Gå till innehåll

Hur du uppdaterar eller installerar en drivrutin manuellt


Cacke

Recommended Posts

Jag premma på windows tips och tricks.

Idag läser jag Hur du uppdaterar eller installerar en drivrutin manuellt.

Mina frågor har varit ganska länge.

Hur inaktiverar du vissa hårdvaror så att inte windows installerar automatiskt nya drivrutiner efter en omstart ?

För jag har ett soundblaster.

ett ljudkort i grafikkortet

ett i moderkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att i Enhetshanteraren högerklicka enheten och välja Inaktivera? Lite osäker på om det hindrar drivrutinsinstallationen om du avinstallerat den men den ska inte nyttjas i Windows om du gör på detta viset. Bäst är dock som JoWa säger att inaktivera enheterna du inte vill använda i BIOS, men tyvärr är det inte alltid det går i alla BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, alla Bios har inte så fina nymodigheter och avaktivera en enhet om man nu vill ha den åtkomlig inför en "egen" installation, ja då låter de lite som man lägger fällben på sig själv & sågar av samma gren som man sitter på. Risken blir då att när man upptäcker att enheten nog borde va "aktiv" så vipps träder systemet in och vill hjälpa till med installationen.

Det var ju inte direkt det som var meningen.

Ett alternativ skulle kunna va gpedit.msc alltså lokal Editor för grupp-principer.

Har inte själv just nu tillgång till varken Vista eller Windows 7 i Svensk version så de blir på Eng. istället.

Kalla upp rutan Kör med Win+R och knalla in gpedit.msc och Enter

Leta därefter upp följande:

Computer Configuration->Administrative Templates->System->Device Installation.

Editera raden: Prevent Installation of Devices not described by other policy settings

Ange principen som Enable/Aktivera

I denna länken hittas även var i registret nycklen hittas

Mycket möjligt det finns fler sätt & gå till väga, i Xp något torftigt, verkar inte finnas något liknande där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså ljudkortet du har i grafikkortet (så vida det är ett ATI, nvidia kort har inte ljudprocessor.) så är det väl ett för ljud ut på HDMI? det borde kunna inaktiveras från inställningarna för ditt grafikkort.

Ljudkortet på moderkortet, kan du inaktivera i bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...