Gå till innehåll

lordshivaya
Gå till lösning Löst av lordshivaya,

Recommended Posts

På min C disk kör jag XP pro, i september installerade jag windows 8 preview. på en annan disk för att testa. Utan att ha ändrat något i Bios eller i Bootini på C så startades datorn med windows 8 där jag kunde välja att starta just W8 eller en tidigare windows. Valde jag att starta en tidigare windows startade alltid XP (och inte windows 7 som finns på en tredje disk). Sedan jag avinstallerat W8 pre. och installerat den släppta produkten Windows 8 Pro får jag inte längre samma startskärm. Bootar jag från C disken får jag nu alternativen att starta XP eller W7 men inte W8 som jag vill ha med i alternativen. Väljer jag istället att ändra i Bios och boota från W8 disken får jag inga alternativ, hur gör jag enklast för att få med alla tre OS som start alternativ.

 

Vad och hur lägger jag till det? [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NoExecute=OptIn /fastdetect Tacksam för svar.          

 

Tacksam för svar av någon som vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt EasyBCD för att fixa dualboot av olika operativsystem, kanske det kan vara en lösning för dig?

 

Det finns en gratisversion för icke kommersielt bruk som du kan ladda hem och använda, enda villkoret är att du registrerar en giltig e-postadress.

 

EasyBCD hittar du här: http://neosmart.net/EasyBCD/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...