....Kanske ett blivande nytt sammarbetande koncept.

På tal om siffror...Maya eller Inkaindianerna hade ju ett speciellt förhållningssättt i betydelsen av siffror.

Om jag inte helt tappat bort mig vill jag minnas 8 har med Liv och rörelse och mycket med eller som händer.

9:an borde stå för Fulländning och fullbordan varför nästa operativ kanske överträffar än mer som Windows 7 gjorde efter Vista.

Vi får se vart de lider :)

Längre ner, en person som tycks veta lite mer med 20årig arbetslivs erfarenhet i att tolka livets många källor i sökandet efter trovärdighet. Några har kanske redan uppmärksammat informationen, om den kan anses vara tillförlilig är kanske lite väl tidigt att sia om. Hursomhelst hoppas jag följande uttalande kan verka som ett steg närmare på vägen.

"Its (not so) crazy Microsoft rumors time again. Todays single-sourced but trusted tip claims that Windows 8 will RTM in............................."

Mary-Jo Foley, ZDNet - author of Microsoft 2.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya start-menyn känns att fungera oerhört bra på på minsta till största skärmen, handhållen till största tv-skärm. Tänk att hålla en tablet-pc i handen med hdmi upp till tvn, bara kunna svepa mellan datorprogrammen/pc-apparna. Det är ju bara att plugga in alla världens miljoner enheter och det ska bara funka (klarar tvn och bilstereon det?), tack tack Microsoft ;). Sa ja ARM? Och kan man köra sjuan funkar åttan på samma dator, underbart. Jag får nog ivra ner mig lite, jag ligger trots allt ett år före lansering. Ni med.

Urlena till de första videosnuttarna har jag infogat här

http://allthingsd.com/20110601/steven-sinofsky-talks-windows-8-and-more-at-d9-video/

http://allthingsd.com/20110620/windows-for-the-app-age-microsofts-steven-sinofskys-full-d9-interview-video/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...