Gå till innehåll

segt windows


Cacke

Recommended Posts

Mina föräldrar har en aspire osv som är en laptop och dom kom med den för den går segt.

Jag har kört

Avast

spybot

nod32 online scanner

emisoft em scanner

Ccleaner

defrag

men den går inte mycke snabbare

finns det någon cleaning guide för windows 7 home som jag kan följa steg för steg som har hjälpt andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Mindre än 4GB så kör i mer? Är alla helt skogstokiga? Så fort något är fel så ska det bara kastas i mer och mer hårdvara. Börja med att avinstallera alla bakgrundsprogram! Jag har 2GB och min dator är absolut inte seg någonstans. Startar på typ 30 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag göra det för varjé användar konto eller räcker det med den som är adriminstratör?

Nej det räcker för adminkontot eftersom datorn laddar samma program för alla konton

Mindre än 4GB så kör i mer? Är alla helt skogstokiga? Så fort något är fel så ska det bara kastas i mer och mer hårdvara. Börja med att avinstallera alla bakgrundsprogram! Jag har 2GB och min dator är absolut inte seg någonstans. Startar på typ 30 sekunder.

Ja men du har kanske få program i din dator. Jag sa som så att om många program ska starta och vara igång samtidigt så behöver man mer minne. 4 Gb är idag kutym om man vill ha en funktionell dator. Min var slö med 2 Gb eftersom disken swappade i ett, men aldrig nu i efterhand. Det man kan göra är också att stänga av det man inte behöver ha automatstartat vid datorns start, t ex Skype, MSN etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource
Postad · Gömd av Manneman, Juli 1, 2012 - Ingen anledning gavs
Gömd av Manneman, Juli 1, 2012 - Ingen anledning gavs

Alltså jag hade igång 12 program nu när jag gick in här och kollade tråden. Har 0% swapp och totalt 900 MB använt RAM. Att kasta in 4 GB RAM är helt galet, ta och avinstallera någon av de 14 toolbars och annat skräp du har istället för att skylla på hårdvaran.

Länk till kommentar
Postad · Gömd av Manneman, Juli 1, 2012 - Ingen anledning gavs
Gömd av Manneman, Juli 1, 2012 - Ingen anledning gavs

Alltså jag hade igång 12 program nu när jag gick in här och kollade tråden. Har 0% swapp och totalt 900 MB använt RAM. Att kasta in 4 GB RAM är helt galet, ta och avinstallera någon av de 14 toolbars och annat skräp du har istället för att skylla på hårdvaran.

Jag har 4GB RAM, just nu 2GB swapfil och 78MB (MEGABYTE!) ledigt RAM. Jag har INGENTING igång som inte ska vara igång. Alla använder inte sin dator på samma sätt som du. Mer minne kan mycket väl vara den vettigaste lösningen under vissa omständigheter, inte minst eftersom det är väldigt billigt just nu. Har man 14 toolbars bör man såklart göra något åt det också men det behöver inte vara enda eller hela lösningen. Var inte så trångsynt alltid.

Länk till kommentar
Postad · Gömd av Manneman, Juli 1, 2012 - Ingen anledning gavs
Gömd av Manneman, Juli 1, 2012 - Ingen anledning gavs

Alltså jag hade igång 12 program nu när jag gick in här och kollade tråden. Har 0% swapp och totalt 900 MB använt RAM. Att kasta in 4 GB RAM är helt galet, ta och avinstallera någon av de 14 toolbars och annat skräp du har istället för att skylla på hårdvaran.

Och du vet att Cacke har 14 toolbars och en massa onödigt installerat på datorn? Har du suttit vid den eller? Låter mer som lite avundsjuka eller nåt i den stilen. Försök hellre hjälpa till än att se ner på de som kommer med adekvata råd. Att sätta in mer minne i en dator idag är inget vansinne.

Länk till kommentar
Gäst opensource

Min poäng är att om man upplever att datorn går segare nu än vad den gjorde vid inköpet handlar det om mjukvara. Då ska man inte bara kasta in mer RAM utan ta reda på vad som äter upp datorn. Om man däremot menar att den är seg för att den inte klarar av dagens uppgifter, visst, installera mer RAM. Jag skulle först ta och avinstallera saker som inte behövs. Flash, Java, Adobe Reader brukar alla ha dolda processer i bakgrunden som kollar efter uppdateringar osv. Sånt kan man stänga av eller vara utan som exempel. Har man sen installerat två eller fler antivirus har man snabbt segat ner datorn totalt. Skulle snarare kalla er trångsynta som inte förstår värdet av mjukvara, utan direkt tar fram en no-brainer-lösning. Varför inte byta ut hela datorn när du ändå är i farten? Köp en serverhall så går den inte segt längre, garanterat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just toolbars och liknande brukar sega ner datorn. Har haft bekanta som har haft 2 antivirus program också.

Ta bort allt som inte behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash, Java, Adobe Reader brukar alla ha dolda processer i bakgrunden som kollar efter uppdateringar osv. Sånt kan man stänga av eller vara utan som exempel.

Observera att gamla versioner av just de programmen ofta innehåller säkerhetshål som gör det lätt att infektera datorn från en webbsida. Om man inte har något annat sätt att vara säker på att installera nya versioner av dem så fort de kommer ut, är det olämpligt att stänga av deras uppdateringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...