Gå till innehåll

(svarar inte)


bmalm

Recommended Posts

Ganska ofta, speciellt om uppdatering av antivirusprogrammet pågår, fryser datorn och det står "(svara inte)" efter programnamnet i fönsterkanten högst upp och om man då klickar på något så blir hela fönstret "mjölkvitt" och inget händer på en lång stund. Så småningom lossnar det och man kan fortsätta, men inte för snabbt, för då händer det igen. När uppdateringen av virus etc. är klar går det bättre, men man får inte jobba för hårt.

Problemet kan uppstå i vilket program som helst, Opera, IE9, Windows Live Mail, och när jag då tittar i aktivitetshanteraren på prestanda är båda processorerna bara använda runt 20 - 30% och inga toppar som når 100%. Jag har också letat bland samtliga processer och det är bara "Systemets vänteprocess" som stadigt ligger runt 80 - 90%. Inga konstigheter...

Jag använder "G Data InternetSecurity 2012" och "Secunia PSI" som skydd för min dator och har Internet via ADSL 12 - 24 MB/s. Jag har kört otaliga virusskanningar med andra program också utan att finna nägot.

Vad pågår?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder inte jag programmet själv, men undran ligger på "realtime scanning"...

Har du avaktiverat Windows egna proram "Windows Defender" så det inte stör på något sätt?

Brandväggen.. inställningar där?

Själv använder jag Microsoft Security Essentials, Windows brandvägg och Malwarebytes Anti-malware då och då och det räcker aldeles utmärkt för mina vanor.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stängt av Windows egen brndvägg, men Windows Defender finns kvar. Detta och G Data IS och Secunia hade jag långt innan detta problem började. Problemet började för någon månad sen och jag minns inte att jag hade ändrat på någonting just då...

Microsoft Security Essentials har jag inte provat.

Om nu något av mina program ställer till det, så borde det väl synas i CPU-användningen för resp. processer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu något av mina program ställer till det, så borde det väl synas i CPU-användningen för resp. processer?

Man kan tycka så och ganska ofta stämmer detta med program som inte faller under kategorin skyddsprogram. Antivirus, antimalware osv jobbar ju i minnet och på så vis kan låsningar lätt hända om man t.ex använder mer än ett program. Vissa klarar samarbetet & andra gör inte de lika bra.

Tror för övrigt du kan avgränsa problemet till ett minnes relaterat fel och saker som har med minnet att göra.

Är växlingsfilen tillräckligt stor?

Inte korrupt eller så?

Om inte ovan hjälper, hade jag nog röjt ut alla återställnings punkter och försökt fräscha upp mappen System Volume information så inte något gammalt ligger där & krånglar. Antivirusprogram brukar gilla den mappen och fungerar även som en viktig plats för många andra systemrelaterade funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlingsfilen sätts automatiskt, så då är den väl alltid tillräckligt stor? (f.n. drygt 3 Gb)

Hur kollar man om den är korrupt?

Hur kommer man in i System Volume information och "städar" där?? Jag gick i pension 2005 (då hade vi Win-NT), så jag är inte så van med dessa nyare OS...

Process Explorer visar att processen "System" ibland kan belägga CPU:n flera 10-tals procent, men vanligen bara nägon procent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör G Datas program någon genomsökning av datorn i samband med en uppdatering? För det är väl enda anledningen till att antivirusprogrammet skulle gå in i mappen System Volume information just då.

Inträffar dessa tillfällen med hög användning av "System" i samband med problemet "svarar inte"?

Vilken version av Secunia PSI har du? Det är inte så länge sedan version 3 kom ut, utifall att problemet uppstod i samband med versionsbytet.

Hur gammal är datorn?

Kan det vara så att den blir för varm därför att kylflänsar mm är igentäppt av damm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min version av Secunia är 3.0.0.2003 och den har jag haft ett antal månader.

Min dator köpte jag i juli 2008. Om kylflänsarna är täppta, borde väl fläkten gå upp i varv? Det gör den bara en kort stund när jag startar datorn.

Din fråga betr. G Data och System Volume inform. förstår jag inte?

Datorn är trög lite då och då och det är bara ibland det går så långt att den säger "svarar inte". Jag har lite svårt att se om det stämmer överens med de tillfällen då "System" är hårt belastat. Just nu verkar det inte som något stort problem, då uppdateringarna av G Data är färdiga. Problemet accentueras när jag just har startat datorn och uppdateringarna pågår 15 - 30 min. På fredagar körs virusskanningen och den tar flera timmar...

Min anslutning till Internet är ADSL 12 - 24 MB/s, så den borde vara hyfsat snabb!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att återställa eller formatera om datorn ?

och inte använda antivirus som kräver mycket av datorn, vilket GData gör, utan välja något bättre skydd men samtidigt inte krävande för datorns process, som exempel AVIRA antivirus.

samt rensa med ccleaner minst en gång i veckan.

Så gör/gjorde jag och nu fungerar datorn bra men tidigare så svarade den på samma sätt som du beskriver: (svarar inte)

lycka till

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Nilsson att G Datas program är tungt. Det har sitt pris att få så utmärkta testresultat.

En hårddisk som börjar bli dålig kan orsaka att sådant som involverar hårddisken tar lång tid. Ett första steg kan vara att dra ut och sätta tillbaks kabeln mellan moderkortet och hårddisken utifall att det har bildats oxid på kontakterna. När datorn ändå är öppen så kan du ju titta hur det ser ut med damm.

Om det är problem med hårddisken så är det väldigt viktigt att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer.

Går det att senarelägga uppdateringarna i antivirusprogrammet så att de inte startar så fort som Windows kommer igång? För just i uppstarten är det ju så mycket annat som sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlingsfilen sätts automatiskt, så då är den väl alltid tillräckligt stor? (f.n. drygt 3 Gb)

Hur kollar man om den är korrupt?

Hur kommer man in i System Volume information och "städar" där?? Jag gick i pension 2005 (då hade vi Win-NT), så jag är inte så van med dessa nyare OS...

Process Explorer visar att processen "System" ibland kan belägga CPU:n flera 10-tals procent, men vanligen bara nägon procent.

Kortvariga toppar hos processer kan ju förekomma men behöver ju inte betyda något sålänge aktiviteten inte pågår under längre perioder.

Om filen vore korrupt borde Windows ha varnat med ett felmeddelande eller får man gissningsvis problem vid uppstart genom systemet behöver en fungerande växlingsfil för att kunna starta.

Finns ju också ett verktyg man kan prova minnets funktioner med - Minnes diagnostik.

Kan startas inne i Windows men också när datorn startas bland dem avancerade startalternativen (F8) på skärmen. Finns även på installationsskivan.

Instämmer också med övriga svar, testa och se vad som händer ifall ett annat antivirusprogram används istället. Kanske G-data kräver mer än andra för tillfället, t.ex Comodo internet security

Kommer ifrån New Jersey, USA. Emsisoft Anti malware tillsammans med Online armor kan vara ett annat alt. Ifrån Thalgau, Österike.

Både har systemövervakande HIPS och reagerar närmast 100% på de mesta rätt inställt.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju pensionär, så jag har inte så bråttom, så om det tar lite tid gör inget så länge jag vet att det inte är virus eller trojaner e.d som spökar. Jag vet inte om man kan fördröja virus-uppdateringen vid uppstart. Nägon som vet?

Om det nu är hårddisken som tar tid, hur kan jag se det? För många år sedan hade jag ett program som talade om statusen för disken, men jag har det inte kvar och hittar inte det inte längre. Vet någon ett bra HD-testprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde HD Tune och det visade inga problem, se bifogat.post-802-0-41924500-1346345229_thumb.jpgpost-802-0-83638200-1346345251_thumb.jpg

Jag hittade också Hard Disc Sentinel och DiskCheckup som också sade att allt var ok. När jag körde Error scan i HD Tune, steg temperaturen 2 grader, vilket fick DiskCheckup att reagera (se bifogat).post-802-0-51925500-1346345272_thumb.jpg

Så det verkar inte vara några problem med min HDD. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken är fruktansvärt långsam. Överföringstiden (transfer rate) borde vara minst 10 gånger högre, jämför med värdena på http://www.hdtune.com/ .

Du hade väl inget annat som använde hårddisken samtidigt?

Jag rekommenderar verkligen vidare kontroll av hårddisken med Seagates program SeaTools.

http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/

DOS-varianten tycker jag är något pålitligare än Windows-varianten men det kräver att man har en CD/DVD-skiva och kan bränna en iso-fil till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade runt lite och fann att overföringshastigheten borde vara topp 300 Mb/s, därför gjorde jag ytterligare två benchmarks och fick bifogat resultat:post-802-0-35994200-1346518923_thumb.jpgpost-802-0-58088300-1346518806_thumb.jpg

Är det inte tillfyllest?

Redigerad av bmalm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...