Gå till innehåll

Formatera om dator med Windows 8


Lasse B
Gå till lösning Löst av Lasse B,

Recommended Posts

Fråga.

Om man nu satsar på en dator med Windows 8, och inte skulle känna sig okej med den.

( Självfallet skall man först noga pröva, med mera W8 )

Kan man då, som jag har en Skiva med Windows 7 Home Premium både 32 & 64 bitars Fullversion ( Äkta ) radera allt med skivan på datorn, ( Ta bort 8 an fullständigt ) och sedan istället lägga in 7 an istället ?? om man skulle känna för det.

Hade tidigare Vista, men tog bort den med skivan, och lade då in 7 an istället.

Konstig fråga tyckert säkert ni som vet, men ställer den ändå.

Detta var alles för i dag hoppas jag.

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt få "konstiga frågor" Lasse... det är bara kul att se att du är aktiv på forumet!

Varenda fiber i kroppen skriker JA på den frågan. Nu kan man ju inte vara 100% säker, då det inte släppts några "rena" Windows 8 maskiner på marknaden ännu. Men om man vänder på steken så har det ju varit otroligt lätt att installera Windows 8 på renodlade Windows 7-maskiner. Så svaret är nog JA så gott som det går att svara på.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang nyckeln det är okej det vet jag.

Nuvarande dator kan ju paja helt och hållet, och när man då eventuellt måste köpa en ny, så blir det ju det senaste, och då med 8 an, självfallet

Då är det bra att veta, att om man inte skulle känna sig hemma med 8 an , så kan man ju lägga in 7 an om man nu känner för det.

Men självfallet om detta senario skulle inträffa, skall man ju innan pröva, känna, lista ut det som verkar krångligt med 8 an om man nu tycker det.

Forumet är ju ett bra redskap att få hjälp när det kniper, att lära sig mera med mera.

Man skall inte vara en bakåtsträvare, man skall vara nyfiken, pröva, testa med mera.

Detta var alles.

Tackar.

Ha en bra dag.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt tillverkare kommer ta hänsyn till detta med tidigare version (Windows 7) när nu varan säljs i butikerna med 8:ans version.

Kanske inte kommer stämma i alla lägen för det beror ju också på vilkens sorts hårdvara som köpts med operativsystemet. Minns från förut när man skaffade Vista så tror jag de var ganska vanligt förekommande att tillverkarna gärna blickade framåt men inte ställde sig lika villiga att hjälpa till med kompatibla medföljande grejer om kunden senare ville backa till ett äldre OS.

I fallet datorer som säljs tillsammans med Windows 8, rekommenderas att man inte är rädd för ställa frågan och kontrollera för säkerhets skull så Windows 7 verkligen passar & köra speciellt grafiken som man oftast har mest glädje utav.

Och det viktigaste av allt i frågan var vi antagligen kommer hamna nästa gång det blir aktuellt...Gå inte på bluffen så någon råkar köpa en 32bitars maskin! Det är 64 bitars stöd i hårdvaran som gäller hädanefter, Windows 8 var Microsofts sista operativ system som stödde 32 bitars datorer. Även om datorn då visserligen kommer vara anpassad för köra 64 bitars installationer så kommer den också ha stöd för driva äldre 32 bitars os om man vill.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundering.

De som i dag har ( bla jag ) Office / Outlook 2007, som är med 32 bitars, kommer man att kunna köra det på en maskin med Windows 8, 64 bitars ??

Eller måste man då byta ut det till exempelvis Office 2010, som har 64 bitars, kan för många vara lite kostsamt.

Men det kanske är för tidigt att svara på.

Mvh

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tänkte på en sak till i detta tidigare ärrende.

Om man nu skulle köpa en dator med Windows 8, men vill ändå ha Windows 7, och jag har ju skiva 64 bitars Home premium, och rensar datorn fråm 8 an med skivan, drivrutiner då till 7 an, ligger det på min skiva tro.

Bios, är det något som då kommer att påverkas tro ??

Luddigt förklarat kanske, hoppas att ni ändå förstår.

Ett annat alternativ kan ju vara att köpa en ny dator med 7 an, och sedan uppgradera den, läst om det.

Men frågan är ju också, hur länge kommer det i butik att finnas datorer med enbart 7 an i, svårt att svara på självklart.

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Drivrutiner finns dels på din WIn7-skiva, dels på Windows Update. Är det väldigt ny hårdvara så kan du behöva besöka tillverkarens hemsida

2) Bios påverkas inte, har inget med OS att göra. (i princip).

Men, efter att nu ha kört Win8 RTM i ett par veckor nu så vill jag inte gå tillbaks. Win8 är så mycket snabbare och Start-skärmen ser jag bara som en omgjoord start-mney. Jobbar i Desktop-läge hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...