Gå till innehåll

Adblock Plus för Internet Explorer


JoWa

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Totalt meningslöst... om dom inte har tänkt bygga ut funktionerna i pluggen. Varför installera ett program vars funktioner redan är standard i webbläsaren?

Blocklistorna som Adblock Plus använder kan med fördel användas direkt i Internet Explorers eget Spårningsskydd. Easylist som väl är den mest intressanta listan, har varit standard i min IE-konf. sedan IE9 släpptes.

 

post-1936-0-47217800-1371660508_thumb.pn

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med fullständigt. Samtidigt som IE i sig är totalt värdelöst som webbläsare så fyller inte AD Block nån som helst funktion i IE's webbläsare eftersom det inte går att välja vilka element att blockera, vilket man dock kan göra i Chrome. Märkligt att MS inte utvecklar sina produkter mer ändå. Jag vill kunna blockera alla denna jä*** reklam som finns på alla hemsidor. Vill jag läsa reklam kan jag gå till soprummet och läsa i returbingen för återvinningspapperet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Adblock Plus är inte en MS-produkt, men IE är det, och bestämmer förutsättningarna för Adblock Plus och andra tillägg. ;)

 

Att IE inte är byggd för tillägg framgår redan då man installerar Adblock Plus, som installeras i Windows, medan tillägg för andra webbläsare installeras i webbläsaren, utan kontakt med systemet utanför webbläsaren.

 

Utvecklaren beskrev 2007 några problem med att porta Adblock Plus till IE: Adblock for Internet Explorer is not an option

 

Och att Adblock Plus för Internet Explorer är i början av sin utvecklingsfärd framgår av ett nyare blogginlägg (länk i första inlägget).

 

Om någon som installerade pluggen missade det, visas en Adblock Plus-ikon i IE:s statusfält, som är dolt som standard. Det enda men för närvarande kan göra via den ikonen är att öppna C:\Program Files\Adblock Plus for IE\html\templates\index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte varför man skall installera en funktion som redan finns... oavsett var den installeras. Huruvida Internet Explorer är bra eller dåligt, debatteras i oräkneliga trådar över hela nätet och det var väl inte riktigt vad denna tråd handlade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har fortfarande inte sett vilka funktioner som är planerade för kommande versioner. Detta är den första offentliga versionen, och endast de mest grundläggande funktionerna är på plats. Ett svar har du dock redan fått, nämligen att ett litet antal filterlistor medföljer AdBlock Plus. IE:s inbyggda Spårningsskydd levereras tomt och därmed utan att vara till någon nytta om inte användaren hittar listor att lägga till.

 

Hur bra eller dålig IE i sig är, är förstås inte relevant här, men däremot vilka möjligheter IE erbjuder utvecklare av tillägg att inkludera funktioner i sina tillägg, och hur integrerade i webbläsaren tilläggen kan göras o.s.v.

 

Ett litet påpekande: aktuell version av AdBlock Plus är inte kompatibel med utökat kernelläge (Enhanced Protected Mode) i IE10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Citerar mig själv...

Totalt meningslöst... om dom inte har tänkt bygga ut funktionerna i pluggen.

 

Citerar också JoWa...

IE:s inbyggda Spårningsskydd levereras tomt och därmed utan att vara till någon nytta om inte användaren hittar listor att lägga till.

Kan det vara enklare än att trycka på den fetaste länk jag sett i någon Windows-/IE-funktion? Se mitt skärmklipp...

 

Slutsatsen kvarstår... använd Internet Explorers inbyggda blockverktyg... åtminstone tills Adblock Plus visat sig ha något mervärde att erbjuda.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...