Gå till innehåll

Slö bärbar dator


Recommended Posts

Vi har en bärbar HP Pavillion dv7 med en AMD Turion X2 RM-70 2,0 GHz CPU och 4 GB minne. Jag har bytt C: disken mot en 250 GB 7200 varvs disk och satt den ursprungliga 5400 varvs disken som andra D: disk.

Men datorn är slö och väsnas väl mycket från fläktarna.

Vi har också en stationär dator med en Intel E8600 3,33 GHz CPU och 4 GB minne. Den här datorn är ju klart snabbare det flyter bättre när man skrollar på Internetsidor.

En ny bärbar med den kommande Intel IvyBridge står på önskelistan. Kanske kan det komma en prestanda duglig dator utan grafikkort.

Kan en sådan bärbar få prestanda som är i klass med vår stationära dator. Därför jag är så trött på den bärbaras slöhet jämför med vår stationära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din DV7 borde vara lite rappare än den stationära... En snabbstädning av datorn kanske borde susen?

Dels en diskrensning och kanske CCleaner, men även en fysisk rengöring.

Skaffa en flaska med tryckluft så att du kan blåsa ur kylflensar och fläktar. Lyft gärna på de lock som finns på undersidan av datorn och blås (försiktigt) även där. När du blåser luft på fläkten/fläktarna så försök att få dem att vara stilla... kanske en liten tandpetare genom "gallret" som sitter över fläkten på undersidan kan hålla den.

När du använder luft på burk så använd inte den med fullt ös... lagom är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När du använder luft på burk så använd inte den med fullt ös... lagom är bäst.

Med andra ord så nånstans mellan 8 -12 bar är lagomt tryck för att rengöra fläkten. Sen, om man vill så kan man idag skölja hela datorn under rinnande vatten. Datorer idag är så tåliga att de pallar det utan problem. :lol:

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*skrattar* nej, Manneman, jag bara drev lite med CGD. Man ska vara extremt försiktig om man inte är van eller vet vad man gör. En laptop är känsliga saker och det är bara ogjort att man gör sönder den på nåt sätt. Kommer man åt att få bort en lucka ovanför fläkten så kan man testa att försiktigt lösgöra fläkten/kylfläns och rengöra dessa. Om man vill gå lite overkill kan man samtidigt passa på att lägga ny kylpasta i den mån man kommer åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord så nånstans mellan 8 -12 bar är lagomt tryck för att rengöra fläkten. Sen, om man vill så kan man idag skölja hela datorn under rinnande vatten. Datorer idag är så tåliga att de pallar det utan problem. :lol:

Annars är dagens diskmaskiner väldigt bra oxå :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är dagens diskmaskiner väldigt bra oxå :D

Ha ha.. det gjorde man med gamla floppystationer.. fast utan diskmedel och sedan ugnen på 50 grader i två timmar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då Wheninrome vi var nog lite snabb här. Vi sköljde inte datorn under rinnande vatten men väl under rinnande 7-up. Det hjälpte inte alla kan jag tala om för dig. Det enda som hände var att tangenterna blev kladdiga.

Nu var den här posten dock ingen fråga till hur jag får datorn snabbare för det går inte. När den köptes var den ogenomtänkt. Det är en dålig svag CPU som ofta går på högvarv.

Utan hela inlägget var mer en förhoppning att en eventuell nyinköpt dator skall ha bättre prestanda och med den nya IvyBridge som ja har en inbyggd GPU kunde det kanske dyka upp riktigt bra bärbara som då inte har något extra grafikkort. Alla som vill ha en kraftfull dator är inte spelintresserade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du använder luft på burk så använd inte den med fullt ös... lagom är bäst.

Damm med tussar som sitter i fläktkåpan och innaför tätmaskiga kylflensar,

måste "slås" sönder, pulveriseras, för att komma förbi flensarna. Då krävs alltid 7 kg tryck.

(man får passa sig så man inte snurrar upp vingen/motorn för himla hårt)

Spray på burk kanske ligger på 0.5-1.0.. detta är tryck duger till att ta bort yt-damm endast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda damsugaren. Med den kan jag välja om den skall blåsa eller suga och effekten går ju att variera på olika sätt. Men nu hjälper det ju inte så mycket på denna HP. Den var rätt högljud och jag ville lämna tillbaka den men dottern var mer nöjd och behöll den. Strax efter köpet dök det upp en BIOS fil som försökte komma tillrätta med fläktljudet och det blev kanske något bättre. Däremot ställde vi baksidan av datorn på en två centimeters hög träregel och detta sänkte ljudnivån mer. Senare fick jag i butiken där vi köpte HP:n höra att det hade varit klagomål på just de AMD försedda HP datorerna. Vi skulle redan från början valt en Intel maskin. Men det var vår första bärbara så förhoppningsvis går det bättre med nästa köp.

Vi får hoppas på att de dyker upp någon bra dator men den nya Intel CPU:n och utan separat GPU. Jag har sett att det redan finns idag med den nuvarande Intel CPU:n. Men den kommande har ju en klart bättre GPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...